چه کسانی دارای سواد رسانه‌ای هستند + فیلم
کد خبر: 3977538
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
تکنیک‌های سواد رسانه‌ای / 8

چه کسانی دارای سواد رسانه‌ای هستند + فیلم

یک کارشناس ارتباطات معتقد است؛ هر قدر مخاطبان، سواد و دانش بیشتری نسبت به انواع رسانه‌ها داشته باشند، توانایی تولید محتوای اخلاق‌مدار، سالم، صحیح، دقیق، حرفه‌ای و عینی برای مخاطب بیشتری را خواهند داشت.

چه کسانی حداعلای سواد رسانه‌ای را دارند؟ +فیلمبه گزارش ایکنا، در دنیای کنونی تمام ابعاد زندگی انسان در سیطره رسانه‌‌هاست و این خطر بزرگ همیشه وجود دارد که رسانه‌ها ما را فریب دهند. به همین دلیل باید بدانیم با هر پیام و مطلب رسانه‌ای چگونه مواجه شویم و دروغ و حقیقت پیام‌ها را به چه نحو تشخیص دهیم.

برای یادگیری این مهم باید اصول سواد رسانه‌ای را آموزش ببینیم. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت بسیار بالای سواد رسانه‌ای در عصر کنونی، به تهیه و ارائه مطالب آموزشی با محور سواد رسانه‌ای اقدام کرده است. در این مجموعه کلیپ‌های آموزشی حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات، اصلی‌ترین تکنیک‌های سواد رسانه‌ای را به مخاطبان ایکنا آموزش می‌دهد.

وی در هشتمین بخش از این مجموعه آموزشی به تشریح اهمیت رسانه‌شناسی در زمینه سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: در تئوری‌های ارتباطات رسانه را واسط بین فرستنده و گیرنده می‌دانند. فرستنده پیامی را از طریق ابزاری به نام کانال در اختیار گیرنده قرار می‌دهد. پس در یک طرف فرستنده، در یک طرف گیرنده و در وسط رسانه قرار دارد که پیامی را منتقل می‌کند. هدف از انتقال پیام تأثیرگذاری بر گیرنده است. خود گیرنده در تئوری‌های کلاسیک ارتباطات، قدرت بازخورد را ندارد اما در فضای رسانه‌های جدید امکان بازخورد و ارسال فیدبک به حد اعلای خود وجود دارد.

رسانه‌ها به لحاظ شکل متنوع هستند. معمولاً چند نوع تقسیم‌بندی در مورد رسانه‌ها داریم و کسی که می‌خواهد سواد رسانه‌ای داشته باشد باید رسانه‌های دنیا را بشناسد. انواع تقسیم‌بندی در مورد رسانه وجود دارد، از جمله رسانه‌های مکتوب که بر بستر چاپ و کاغذ منتشر می‌شوند. مثل روزنامه، مجله، کتاب و سایر نشریات. نوع دوم رسانه‌های الکترونی هستند که محتوایی را به صورت الکترونی بر بستر ابزارهای مختلف منتشر می‌کنند مثل انتشار فایل PDF در فضای وب که آن فایل یک رسانه الکترونی است.

گروه سوم رسانه‌های دیجیتالی هستند. اگر فرمت الکترونی رسانه‌ها تبدیل به صفر و یک شود قابلیت‌های متعددی پیدا می‌کند؛ مثلاً می‌تواند ارسال شود، بازانتشار شود و قابلیت جست وجو در محیط‌های وبی را دارد؛ قابلیت‌های این نوع رسانه نسبت به رسانه‌های الکترونی بیشتر است. بخش دیگر رسانه‌ها آنلاین هستند که بر بستر وب و برخط از طریق اینترنت در دسترس قرار می‌گیرند. البته زیرشاخه‌هایی نیز برای انواعی که برشمردیم وجود دارد.

طبقه‌بندی‌های دیگری هم برای رسانه‌ها ارائه شده است مثل رسانه‌های موبایلی، اجتماعی، شهروندی و ... . اما تحولاتی در روند انتقال پیام با شکل‌گیری رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده است. در تئوری سنتی می‌گفتیم فرستنده پیام را از طریق کانال به گیرنده می‌رساند اما در رسانه‌های اجتماعی این تقسیم‌بندی شامل؛ فرستنده، گیرنده، کانالی که دوسویه است و گیرنده‌ای که فرستنده هم هست، می‌شود. یعنی افراد در کنار اینکه گیرنده پیام هستند از طریق پلتفرم‌های اجتماعی فرستنده پیام هم هستند که امکان انتشار اطلاعات و دیدگاه‌هایشان را می‌دهد.

کسی که به عنوان یک شهروند با استفاده از موبایل یا هر ابزار دیگری محتوای رسانه‌ای تولید می‌کند حداعلای سواد رسانه‌ای را پیدا کرده است. چون در تعریف سواد رسانه‌ای می‌گوییم کسی که قدرت آنالیز، درک تکنیک‌های تولید پیام و قدرت انتشار پیام را داشته باشد سواد رسانه‌ای دارد.  

هر قدر مخاطبان، سواد و دانش بیشتری نسبت به انواع رسانه‌ها داشته باشند توانایی تولید محتوای اخلاق مدار، سالم، درست، دقیق، حرفه‌ای و عینی برای مخاطب بیشتری را خواهند داشت و کسی که می‌خواهد سواد رسانه‌ای داشته باشد باید انواع رسانه‌ها و تازه‌ترین رسانه‌هایی که در بستر فضای مجازی ایجاد شده‌اند را بشناسد، دنبال کند، تکنیک‌های آن را بیاموزد و از آنها برای انتقال صحیح محتوای پیام خود استفاده کند.

انتهای پیام
captcha