انتخاب اصلح؛ استیفای احسن حق مشارکت
کد خبر: 3977954
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
حسین مظفر تبیین کرد؛

انتخاب اصلح؛ استیفای احسن حق مشارکت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم مشارکت در انتخابات به خاطر نارضایتی از وضع موجود را توجیه نادرستی دانست و گفت: انتخابات در عین اینکه حق و تکلیف است اما انتخاب اصلح در حقیقت استیفای این حق به بهترین شکل ممکن است و لذا افراد باید با آگاهی حداکثری و بررسی عالمانه نامزدهای معرفی‌شده در پی عملی کردن حق تعیین سرنوشت باشند.

مشارکت در انتخابات بهترین راهکار اصلاح روش‌ها و رویکردهای غلط استحسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات و نامطلوب بودن عدم مشارکت به دلیل نارضایتی‌ها و گلایه‌‌ها از وضعیت کشور گفت: در آموزه‌های اسلامی انسانی که نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت نداشته باشد نمی‌تواند در جایگاه حقیقی قرار گیرد و دچار نقص است.

انسان در نگاه اسلامی؛ عنصری فعال در تعیین سرنوشت 

وی افزود: انسان از نگاه اسلامی به مثابه عنصری منفرد، گوشه‌گیر، منزوی و جدا از جامعه نیست بلکه در متن جامعه و در تعامل با همنوعان خود معنا پیدا می‌کند و عنصری است که در تعیین سرنوشت خویش سهیم است و مشارکت فعال دارد؛ خداوند نیز در قرآن فرموده است که «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم».

مظفر بیان کرد: در آموزه‌های دینی حقوقی برای حاکمان و مردم تعیین شده است که این حقوق ارتباط متقابل با هم دارند و این مهم ایجاب می‌کند هم دولت‌ها حقوق خود را از مردم و هم مردم حقوق خود را از دولت‌ها استیفا کنند و یکی از راه‌ها و ابزارهای مهم استیفای حقوق مردم از حاکمیت، انتخابات و حضور در صحنه تعیین سرنوشت است. مردم در صورت عدم حضور در انتخابات این بخش از حقوق خود را نادیده می‌گیرند.

حق مشارکت بدون استیفای آن تأثیری ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: از طرفی از نگاه اسلامی مشارکت هم حق و هم تکلیف است؛ یعنی مشارکت هم جزو حقوق مردم است و هم از طرفی مردم موظف به استیفای این حق هستند. به عبارتی در صورتی که این حق را استیفا نکنند داشتن یا نداشتن حق مشارکت به تنهایی تأثیری ندارد.

مظفر درباره آثار منفی عدم مشارکت در انتخابات گفت: اگر مردم از حق مشارکت خود استفاده نکنند آثار و عوارض آن به خود آنها نیز برمی‌گردد. به عبارتی اینکه عده‌ای می‌گویند به دلیل نارضایتی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و عوارض زیان‌بخش آن هم به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند حرف نادرستی است.

وی تأکید کرد: آثار عدم مشارکت شامل همه مردم از جمله خود این افراد می‌شود و تبعات آن بر زندگی آنها نیز تأثیر می‌گذارد و هر تصمیم بد یا خوبی که گرفته می‌شود به آنها نیز مربوط است؛  لذا کسانی که بر عدم مشارکت، سکوت و بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات تأکید دارند، در عین حال نمی‌توانند از عواقب چنین تصمیمی مصونیت پیدا کنند.

انتخاب اصلح؛ استیفای احسن حق مشارکت

مظفر درباره توجه به انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری گفت: انتخابات در عین اینکه حق و تکلیف است اما انتخاب اصلح در حقیقت استیفای این حق به بهترین شکل ممکن است و لذا افراد باید با آگاهی حداکثری و بررسی عالمانه نامزدهای معرفی‌شده در پی عملی کردن حق تعیین سرنوشت باشند.

وی با بیان اینکه در این مسیر هرگونه سکوت در حقیقت رأی به رقیب است، گفت: اگر کسانی از وضعیت موجود ناراضی هستند ساکت بمانند و کنشی در انتخابات نداشته باشند، آنگاه اگر فرد ضعیف‌تری بر سر کار بیاید در این وضعیت سهیم و شریک خواهند بود و یا اگر فرد قدرتمند و کارآمدی هم انتخاب شود با رأی کمتری انتخاب شده است و لذا در هر صورت عدم مشارکت هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر از وضع موجود راضی هستیم با حضور در انتخابات می‌توانیم رضایت خود را بیشتر کنیم و اگر هم از وضع موجود ناراضی هستیم اتفاقا باید حضور جدی‌تری داشته باشیم تا با انتخاب مطلوب روش‌ها و رویکردهای غلط را اصلاح کرده و آثار و تبعات منفی عدم مشارکت را به حداقل برسانیم.

آثار منفی مشارکت پایین بر اقتدار ملی کشور در عرصه بین‌الملل

مظفر درباره تأثیر عدم مشارکت در انتخابات بر جایگاه بین‌المللی کشور به ویژه در این دوره حساس مذاکرات گفت: پایین بودن میزان مشارکت حتما باعث تضعیف اقتدار ملی در نظام بین‌الملل ‌شده و طمع دشمنان را برای زیاده‌خواهی نسبت به کشور بیشتر می‌کند و آنها تهاجم و فشار خود را نسبت به مردم افزایش می‌دهند که ضرر آن در اصل به خود مردم تحمیل می‌شود.

وی یادآور شد: مشارکت حداکثری نشان‌دهنده مقبولیت نظام و تجلی اقتدار کشور است و حاکمیت با حضور گسترده مردم می‌تواند مقتدرانه با نظام بین‌الملل گفت‌وگو کند و در مقابل باج‌خواهی قدرت‌های جهانی ایستادگی کند و در مسیر تأمین منافع ملی و کسب امتیازات بیشتر گام بردارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظم بیان کرد: تاکنون هم پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود همه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان همین حضورها و مشارکت‌های حداکثری بوده که کشور و نظام را سربلند و سرافراز نگه داشته است. حضور حداکثری مردم در انتخابات موجب دست برتر و اعتماد به نفس بیشتر مذاکره‌کنندگان در مذاکرات بین‌المللی شده و دشمنان را از دسترسی به منافع ملی و تضعیف مؤلفه‌های قدرت ملی باز می‌دارد.

انتهای پیام
captcha