تفکر انتقادی مانع افتادن در دام افکار افراط‌گرایانه می‌شود
کد خبر: 3981003
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

تفکر انتقادی مانع افتادن در دام افکار افراط‌گرایانه می‌شود

بر مبنای گزارش محققان انستیتوی امنیت و امور بین‌الملل دانشگاه لیدن در هلند، رشد افکار افراطی در خانواده‌های مختلف و در بین نسل‌ها از الگو‌های متفاوت و پیچیده‌ای پیروی می‌کند و یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از انتشار این افکار، آموزش تفکر انتقادی به کودکان است.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، پژوهشی که از سوی محققان انستیتوی امنیت و امور بین‌الملل دانشگاه لیدن در هلند در مورد انتشار افکار افراط‌گرایانه در اشکال مختلف آن بین نسل‌ها انجام شده، حاکی از آن است که این پدیده ناشی از عوامل نامعلوم بسیاری است و در واقع انتقال و انتشار ایدئولوژی افراط‌گرایانه را باید نتیجه تعامل پیچیده‌ای بین عوامل و مکانیسم‌های تقویت‌کننده در داخل و خارج از محیط خانواده به طور مستقیم و غیرمستقیم دانست.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، گردش و انتشار ایده‌های افراطی بین نسل‌ها محدود به یک شیوه خاص نیستند، بلکه ممکن است در خانواده‌های مختلف این پدیده نمودهای گوناگونی داشته باشد و از سیستم‌های مختلف خانوادگی ظاهر شوند. بنابراین یکی از عواملی که از انتشار افکار بنیادگرایانه جلوگیری می‌کند، تأثیرات برگرفته از خارج از خانواده، و شکل‌گیری هویت فرد در تماس با افرادی با سبک زندگی مختلف است.

در سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی نگرانی درباره کودکانی که در خانواده‌های با افکار افراط‌گرایانه رشد کرده‌اند و آینده این کودکان در ارتباط با جامعه تشدید شده است.

همچنین بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی بنیاد ملی مبارزه با تروریسم و ​​امنیت در هلند در سال 2019، تخمین زده می‌شود که در هلند صدها زوج افراطی و ده‌ها خانواده وجود دارد که یکی از والدین در آن‌ها عقاید افراطی دارد.

دیدبان الازهر در مبارزه با افراط‌گرایی، با تأکید بر انحرافی بودن راهبردهای تعیین‌شده از سوی نهادها و سازمان‌های تروریستی و رد کامل آن‌ها، بار دیگر بر ضرورت تلاش بیشتر برای جلوگیری از افتادن کودکان و جوانان به دام عقاید افراطی تأکید می‌کند و همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را برای همکاری در مبارزه با انتشار این افکار به یاری می‌طلبد.

شایان‌ذکر است که دیدبان الازهر چندی پیش پژوهشی را منتشر کرد که در آن به اهمیت آموزش و تفکر انتقادی و نقش آن‌ها در شکل‌گیری ذهن کودکان و همچنین جوانان در مقابله با افکار افراط‌گرایانه پرداخته شده بود.

انتهای پیام
captcha