نیاز به حجاب فطری است / حجاب مختص به اسلام نیست
کد خبر: 3984655
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

نیاز به حجاب فطری است / حجاب مختص به اسلام نیست

یک طلبه حوزه علمیه قزوین گفت: نگاه خدا به کرامت انسانی اولین چیزی است که انسان را به سمت پوشش هدایت می‌کند، بنابراین نیاز به حجاب فطری است و نمی‌توان گفت مختص اسلام است بلکه در ادیان مختلف حجاب زنان مورد تأکید قرار گرفته است.

نیاز به حجاب، نیازی فطری است/ حجاب مختص اسلام نیست

به گزارش ایکنا از قزوین، نشستی با عنوان «حجاب و عفاف در ادیان دیگر» به همت کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین پنجشنبه 24 تیرماه در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد. در این جلسه صغری رامندی، الهام محمدی و فاطمه مخلص‌آبادی از طلاب حوزه علمیه قزوین حضور داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند. در ادامه مشروح این نشست را می‌خوانیم.

صغری رامندی، از طلاب حوزه علمیه قزوین، با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، تصریح کرد: امیدواریم جامعه به سمتی پیش رود که زمینه عفاف و حجاب در کشور تقویت شود و زنان کرامت خود را با عفاف و حجاب به رخ جامعه بکشند.

وی افزود: اسلام ارزش بالایی برای زنان در نظر گرفته است، برخی می‌گویند اسلام سختگیری‌های بسیاری در حوزه حجاب دارد درحالی‌که اگر به این افراد بگوییم آیا حاضرید عریان در جامعه حاضر شوید، واکنش شدیدی نشان می‌دهند و نمی‌پذیرند چراکه فطرت انسان با برهنگی سازگاری ندارد، احکام حجاب در اسلام با توجه به نیازهای زنان جاری‌ شده است.

این طلبه یادآور شد: نگاه خدا به کرامت انسانی اولین چیزی است که انسان را به سمت پوشش هدایت می‌کند، بنابراین نیاز به حجاب فطری است و نمی‌توان گفت مختص اسلام است بلکه در ادیان مختلف حجاب زنان مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در قرآن چهار آیه به معنای اصطلاحی حجاب اختصاص دارد و مابقی آیات مربوط به حجاب به معنای لغوی و معنای پوشانندگی است، در معنای اصطلاحی، تعابیر مختلفی از حجاب وجود دارد. آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور، سوره احزاب و آیاتی که در قرآن آمده برابر با فطرت انسانی است، خداوند آیات را بر اساس فطرت انسان آفریده همچنان که ادیان دیگر نیز بر اساس فطرت به موضوع حجاب اهمیت می‌دهند.

رامندی یادآور شد: حجاب به معنای پوشش است و انسان را نسبت به هر چیزی پوشش می‌دهد، حجاب فطری است اما باید به مرز آن توجه کرد، ویل دورانت در کتاب «تاریخ تمدن» از کتابی به نام «بت یعقوو» که یک کتاب عبری است، نام‌برده و به نقل از آن به موضوع حجاب زنان یهودی اشاره می‌کند، در بخش حجاب زنان به‌طور مفصل در باب کیفیت پوشش و حجاب بحث کرده که در آن از پوشیدن لباس‌های گشاد و بلند، نبستن کمربند برای پیدا نشدن حجم بدن، مچ دار بودن آستین‌ها، پوشاندن دور گردن، پوشاندن پاها، ممنوعیت استفاده از جوراب‌های عکس‌دار و با رنگ‌های تند نام برده است. همچنین عنوان شده است که زنان یهود باید تمام موی سر را بپوشانند و آرایشی که باعث جلب‌ توجه دیگران شود گناه بسیار بزرگی است.

وی بیان کرد: در «تلمود» کتاب یهودیت نیز حدود و پوشش برای زنان متأهل مطرح‌ شده است که اگر توسط زن رعایت نشود باعث بطلان ازدواج می‌شود مثلاً زنان نباید با راحتی و سبک‌سری با مردان صحبت کنند؛ هر دینی مطابق با فرهنگش آدابی دارد که باید رعایت شود. برای مثال مسیحیت قائل به رهبانیت است و حجاب را با توجه به رده‌بندی زنان مشخص می‌کنند، نگاه آنان برای رسیدن به کمال و جلوگیری از فساد در جامعه تجردگرایی است اما کرامت زن در اسلام بسیار بالاتر است و اسلام قائل به ازدواج است؛ اگر تجرد و رهبانیت پیش‌فرض یک دین باشد، باید عواملی را که باعث تهییج و تحریک افراد می‌شود را از میان بردارد. پس منشأ حجاب در مسیحیت، همان گرایش به تجرد است و نگاه آن‌ها برای رسیدن به کمال و جلوگیری از فساد در جامعه تجردگرایی است.

رامندی یادآور شد: دین یهود، قائل به ازدواج است و اندیشه اختصاصی برای زنان متأهل دارد، در نگاه اسلام، کرامت و جایگاه زن برخلاف نگاه فمینیست و اومانیست که نگاه ابزاری به زن دارند، جایگاه والایی دارد، بر اساس آیات الهی در قرآن زن و مرد از یک گوهر آفریده‌ شده‌اند (آیه اول سوره نسا) در نگاه اسلام، زن و مرد مکمل یکدیگرند و هیچ‌یک بر دیگری ارجحیت ندارد.

دگردیسی علیه زنان به نام حقوق زنان

الهام محمدی، دیگر طلبه حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار کرد: برخی اعتراض دارند که چرا قرآن به بانوان در حوزه حجاب دستور داده است، این شبهه‌ای نادرست است چراکه اول قرآن به آقایان دستور داده که باید نگاهشان را کنترل کنند سپس از زنان حجاب را خواسته است.

وی خاطرنشان کرد: سختگیری حجاب در ادیان دیگر بیشتر از اسلام است، یهودیت بسیار سختگیر است و حتی آقایان انتخاب خاصی برای پوشش‌ دارند و هر چه مقام بالاتری داشته باشند لباس مشکی پوشیده‌تری می‌پوشند و کسی اجازه نفوذ به این فرهنگ را ندارد.

دستور حجاب در قرآن

فاطمه مخلص‌آبادی نیز در این جلسه بیان کرد: در سوره احزاب و نور در خصوص حجاب و پوشش صحبت شده است، ابتدا خطاب به آقایان سپس به بانوان است، این مسئله درست است که قرآن بیشترین خطاب در حوزه حجاب را به بانوان گفته است، طبق آیات قرآن خانم‌ها برای رسیدن به سعادت و کمال باید پوشش خود را رعایت کنند.

وی ادامه می‌دهد: در کتاب یهود و مسیحیت نیز حجاب را داریم و بر پوشش تأکید شده است، دین مسیحیت نسبت به حجاب سختگیرتر است، آن‌ها به‌قدری نسبت به حجاب سختگیری دارند که برخی از زنان برای حفظ آن قبول کردند که راهبه شوند، برخی نیز ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج تک‌همسری را رواج می‌دهند و حتی اگر زن فوت کند مرد حق ازدواج مجدد را ندارد، درواقع آن‌ها بین افراط‌وتفریط حرکت می‌کنند.

مخلص‌آبادی یادآور شد: اگر ادیان را بدون تحریف در نظر بگیریم همه بر مسئله حجاب تأکید دارند، در تمام دین‌ها حجاب بوده است برای مثال در دین یهودیت استفاده از چادر به همراه روبند و در مسیحیت نیز دستور بر رعایت عفت و حیا مورد تأکید است.

انتهای پیام
captcha