چشم‌انداز روشن حضور ایرانی‌ها در مراسم اربعین 1400 + فیلم
کد خبر: 3977266
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
پلارک تصریح کرد؛

چشم‌انداز روشن حضور ایرانی‌ها در مراسم اربعین 1400 + فیلم

رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات در عراق از وجود چشم‌اندازی روشن برای برگزاری اربعین 1400 با حضور مردم ایران خبر داد و گفت: 14 کمیته ستاد مرکزی اربعین با این دید فعالیت می‌کنند که اربعین با حضور ایرانی‌ها برگزار خواهد شد.

فعالیت 14 کمیته ستاد اربعین با یک دید؛ برگزاری اربعین 1400 با حضور ایرانیان / خوانده شدحسن پلارک، رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات در عراق، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح آخرین تصمیمات و رخدادهای مرتبط با اربعین سال جاری پرداخت و گفت: اربعین مورد توجه مردم است و خوشبختانه نگرش خوبی در مورد برگزاری اربعین با حضور زائران کشورهای مختلف در سال جدید و چشم‌اندازی روشن و مثبت از سوی مسئولان عراقی و ایرانی وجود دارد.

وی اظهار کرد: هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، با صراحت اعلام کرد که شرکت زائران ایرانی و سایر کشورها در مراسم اربعین اهمیت دارد و مقرر شده است که کمیته‌ای متشکل از مسئولان بهداشت و درمان عراق جلسه‌ای را برگزار و در این خصوص تصمیم‌گیری کنند و این امر بیانگر تمایل مسئولان عراقی در این زمینه است. همچنین نخست‌وزیر عراق لغو روادید را مطرح کرد و گفت که از لغو روادید بین ایران و عراق برای سهولت ورود زائران استقبال می‌کنم.

پلارک با تأکید بر چشم‌اندازی روشن برای اربعین سال جاری، تصریح کرد: البته این چشم‌انداز به معنای قطعی بودن حضور زائران ایرانی در اربعین نیست، اما بخشی از تحقق آن به اراده مسئولان دو کشور بستگی دارد و بخش دیگر مربوط به شرایط بهداشتی است که امیدواریم میزان شیوع کرونا کاهش پیدا کند و بتوانیم تا زمان برگزاری مراسم اربعین جمعیت قابل توجهی از هر دو کشور را واکسینه کنیم.

وی در واکنش به سهمیه‌بندی حضور زائران در اربعین گفت: به سهمیه‌بندی اعتقاد ندارم، چون به معضلی برای زائران تبدیل خواهد شد و باید این سفر برای هر زائر علاقه‌مندی آزاد باشد.

آغاز به کار کمیته توسعه خدمات و زیرساخت در عراق

وی از فعالیت 14 کمیته ستاد مرکزی اربعین و نیز تشکیل یک کمیته جدید به عنوان کمیته توسعه خدمات و زیرساخت در عراق خبر داد و افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات مسئول همه کمیته‌ها از جمله کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه است و موکب‌های اربعین و ارائه خدمات به زائران را ساماندهی و با این نگاه فعالیت می‌کند که اربعین امسال مانند اربعین سال‌های قبل برگزار شود.

پلارک در خصوص زیرساخت‌های تردد زائران به اماکن مقدس دو کشور ایران و عراق نیز گفت: زیرساخت‌ها شامل دو بخش است که یک بخش داخل خاک ایران و شامل حمل و نقل، جاده‌ها، تونل‌ها، پایانه‌های مرزی، پارکینگ‌‌ها، ارتباطات (تلفن همراه، اینترنت و ...) است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر دولت بودجه‌ای را تخصیص داد و اکنون جاده‌های منتهی به مرزها دوبانده شده، تونل‌های مسیرهای صعب‌العبور ساخته شده، خطوط ارتباطی توسعه پیدا کرده، آب و برق به پایانه‌های مرزی رسیده و پایانه‌ها و پارکینگ‌های بزرگ برای پارک چندین هزار خودرو ساخته شده است.

رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات در عراق اظهار کرد: تکمیل زیرساخت‌ها در عراق بسیار ضعیف است، حتی موکب‌های ایرانی منسجم‌ترند و ساختمان و تجهیزات دارند و پذیرایی بسیار بهتری صورت می‌گیرد. البته در مرزها برای ساخت گیت‌های ورودی به عراق کمک کردیم، اما پس از ورود زائر به داخل خاک عراق مشکلات زیادی از جمله برای استفاده از سرویس بهداشتی و پارک خودرو وجود دارد. 

دعوت از سرمایه‌گذاران برای حضور در مرزها و پایانه‌های عراق

وی ادامه داد: دو اقدام را انجام دادیم؛ ابتدا از متبرعین و خیرانی که می‌خواستند در مرزها و پایانه‌ها حتی با هدف کسب سود سرمایه‌گذاری کنند دعوت به همکاری کردیم و در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم تا زمین مورد نیاز را فراهم کند.

پلارک در خصوص وضعیت جاده‌ها در عراق نیز گفت: بخشی از کار را دولت عراق شروع کرده و در حال عریض‌تر کردن جاده‌هاست. البته تکمیل اقدامات زمانبر است و از حضور سرمایه‌گذاران داخلی برای ساخت اتوبان در داخل خاک عراق استقبال می‌کنیم و آنان می‌توانند از محل عوارض دریافتی مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده را بازگردانند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران داخلی را به دولت عراق مرتبط خواهیم کرد. در مورد موکب‌ها نیز سیاست‌گذاری سردار قاآنی این است که مسئولیت موکب‌های داخل عراق را بر عهده مردم آن باشد. ستاد مرکزی اربعین نیز چنین سیاستی دارد و موکب‌داران ایرانی به عنوان حامی و برای کمک به موکب‌داران عراقی فعالیت خواهند کرد و تابلو موکب‌ها متعلق به عراق یا مشترک خواهد بود، زیرا میزبانی اربعین حق مردم عراق است.

وی ساخت آب‌شیرین‌کن، کارخانه یخ‌سازی، کارگاه پتوشویی، سرویس‌های بهداشتی و.... را از جمله اقداماتی بیان کرد که سرمایه‌گذاران و متبرعین ایرانی می‌توانند در عراق انجام دهند و گفت: خوشبختانه برای برخی موارد سرمایه‌گذار پیدا شده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۷
0
2
احسنت به شما،سهمیه بندی اصلا شدنی نیست.ارباب صدای قدمت می آید...
captcha