قطعی مکرر برق؛ ناکارآمدی دولت و تعطیلی مجلس
کد خبر: 3982342
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
یادداشت روز /

قطعی مکرر برق؛ ناکارآمدی دولت و تعطیلی مجلس

در حالی که قطعی مکرر برق در سراسر کشور موجبات نارضایتی و عصبانیت مردم را فراهم کرده و بی‌نظمی در اجرای جدول زمانی خاموشی بر این نارضایتی افزوده، شاهد آن هستیم که دولت با کتمان سوءمدیریت و ناکارآمدی خود، گرما، رمزارزها و مردم را به دلیل مصرف بالا مقصر اصلی خاموشی‌ها معرفی می‌کند و مجلس نیز با عدم درک فوق‌العادگی این وضعیت در تعطیلات ‌است و وظایف نظارتی خود را به جای صحن و کمیسیون‌های تخصصی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌‌دهد.

در روزهای اخیر قطعی سراسری و مکرر برق، همراه با گرمای شدید هوا و کم‌آ‌بی به ویژه در مناطق جنوبی کشور موجب نارضایتی و عصبانیت مردم شده و از طرفی عدم پایبندی به جدول زمانی قطعی برق از سوی متولیان امر این خشم و ناراحتی مردم را مضاعف کرده است. در این میان دولت و وزارت نیرو بیشتر سعی دارند توپ را در زمین مردم انداخته و مصرف بالا و نامطلوب مردم را همراه با گرمای بی‌سابقه تابستان امسال در کنار مصرف برق بالای رمزارزها از جمله دلایل اصلی این قطعی‌ها معرفی کنند در حالی که به گواه بسیاری از کارشناسان علت‌العلل قطعی‌های برق؛ عدم سرمایه‌گذاری مطلوب دولت در صنعت برق، عدم افزایش ظرفیت تولید برق و ساخت و نوسازی نیروگاه‌ها در هشت سال گذشته است.

در این میان مجلس نیز نوک انتقادات را به سمت ناکارآمدی و سوء مدیریت دولت گرفته و بیشتر در حال مقصریابی است تا اینکه اقدام جدی برای بررسی مشکل انجام دهد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در توئیتی در این باره نوشت «اگر افزایش مصرف مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه‌های اعلام‌شده خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند. مردم از این بی برنامگی کلافه شده‌اند».

این نوع سخنان درست است که نشانه همراهی با مردم است اما انتظار مردم از مجموعه مسئولان این است که متناسب با وظیفه خود عمل کنند نه اینکه به دنبال مقصر بگردند و به این طریق همراهی و همدلی خود را با مردم نشان دهند. اگر دولت در این راستا وظایفی برعهده دارد  و در انجام آن کوتاهی کرده یا تقصیر داشته، لازم بود مجلس نیز دو هفته تعطیلی خود را در این وضعیت لغو کرده و به فوریت جلسات صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی را برگزار کند و مسئولان دولتی را برای پاسخگویی به مجلس فرابخواند تا نشان دهد در عمل و نه در سخن و توئیت، مشکلات مردم را پیگیری می‌کند.

همانطور که دولت عملکرد پرانتقادی را در رابطه با قطعی برق و عدم پایبندی به جدول زمانی اعلامی به مردم برای قطع برق داشته عملکرد عادی مجلس نیز در این وضعیت قابل انتقاد است؛ در حالی که حدود یک هفته از آغاز قطعی برق سراسری می‌گذرد سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تازه از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون در روز چهارشنبه، 16 تیر، برای بررسی علل خاموشی‌های گسترده خبر داده که این نوع واکنش‌های مجلس تناسبی با میزان نارضایتی و فشار وارده بر مردم به واسطه خاموشی، گرمای هوا و کم‌آبی و ضرر وارده به کسب و کارها به واسطه قطعی برق ندارد.

مدیریت جهادی و انقلابی ایجاب می‌کرد که مجلس تعطیلات دو هفته‌ای خود را در این وضعیت خطیر و حساس لغو می‌کرد و به ایفای نقش نظارتی خود را بر روی دولت و به ویژه وزارت نیرو با برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی و حتی در صحن علنی به طور جدی می‌پرداخت.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به دولت در چند سال اخیر این بود که با وجود اعلام فشار حداکثری و جنگ اقتصادی از سوی آمریکا، دولت در برنامه‌ها، تصمیمات و عملکردها به هیچ وجه با آرایش جنگی متناسب با این وضعیت در صحنه عمل حاضر نمی‌شد و کشور را براساس یک شرایط عادی اداره می‌کرد. اکنون نیز مجلس در این وضعیت فوق‌العاده عملکردی مطابق با شرایط عادی از خود نشان داده و شاهد مصاحبه‌ها و اظهارنظرات مکرر نمایندگان مجلس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در نقد عملکرد دولت در حوزه انرژی و صنعت برق هستیم که هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند.

مقصریابی شاید بخش کوچکی از کار نظارتی مجلس است و مردم منتظر راهکارهای عملی و اصلاح رویه‌ها هستند و مجلس با انجام دقیق وظایف نظارتی و درک واقعی فوق‌العادگی وضعیت امروز است که می تواند انتظار مردم را برآورده کند.

یادداشت از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha