کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات» منتشر شد
کد خبر: 3977722
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲

کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات» منتشر شد

کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات؛ طلیعه‌ای بر پسا حزب‌گرایی» نوشته محمد‌مهدی اسلامی از سوی انتشارات سروش در آستانه‌ سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری 1400 منتشر شد.

به گزارش ایکنا، رصد برگزاری انتخابات ایران در دو دهه اخیر، نشان می‌دهد که توسعه شبکه‌های اجتماعی متکی بر رسانه نوین موجب برجسته شدن حداقل یک نرم‌افزار در هر انتخابات شده است. همه‌گیری کووید-۱۹ در هنگامه آغاز رقابت‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ممانعت از تشکیل شبکه‌های اجتماعی حقیقی به شیوه سنتی و با حضور فیزیکی نیز موجب تشدید اقبال به شبکه‌های اجتماعی مجازی و رسانه‌های نوین شد و این بار، ستاره جدید میدان کلاب هاوس (Clubhouse) بود.

کتاب مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات؛ طلیعه‌ای بر پسا حزب‌گرایی به این موضوع نگاه داشته و مولف آن، مباحث خود را در بخش‌های زیر سامان داده است:
ترسیمی از نقطه تفحص
سرگذشت انتخابات و رسانه
تطور رسانه‌های اجتماعی
جایگزینی با کارکرد احزاب
مرجعیت یافتن رسانه‌های نوین
بررسی دیدگاه کارشناسان و نخبگان پیرامون مرجعیت شبکه‌های اجتماعی در انتخابات 1396
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
ارزیابی نظرات نخبگان
آینده رسانه‌های اجتماعی
انتخاباتی بدون احزاب

در کتاب به این موضوع اشاره شده است که انقلاب اسلامی ایران ناقد همه سیاست‌های سلطه برجای مانده از رژیم شاهنشاهی بود. از جمله می‌توان به نگاه نقادانه درباره تک‌حزبی شاه اشاره کرد.

شاید به همین دلیل بود که جمهوری اسلامی ایران در آغاز، شاهد شکل گیری احزاب متعددی بود که گاه بدیهی‌ترین ملزومات یک حزب، یعنی اساسنامه را نیز نداشتند. در این میان، «حزب جمهوری اسلامی» یک نمونه قابل اتکا بود که به لحاظ شاخص‌های گوناگون، حزبی تمام‌عیار بود. حزبی که به مرور، اصلی‌ترین حرف را در انتخابات‌ها بر عهده داشت.

در بخش پایانی کتاب می‌خوانیم: انتخابات ۱۴۰۰ را شاید بتوان انتخاباتی بدون حضور احزاب نامید. دو نامزد اصلاح‌طلب در حالی به صورت جدی به فعالیت پرداختند که اغلب احزاب اصلاح‌طلب هیچ حمایتی از آنها نکردند؛ این اتفاق از زمان تأسیس مجمع روحانیون مبارز در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بی‌مانند است. احزاب اصول‌گرا نیز تقریباً نقش چندانی در ستاد و پشتیبانی نامزدها نداشتند. این در حالی بود که همه نامزدها بر بستر اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و ... به شدت فعال بودند؛ حتی آن‌ها که پس از فیلترینگ، به صورت رسمی اعلام به خروج از تلگرام کرده بودند.

اثرات کنشگران فضای مجازی بر انتخابات به قدری بود که بارها چهره‌های شاخص را به واکنش وا داشت. تا آنجا که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی مهم پیش از انتخابات خود، از جفا به نامزدهای رد صلاحیت شده در فضای مجازی گفتند. این واقعه فارغ از ابعاد سیاسی آن، از منظر موضوع مورد بحث نشانگر جایگاه رسانه‌های اجتماعی در رقم‌زدن فضای انتخاباتی و مرجعیت آن در میان مردم بود. آن هم در روزهایی که دیگر خبری از حمایت‌های احزاب گوناگون در عرصه انتخابات نبود.

کتاب مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات؛ طلیعه‌ای بر پسا حزب‌گرایی نوشته محمد مهدی اسلامی با قیمت 650000 را می‌توانید از فروشگاه‌های انتشارات سروش و کتاب فروشی ها تهیه نماید.

 

انتهای پیام
captcha