استقبال دانشگاهیان الجزایری از سامانه‌های آموزش مجازی علوم قرآنی
کد خبر: 3986963
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

استقبال دانشگاهیان الجزایری از سامانه‌های آموزش مجازی علوم قرآنی

سامانه آموزش الکترونیک «مقرأة الجزائر الالكترونية» با پذیرش 60 هزار دانشجو از داخل و خارج الجزایر به یک سامانه موفق در زمینه آموزش از راه دور در سطح بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا، روزنامه الشروق الجزایر در یادداشتی با عنوان «قرنطینه، آموزش‌های دینی را به کلاس‌های مجازی منتقل کرده است، زوم و اتاق مسنجر برای حفظ قرآن و یادگیری احکام تجوید» به مزایای آموزش از راه دور علوم قرآنی از طریق سامانه‌های آموزشی الکترونیک پرداخت.

در این یادداشت آمده است: پس از گسترش اپیدمی کرونا، سیستم عامل‌های دیجیتال و برنامه‌های مختلف الکترونیک برای کسب علوم دینی به مدارس نمونه‌ای تبدیل شد‌ه‌اند که در آن به حفظ قرآن و مطالعه تفاسیر قرآنی و متون دینی بپردازند و فرصتی برای دانشجویان فراهم شود تا هر زمان را که مناسب خود دانستند، حتی برای شرکت در سمینارهای مجازی اختصاص دهند.

در دوره‌های روزانه حفظ قرآن، دانشجو بر اساس راهنمایی شیخ یا استاد، شیوه حفظ تعداد جزء‌های قرآن را که تصمیم به حفظ آن دارد، فرا می‌گیرد و یا علوم مربوط به قرآن به وی آموزش داده می‌شود و سپس در امتحان نهایی پس از خاتمه کلاس‌ها شرکت می‌کند و اگر بنا به تأیید استاد خود بر آنچه آموخته تسلط داشته باشد به او گواهینامه الکترونیکی یا به تعبیری اجازه‌نامه مجازی داده می‌شود.

زکیه، بانوی خانه‌داری است که با اعلام قرنطینه در الجزایر به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی حضوری کلاس‌های قرآنی در یک گروه اینترنتی به نام «ورشیات» مختص آموزش قرآن و احکام آن عضو شده که سایت معتبر و تحت نظارت شیوخی از کشورهایی عربی از جمله مصر و عراق است و حتی اجازه‌نامه اینترنتی تلاوت قرآن با عنوان «النورانیه» را در آن کسب کرده است.

او می‌گوید: پیوستن به یک گروه اینترنتی و برقراری ارتباط با بهترین شیوخ و اساتید در عراق، برای شرکت در جلسات از طریق برنامه مسنجر در گروه ورشیات، مسافت‌هایی را که شاید قبلا دانشجویان علوم دینی سال‌ها طی می‌کردند تا به این شیوخ دسترسی پیدا کنند، از بین برده است یعنی با یک دکمه ظرف چند ثانیه به بغداد سفر می‌کنی.

بدین ترتیب دانشجویان علوم دینی برای حضور در کلاس در چت‌روم‌ها حاضر می‌شوند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی اجازه‌نامه دریافت می‌کنند که می‌توانند از آن برای استخدام در مدرسه‌های قرآنی الجزایر استفاده کنند.

سلمی هم جوان 24 ساله و فارغ‌التحصیل مهندسی عمران است که با حضور در همین کلاس‌های معتبر علوم قرآنی مجازی توانسته ظرف سه ماه مدرک اینترنتی دریافت کند.

مقرأة الجزائر الالكترونية؛‌ سامانه بین‌المللی حفظ مجازی قرآن

از زمان شیوع کرونا ده‌ها سیستم عامل و آکادمی‌های آموزش از راه دور در فضای مجازی راه‌اندازی شده که از طریق بستر زوم فعالیت و هزاران دانشجو جذب کرده‌اند.

در الجزایر هم وب‌سایت مقرأة متعلق به وزارت امور دینی الجزایر برنامه‌ای آنلاین برای آموزش حفظ و تجوید قرآن تدارک دیده است.

از طریق این برنامه الکترونیک تلاش شده است در چارچوب برنامه‌های قرآنی ویژه تابستان، از طریق فناوری‌های مدرن برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن همراه با تجوید و قرائت در داخل و خارج این کشور جلسات فشرده آموزشی برگزار شود.

