فراهم‌سازی زمینه اعمال «امر به معروف و نهی از منکر» مردم نسبت به حاکمان، مهمترین وظیفه دولت سیزدهم
کد خبر: 3986630
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
حجت‌الاسلام تویسرکانی مطرح کرد:

فراهم‌سازی زمینه اعمال «امر به معروف و نهی از منکر» مردم نسبت به حاکمان، مهمترین وظیفه دولت سیزدهم

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه مهمترین راهبرد تحقق آرمان‌های انقلاب در دولت سیزدهم احیای اصل «امر به معروف و نهی از منکر» است، گفت: دولت آقای رئیسی باید زمینه اعمال این ارزش الهی را از سوی مردم نسبت به حاکمان و مسئولان و صاحبان قدرت و ثروت فراهم کند و اگر این امر در همه سطوح اتفاق بیفتد هماهنگی و همگرایی بین قوا در جهت حل مشکلات مردم کارآیی بیشتری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج، در گفت وگو با ایکنا درباره معضل فاصله میان مردم و مسئولان و وظیفه دولت سیزدهم در کاهش این فاصله و تقویت اعتماد عمومی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طی این 43 سال مؤلفه‌های قدرتی داشته که با آنها توانسته به حیات خود ادامه دهد و تلاش تمام ارکان نظام باید در جهت حفظ این مؤلفه‌های قدرت نظام باشد.

وی با بیان اینکه یکی از این مؤلفه‌‌‌های مهم قدرت جمهوری اسلامی اعتماد مردم به مسئولان نظام است، گفت: اگر این اعتماد سلب شود، نظام مهمترین مؤلفه قدرت خود را از دست می‌دهد و لذا به اعتقاد من اولویت اول دولت آقای رئیسی باید اعتمادسازی میان مردم و مسئولان و کاهش فاصله بین آنها باشد.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره راهکارها و روش‌‌های اعتمادسازی بین دولت و ملت گفت: یکی از راهکارهای مهم اعتمادسازی به امکانات، اختیارات، حقوق و امتیازات مسئولان مربوط می‌شود. اگر به امکانات و امتیازات ویژه و شخصی مسئولان رسیدگی جدی نشود این اعتمادسازی با شعار، بیانیه، توصیه و امر و نهی محقق نمی‌شود و لذا دولت و مجلس انقلابی باید تلاش کنند تا مسئولان مانند مردم زندگی کنند و این امتیازات ویژه مسئولان را از بین ببرند.

ضرورت احیای ارزش‌های اول انقلاب در زندگی مسئولان

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اظهار کرد: اگر مسئولان در زندگی شخصی خود از مردم فاصله بگیرند، این شکاف اعتماد روز به روز بیشتر می‌شود و مسئولان دیگر قدرت درک مشکلات مردم را دست می‌دهند، نمی‌توانند با مردم همراهی کنند و به زبان مردم با آنها سخن بگویند. در واقع راهکار اصلی بازگشت مسئولان به شرایط، ارزش‌ها و گفتمان مردم‌مدارانه اول انقلاب است که مسئولان در سطح متوسط مردم و بسا پایین‌تر زندگی می‌کردند.

وی بیان کرد: این امر نیازمند یک تحول جدی در سیستم پرداخت حقوق مسئولان کاهش فاصله میان حداقل و حداکثر حقوق است. همچنین در طول این چهل سال برای  مسئولان و مدیران امتیازات و رانت‌های ویژه‌ای ایجاد شده که یک قدرت شخصی برای مسئولان تولید کرده است که باید با رویکرد انقلابی به حذف آنها پرداخت تا دیگر شاهد پدیده‌های نامبارکی مانند حقوق‌های نجومی نباشیم؛ لذا اعتمادسازی با اقدام انقلابی امکان‌پذیر است نه شعار و دستور.

الزامات تأثیرگذاری دیدارهای مردمی

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره اهمیت توجه به مسئله ارتباطات مردمی مستقیم، هدفمند و غیرشعاری و تأثیر آن در افزایش اعتماد عمومی گفت: لازمه تحقق این امر انتخاب وزرا و مجموعه مسئولان ملی و استانی و شبکه مدیریتی انقلابی و مردمی به معنی واقعی است. متأسفانه یکی از معضلات کشور وجود ریاکاری در بین مسئولان است. گاهی مسئولان به این نگاه می‌کنند که امروز چه عملی در بین مردم محبوبیت دارد و آن را انجام می‌دهند بدون اینکه به آن اعتقاد و باور داشته باشند و قطعا مردم خیلی زود متوجه این ریاکاری می‌شوند. حتی به نظر من ضرر عملکرد شعاری و نمایشی مدیران انقلابی بیش از مدیران غیرانقلابی برای نظام است. براین اساس ارتباطات مردمی و چهره به چهره نیز باید به دور از هرگونه رفتار شعاری و ریاکارانه بوده و به نتایج مشخص برای مردم منتهی شود تا بتواند آن اثرگذاری لازم را داشته باشد.

تقویت کارآمدی نظام با احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر مردمی

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج درباره هماهنگی میان قوا با حضور دولت سیزدهم و راهکار تقویت مزایای این هماهنگی در مقابل آفات و آسیب‌های احتمالی آن، گفت: به نظر من مهمترین راهبرد برای تحقق آرمان‌های انقلاب در دولت سیزدهم احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر است و دولت آقای رئیسی باید زمینه اعمال این ارزش الهی را از سوی مردم نسبت به حاکمان و مسئولان و صاحبان قدرت و ثروت فراهم کند و اگر این امر در همه سطوح اتفاق بیفتد این هماهنگی و همگرایی بین قوا از آسیب و آفت مصون مانده و در جهت حل مشکلات مردم کارآیی بیشتری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام تویسرکانی ابراز کرد: در عین حال اگر اصل امر به معروف و نهی از منکر به خاطر نزدیکی‌ها و رفاقت‌ها و همگرایی میان قوا به فراموشی سپرده شود قطعا این هماهنگی نمی‌تواند به تقویت کارآمدی نظام منجر شود. در واقع احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر مانع از آن می‌شود که قوای سه گانه وظایف قانونی خود را نسبت به یکدیگر به اسم هماهنگی و نزدیکی فراموش کنند یا به طور حداقلی اجرا کنند زیرا می‌دانند مورد سؤال و مطالبه مردمی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha