۲۸ خرداد ۱۴۰۰؛ حماسه دیگری از ملت ایران
کد خبر: 3979811
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

۲۸ خرداد ۱۴۰۰؛ حماسه دیگری از ملت ایران

یک هفته پیش در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مانند ۴۲ سال گذشته به برکت انقلاب اسلامی، انتخابات برگزار شد، انتخاباتی که با در نظر گرفتن شرایط مملکت پیش از آن سابقه نداشت. در ۲۸ خرداد، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بار دیگر با حماسه آفرینی مردم برگزار و در آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران با اکثریت آرا انتخاب شد.

واقعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حماسه دیگر ملت

اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَیک فی دَولَةٍ کریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ وتَجعَلُنا فی‌ها مِنَ الدُّعاةِ إلی طاعَتِک وَالقادَةِ إلی سَبیلِک، وتَرزُقُنا بِها کرامَةَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اللّهُمَّ ما عَرَّفتَنا مِنَ الحَقِّ فَحَمِّلناهُ، وما قَصُرنا عَنهُ فَبَلِّغناهُ

به برکت انقلاب اسلامی، انتخابات گوناگونی پس از انقلاب برگزار شده است، که پیش از آن سابقه نداشته است. در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران برگزار و در آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران با آرای مردم انتخاب شد. این انتخابات هم‌زمان با شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای دوم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

از ۴۰ نفر ثبت نامی شرایط اولیه، صلاحیت هفت نفر (آقایان محسن رضایی، سیدابراهیم رئیسی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی) برای نامزدی در انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری احراز شد. جلیلی و زاکانی به نفع رئیسی و مهرعلیزاده نیز به نفع همتی کناره‌گیری کردند و انتخابات با شرکت چهار نامزد برگزار شد. این انتخابات در شرایط خاصی برگزار شد، بیماری فراگیر کرونا و مشکلات سخت معیشتی مردم ناشی از سومدیریت دولت و انبوه عملیات روانی برای تحریم انتخابات را به همراه داشته است. که در این نوشتار اهم موارد آن در سه بخش تبیین شده است:

الف) پیش از انتخابات

۱- دشمنانی به اسم فعالان مدنی و سیاسی در ایران و خارج از کشور بار دیگر پر شدت بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند.

۲- معاندان ایرانی خارج از کشور تجمعات اعتراضاتی را علیه روند انتخابات در ایران برگزار کردند.

۳- تخریب‌های بی‌امان در فضای مجازی به‌صورت روزانه سرازیر بود ولی نقش اثرگذاری در انتخاب مردم نداشت.

۴- دولت دوازدهم عامل اصلی وضعیت اقتصادی نابسامان کنونی سبب ناراحتی و دلسردی بسیاری را فراهم آورده بود.

۵- از مدت‌ها پیش مراکز افکار سنجی ۹ تا ۲۱ درصد کاهش مشارکت را به همه‌گیری کرونا مرتبط دانسته بودند. همچنین تردید برخی از قشر ضعیف جامعه نیز که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت، نگرانی‌هایی را برای کاهش بخشی از مشارکت ایجاد کرده بود.

ب) روز موعود ۲۸ خرداد

۱- خبرگزاری‌های خارجی ازجمله آسوشیتدپرس و صدای آمریکا با پخش گزارش‌هایی مکرر به دنبال نمایش کم رونق بودن انتخابات را داشته تا بخشی از مردم را از حضور در پای صندوق رأی مردد و منصرف کنند.

۲- وزارت کشور گرچه بروز اشکال در برخی از صندوق‌های رأی‌گیری را پذیرفت، لکن متأسفانه تعلل ستاد انتخابات مشکلات عدیده‌ای در روند انتخابات به وجود آورد تا انتخابات با حضور حداکثری محقق نشود. تعلل و اهمال مجریان انتخابات در ساعت‌های آغازین رأی‌گیری و تأخیر چند ساعته در آغاز فرآیند رأی‌گیری از مردم، کاهش تعرفه‌ها و نفرستادن صندوق‌های سیار برای برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیز تعلل در تحویل صندوق‌های برخی استان‌ها و همچنین در اعلام نتایج غیرقابل‌ قبول بود و سبب دلخوری بسیاری از دلسوزان شد.

۳- به همت ملت ۲۸ خرداد، ۲۸ مرداد نشد و آن کاندیدای چپول که می‌خواست با روش شعبان بی‌مخ‌وار زیر میز بزند، ناکام ماند. و علیرغم حمایت همه سران به‌اصطلاح اصلاح‌طلب نهایتاً وی رأی بسیار پایینی را به دست آورد.

۴- مردم در این انتخابات به فرد گمنام و ناشناخته رأی ندادند و بدون هیجان و احساسات کاذب رأی خود را دادند. (برخلاف خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی که قبل از انتخابات تقریباً گمنام بودند)

۵- مشارکت مردم در اوج تحریم‌ها و ناکارآمدی‌ها و ناامیدی‌ها و کرونا و اختلالات روز رأی‌گیری صورت گرفت.

۶- افکار عمومی ایران سال‌هاست که تحت شدیدترین بمباران تبلیغاتی و عملیات روانی ۲۴ ساعته، پیچیده و گسترده بوده است. با مشارکت نیمی از مردم ایران یعنی شکست یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های هماهنگ رسانه‌ای غرب طی ده سال گذشته رخ داده است.

۷- مردم ایران به کمپین «رأی بی رأی» نه گفتند و شکست سنگین نصیب «دار و دسته تحریمی‌ها» در انتخابات ۱۴۰۰ شد.

ج) ایام بعد از پیروزی

۱- کسانی که با مشارکتشان کشور را بیمه کردند قابل‌ تقدیر هستند، مخصوصاً افرادی که به حرمت خون شهدا، برای حفظ کیان کشور به میدان آمدند.

۲- نباید فراموش شود که عده‌ای خائن و جمعی فریب‌خورده هم بودند که با شعار «رأی بی رأی» سعی داشتند مانع رفتن مردم پای صندوق‌های رأی شوند، بنابراین همه مردم ایران برای این مشارکت قابل احترامند.

۳- برخی مشارکت ۴۸/۸ درصد را پایین می‌دانند این درصد از مشارکت قبل از اینکه یک پیروزی باشد برای نظامی که توانست در بدترین شرایط اقتصادی و در اوج نداری و تحریم و با دست خالی پایه‌های حمایت مردمی خود را حفظ کند... شکستی مفتضحانه برای ترامپ و پمپئو و بولتون و نتانیاهو و بن سلمان و جریان‌های وطن فروش خارج و نفوذی‌ها و گمراهان داخل بود که علیرغم هزینه‌های هنگفت و برنامه‌ریزی و نقشه و تلاش چندین ساله تنها دستاوردشان مقداری کاهش مشارکت بود در صورتی‌ که هدفشان تغییر نظام بود.

۴- جریان نفاق، سلطنت‌طلبان و افراد فراری که در ۶ ماه گذشته پویش‌های مختلفی برای عدم مشارکت مردم برگزار کردند، پس از مشاهده حضور طوفانی مردم در پای صندوق‌های رأی، عصبانی و آشفته شدند و با تجمعات محقرانه و حمله به رأی‌دهندگان در خارج از کشور، هم ظرفیت اندک چند نفره خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی نشان دادند و هم کارنامه خود را در حمله به رأی‌دهندگان بار دیگر به نسل جوان ایران نمایاندند.

۵- جریان‌های استکباری با افزایش تحریم‌ها و محاصره اقتصادی ایران درصدد بودند که با افزایش مشکلات باعث عصبانیت مردم از انقلاب اسلامی و سرانجام ناامیدی آن‌ها از انتخابات شوند که آن‌ها نیز در این انتخابات شکست سنگینی متحمل شدند.

۶- اکنون ملت عزیز ایران در نبرد احزاب پیروز شده است. ان‌شاءالله این پیروزی جریان انقلابی بتواند سایه غول‌های تحریم، تورم و تهدید را از کشور دور کند و طعم شیرین این پیروزی برای همه مردم کشور جان‌فزا شود. خداوند در آیه ۲۲ سوره احزاب می‌فرمایند: مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده و خدا و رسولش راست گفته‌اند! و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود». این جنگ اگرچه سخت و دشوار بود، اما قدرت ملت را به رخ دشمنان کشید.

۷- این انتخابات برای همه مردم ایران و همه نامزدها یک پیروزی شیرین است؛ زیرا مردم ایران با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی، «نه» بزرگی به تحریم انتخابات گفتند.

د) دولت قوی

انقلاب اسلامی علیرغم تهدیدات دشمنان و سو مدیریت‌های داخلی، پویا و جوشان در کشور و جهان روبه گسترش بوده و در مرحله باز کردن افق‌های جدید و ارتقای سطح وضعیت خود در عرصه‌های مختلف است و با استقرار دولت قوی انقلابی، از مشکلات فعلی خارج شده و افق‌های نوینی پیش روی ملت ایران و جهان اسلام قرار خواهد گرفت.

اکنون که در پیچ تاریخی انقلاب از گردنه راهزنان انقلاب قرار داریم، همه موظف به تکالیف دینی و مسئولیت اجتماعی خود بوده و باید در جهت تحقق اهداف انقلاب، یاری‌رسان دولت انقلابی بوده و در کمک به ایجاد تمدن نوین اسلامی کوشا بوده و زمینه‌ساز ظهور مهدوی (عج) باشیم.

سیدجواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه امام حسین (ع)

انتهای پیام
captcha