کلاس‌های این سامانه آموزشی الکترونیکی از ساعت سه بامداد به وقت الجزایر آغاز می‌شود و تا نیمه شب ادامه دارد. این مجموعه توسط گروهی از شیوخ متخصص با تجربه بالا در آموزش قرآن و علوم آن طراحی شده است.

فاطمه زهرا، بانوی سی ساله و مادر دو کودک است که با کمک مقرأة الجزایر موفق به  حفظ 37 حزب از قرآن کریم در ظرف شش ماه شده است. او می‌گوید که بسترهای الکترونیکی پل ارتباطی دیجیتال برای برخورداری از بهترین اساتید با کم‌ترین هزینه مالی و زمانی ممکن است.

دکتر راضیه هلال از وزارت اوقاف الجزائر و ناظر بر این مجموعه آموزشی می‌گوید که تحصیل علوم قرآنی و احکام تجوید قرآن از راه دور، کمک بزرگی به دانشجویان و اساتید آنها بوده است، زیرا حتی برخی نقایص کلاس‌های حضوری از جمله فشردگی برنامه‌ها به دلیل ضیق وقت را هم از بین برده است و دانشجو هر ساعتی که بخواهد می‌تواند وقت خود را برای حضور در این کلاس‌های مجازی تنظیم کند.

او با اشاره به اینکه در آینده نزدیک سامانه آموزشی مقراه الجزائر به یک آکادمی و دانشکده مجازی قابل رقابت با نمونه‌های خود در جهان در تدریس احکام قرآنی تبدیل می‌شود، گفت: در این سامانه، 120 نفر از چهره‌های مطرح قرآنی اعم از زن و مرد بر هزاران دانشجو از استان‌های مختلف این کشور و همچنین از کشورهایی عربی و اسلامی و حتی اروپایی نظارت دارند و تا همین الان این سامانه 60 هزار دانشجوی علوم دینی و احکام قرآنی را جذب کرده است.

این مسئول وزارت اوقاف الجزائر افزود: آموزش از راه دور برای آموزه‌های قرآن یک گزینه موفقیت آمیز است که مورد نیاز پیر و جوان و حلقه اتصال بین نسل‌ها است که با فناوری‌های الکترونیکی کار را راحت کرده است و بخش‌هایی از این آموزش‌های قرآنی شامل بزرگسالان و حتی افراد بی سواد می‌شود کسانی که تا پیش از مجازی شدن کلاس‌ها حتی برای حضور در کلاس‌های حضوری رغبتی نشان نمی‌دادند و حالا با کمک فرزندان و اطرافیان خود به صف دانشجویان قرآنی ما پیوستند.

امینه حسانی، استاد مجازی در سامانه مقرأة الجزایر از دانشگاه دمشق در سوریه است که می‌گوید استفاده از آموزش از راه دور قرآن از طریق برنامه‌های اینترنتی و سیستم عامل‌های الکترونیکی یک راه حل عالی است که در برخی شرایط برای پر کردن خلأ ایجاد شده است؛ اگرچه نیاز به آموزش حضوری را از بین نمی‌برد؛ اما در زمان وقوع بحران‌های ناشی از همه‌گیری‌ها و بلایای طبیعی، مانند آنچه اخیراً اتفاق افتاده است، ما مجبور به آموزش و ارائه مطالب از طریق مجازی هستیم تا شاهد عقب ماندن و افت سطح علمی دانشجویان و دانش آموزانمان نباشیم.

وی افزود: هزاران دانش‌آموز از طریق مقرأة الجزایر و سایر سیستم عامل‌ها مسیر آموزش خود را با موفقیت به پایان رساندند و موفقیت‌های شگفت‌انگیزی را از آنها در سرعت یادگیری احکام تجوید و حفظ قرآن از این طریق مجازی شاهد بودیم.

امینه حسانی، استاد دیگر این سامانه آموزشی هم از هیجان و روحیه خوب دانشجویان در این کلاس‌های مجازی گفت و افزود: زنان خانه‌داری که شاید همسرانشان به آنها اجازه خروج روزانه از خانه برای حضور در کلاس‌های مختلف آموزش علوم قرآنی را نمی‌دهد و حتی کسانی که در روستاها یا مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند و امکان استفاده از اساتید مطرح علوم قرآنی را نداشته‌اند از طریق این کلاس‌ها توانسته‌اند هر زمان از سحرگاه تا نیمه شب هر زمانی را که خودشان فرصت داشته باشند از آموزش‌های این سامانه بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha