دلیل مطرح شدن موضوع «تواصی» در هنگام انتخابات
کد خبر: 3978109
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

دلیل مطرح شدن موضوع «تواصی» در هنگام انتخابات

امام جمعه موقت قزوین گفت: اینکه چرا در شرایط فعلی بحث تواصی مطرح می‌شود دلیلیش آن است که انتخابات ۱۴۰۰ درگیری دو نگاه است؛ نگاه امیدوار و نگاه مأیوس. لذا بحث تواصی برای این بود که وقتی شما توصیه به حق، به آرمان‌های امام و به گفتمان امام کردید آدم‌ها امیدوار شوند، زیرا مردم خواهان گفتمان انقلاب اسلامی هستند.

دلیل مطرح شدن موضوع «تواصی» در هنگام انتخابات

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خضری، امام جمعه موقت قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین ضمن اشاره به معنای تواصی اظهار کرد: معنای تواصی به جهت لفظی توصیه به یک چیز است اما مصداقش چه می‌شود؟ مثلاً تصور کنید در یک طبیعت خوش آب و هوا هستید، از صد در صد آن‌هایی که آنجا هستند نود درصدشان نمازخوان هستند اما خجالت می‌کشند علناً در یک محیط شاد و تفریحی نماز بخوانند. یک نفر که بلند می‌شود اذان می‌گوید، در واقع به نماز توصیه می‌کند زیرا اذان گفتن خودش یک توصیه به نماز است.

استاد حوزه علمیه قزوین تأکید کرد: اینجا افرادی که نمازخوان بودند اما آن را آشکار نکرده بودند می‌آیند به نماز می‌ایستند و یکدفعه جمع کثیری نماز را اقامه می‌کنند، حالا فکر کنید کسی آن اذان را نگوید، کسی آن توصیه را نکند، صد نفر که نود نفرشان آدم‌های نمازخوانی هستند نمازشان می‌ماند برای خانه و دیر می‌شود، نمازشان را به تأخیر می‌اندازند. پس این توصیه باعث می‌شود که آدم‌ها روحیه پیدا کنند که به حقیقتی عمل کنند.

وی گفت: لذا تواصی یعنی اینکه ما به دیگران روحیه بدهیم، حق را با صدای بلند به دیگران بگوییم، این زنجیره هم قطع نشود و ادامه پیدا کند تا انسان‌ها احساس تنهایی نکنند. در مقابل جریان باطل همیشه سروصدا دارد، سروصدا که می‌کند آدم‌ها می‌ترسند و احساس تنهایی می‌کنند در حالی که حقیقت این است، باطل همیشه ضعیف است، باطل چیزی جز کف روی آب نیست. اگر در جامعه‌ای تواصی از دست رفت چه اتفاقی می‌افتد؟ در واقع این احساس پیش می‌آید که باطل قدرت دارد، باطل قوی است و ما نمی‌توانیم در مقابل باطل مبارزه کنیم.

این مسئول بیان کرد: اینکه چرا در شرایط فعلی بحث تواصی مطرح می‌شود دلیلیش آن است که انتخابات ۱۴۰۰ درگیری دو نگاه است؛ نگاه امیدوار و نگاه مأیوس. لذا بحث تواصی برای این بود که وقتی شما توصیه به حق، به آرمان‌های امام و به گفتمان امام کردید آدم‌ها امیدوار شوند، زیرا مردم خواهان گفتمان انقلاب اسلامی هستند. طبق نظرسنجی‌ها کسانی که مورد توجه مردم هستند، حتی کسانی که رد صلاحیت شده‌اند شعارهایشان شعارهای انقلابی بوده در واقع مردم به آن قسمت انحرافی‌شان کار ندارند و آن قسمت شعارهای انقلابی‌شان را می‌شناسند لذا اقبال مردم به یک آدم انحرافی نشان از این نیست که جامعه ما منحرف است، بلکه نشان می‌دهد مردم در مصداق دچار خطای محاسباتی می‌شوند، نه در شعار و گفتمان و این خیلی نکته مهمی است. ما بعضاً فکر می‌کنیم اگر به یک آدم انحرافی اقبال وجود دارد یعنی جامعه ما منحرف شده، نه، اتفاقاً اقبال به گفتمان عدالت است.

مصادیق تواصی

وی در پاسخ به این سؤال که مصداق بحث تواصی در صدر اسلام یا در شهدایمان چه کسانی هستند؟ بیان کرد: در صدر اسلام حضرت ابوذر یک مصداق تواصی است. روحیه ایشان این‌طور بوده، یعنی آدمی بوده که خودش نیاز نداشته کسی به او روحیه دهد، هیچ موقع هم احساس تنهایی نمی‌کرد. ببینید در بحث تواصی ما دو دسته داریم. یک دسته آدم‌هایی که پیشران هستند و حرکت را ایجاد می‌کنند. یک عده هم تابع هستند. ابوذر از شخصیت‌های پیشران بود در توصیه به امام، توصیه به حق، توصیه به ارزش‌های جامعه نبوی که در دوران خلفا مخصوصاً در دوران خلیفه سوم داشت فراموش می‌شد، او به قدری این توصیه‌ها را ادامه داد که یک بار به شام و بعد هم به ربذه تبعید شد. این یک الگوی بسیار مناسب است. یا مثلاً اصحاب پیامبر همیشه در پایان جلساتشان سوره عصر را پایان می‌خواندند، این خودش یک نوع سبک زندگی است. یعنی هر موقع می‌خواستند خداحافظی کنند حتماً سوره عصر را با همدیگر می‌خواندند که این اصل اجتماعی را فراموش نکنند.

خضری گفت: از میان شهدا اگر بخواهیم بگوییم شهید «علم‌الهدی» این ویژگی را قبل از انقلاب داشته است. یکی از ویژگی‌های شهید علم‌الهدی در دوران نوجوانی و زمانی که در دانشگاه مشهد تحصیل می‌کرد تواصی بود؛ به این صورت که آن زمان یکی از کارهای این شهید این بود که همه را دعوت به نهج‌البلاغه می‌کرد و اصلاً نهج‌البلاغه‌خوانی را شهید علم الهدی در دانشگاه باب کرد و خیلی از بچه‌های دانشگاه مشهد در آن زمان، اهل نهج‌البلاغه شدند و خود شهید هم استادشان بود و دیگران را به این کار توصیه می‌کرد.

امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: شهید علم‌الهدی درفضای دانشگاه که قبل از انقلاب هم خیلی فضای مناسبی نبوده، توصیه و سفارش به نهج‌البلاغه و ارزش‌ها می‌کرد و توانست در فضای دانشگاه اینگونه تاثیرگذار باشد یعنی یک نفر اگر بخواهد می‌تواند محیط دانشگاه را در آن فضای قبل از انقلاب نیز تغییر دهد.

انتهای پیام
captcha