تعهد گوترش برای برپایی دولت مستقل فلسطین
کد خبر: 3977570
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

تعهد گوترش برای برپایی دولت مستقل فلسطین

دبیرکل سازمان ملل متعهد شد که برای دستیابی به صلح عادلانه، پایدار و همه جانبه در فلسطین اشغالی و ایجاد کشور دمکراتیک فلسطین به اقدامات خود ادامه دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش در گزارشی که به 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل درباره ارزش‌گذاری کمک‌های ارسالی به ملت فلسطین از اول آوریل 2020 تا 31 مارس 2021 ارائه کرد، بر ادامه تلاش‌های خود برای برپایی کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.
 
وی در این گزارش بیان کرد که خواسته‌های فلسطینیان و اسرائیلی‌ها جز با ایجاد دو دولت و حل همه مسائل از طریق مذاکره محقق نخواهد شد.
 
وی افزود: نبودِ یک سیاست عملی برای پایان دادن اشغالگری و رسیدن به راهکار قابل اجرا برای ایجاد دو دولت، بزرگترین مانع در برابر توسعه فلسطین است.
 
وی افزود: عملیات توسعه شهرک‌سازی اسرائیل و اقدامات تخریبی و بستن گذرگاه‌ها و موانعی که اسرائیل در مسیر رفت و آمد فلسطینیان قرار می‌دهد و دیگر اقدامات این‌چنینی، نشانه اشغالگری نظامی است که بسیار طولانی شده و به شدت بر وضعیت انسانی، اقتصادی و زندگی اجتماعی و سیاسی فلسطینیان تأثیر می‌گذارد.
 
گوترش بر ادامه کار در جهت تحقق صلحی عادلانه و پایدار و همه جانبه بر اساس قراردادهای سازمان ملل با هدف پایان اشغالگری که از سال 1967 آغاز شده است، تأکید کرد.
 
گوترش ادامه داد که تا پایان سال 2020 میلادی گزارش‌ها نشان داده بود که حدود 2 میلیون فلسطینی از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند که 104 میلیون نفر از آنها در نوار غزه و 600 هزار نفر در کرانه باختری ساکن هستند.
 
وی افزود: این ارقام در مقایسه با سال 2019، حدود 300 هزار نفر افزایش داشته و محدودیت‌های ایجاد شده مربوط به بیماری کرونا امکان ارسال خدمات اجتماعی به تمام نقاط فلسطین را به شدت کاهش داده است.
 
گوترش در پایان نسبت به تخریب زیرساخت‌های فلسطینیان از جمله مسکن، لوازم زندگی و خدمات در کرانه باختری به ویژه قدس شرقی هشدار داد.
انتهای پیام
captcha