پیام غدیر همیشگی است / رواج نظام دایگی در حوزه علمیه خواهران
کد خبر: 3987095
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا مطرح کرد:

پیام غدیر همیشگی است / رواج نظام دایگی در حوزه علمیه خواهران

مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا به مهمترین ویژگی غدیر یعنی پویایی و به روزبودن غدیر اشاره کرد و با اشاره به رسالت حوزه خواهران در این زمینه، گفت: یکی از مهمترین وظایف حوزه خواهران، تربیت انسان شایسته برای مدیریت‌های میانی و خُرد جامعه و رواج نظام دایگی است.

ترابیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ترابی گیلانی، مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا، ششم مردادماه در نشست «غدیر و نقش حوزه‌های علمیه خواهران در عینیت‌بخشی به اندیشه امامت» که به صورت مجازی از سوی حوزه علمیه خواهران برگزار شد، گفت: برخی روایات عیدغدیر را بزرگتر از عید مبعث تلقی کرده‌اند، زیرا عید مبعث، حدوث و عید غدیر بقاء و استمرار است و بقاء مهمتر از حدوث است؛ این تفضل خاص الهی و نشانه عظمت روحی پیامبر(ص) است که توانست قرآن را که علم خداست، دریافت کند؛ این روح بزرگ پیامبر است که توانست وحی را دریافت کند و وحی قرآنی رهاورد و دستاورد سفر پیامبر(ص) به عمق عالم ملکوت و باطن است.  

وی افزود: رهاورد وحی باید در قالب یک نظام ابقا شود و ابقا با وجود غدیر ممکن شد؛ در روایتی از امام صادق(ع) بیان شده است که روز عید غدیر خم عید بزرگ خداست و خدا پیامبری مبعوث نفرمود، مگر اینکه همه انبیاء آن را جشن گرفتند، بنابراین از بعثت همه انبیاء بالاتر است؛ انبیاء عظمت این روز را می‌شناختند و نام آن روز عهد و پیمان همگانی است و در آسمان آن را با این عنوان می‌شناسند. در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل است که غدیر از باشرافت‌ترین عیدهای مسلمین است و سزاوار است که در هر ساعت این روز شکرگزاری کنیم و آن را روزه بگیریم و روزه آن معادل  60 سال عبادت است.

ترابی بیان کرد: حجة‌البلاغ و حج‌الولایه از اسامی است که برای این عید برشمرده‌اند؛ امام علی(ع) در آن ایام در یمن تشریف داشتند که امروز بعد از 1400 سال برای ما معنا دار است که این ولی خدا باید شخصاً به یمن برود و بنیادی را برای آخرالزمان ایجاد کند. در روز غدیر سه آیه نازل شد که اول آیه تبلیغ بود و دستور آمد ای پیامبر، پیام ولایت را که قبلاً به تو اعلام شده ابلاغ کن؛ این مسئله تماماً به امر الهی بود و حتی مکان و زمان ابلاغ هم از سوی خدا تعیین شد. در این ماجرا، حدیث ثقلین قرائت شد و ائمه(ع) معرفی شدند و پیامبر تأکید فرمودند که پیام غدیر ابدی است و باید به همه برسد.

مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا تصریح کرد: آیه بعدی آیه سوم سوره مائده بود که فرمود: الیوم اکملت لکم ... که به آیه اکمال معروف است؛ خدا فرمود امروز دین بر شما کامل شد و من راضی به دین شدم؛ پیامبر(ص) هم تمام صحابه و انصار و مهاجرین و زنان را واداشتند تا با علی(ع) بیعت کنند. از 17 هزار تا 120 هزار نفر جمعیت هم برای برآورد حاضران در آن روز ذکر شده است.

پیام غدیر دائمی و به روز است

ترابی گفت: جریان غدیر زنده و به روز و تازه است و نه کهنه و تاریخی؛ برخی مطرح می‌کنند که غدیر مربوط به نصب امام است که تاریخ 11 نفر آنها گذشته و فعلیت امام آخر ظهور نیافته است و تلاش دارند این مسئله را تاریخ گذشته معرفی کنند؛ ولی همان طور که از آیه شریفه ابلاغ به دست می‌آید، این نقشه عقلانی و طراحی الهی است؛ عاص بن وائل، پدر عمروعاص که از یک طرف فرزند نابغه است (که نقل شده وقتی عمروعاص به دنیا آمد سه نفر بر سر پدر بودن او دعوا داشتند) و از طرف دیگر نام او در شان نزول سوره کوثر آمده است. او پیامبر(ص) را ابتر می‌دانست و می‌گفت که او فرزند پسر ندارد و جانشین نخواهد داشت هم می‌دانست که سرنوشت امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) نباید رهاشده باشد. پس حتما نقشه از قبل طراحی شده بود و در غدیر باید ابلاغ می‌شد. 

مدیر آکادمی اسلامی‌شناسی اروپا اضافه کرد: پس نگاه ما به غدیر عام و فراگیر و نه تاریخی است؛ چه امام علی(ع) باشد و چه نباشد و چه امام زمان(عج) در غیبت ظاهری باشند؛ امامت، ریاست است و جهان بدون امام بقا ندارد. اگر نگاه فلسفی به غدیر داشته باشیم، امیرالمؤنین(ع) به هر حال ثقل اصغر است و ثقل اکبر، دین الله است و  اگر امر بین فنای امام و نظام دین و نظام اسلام قرار گرفت. امام باید فدای دین شود، به همین دلیل امام حسین(ع) وقتی دیدند که دین رسول الله رو به نابودی است، جان فدا کرد و وقتی کسی پرسید ای حسین(ع) اگر تو بروی دین هم باقی نمی‌ماند و ایشان فرمودند امام نمی‌ماند، ولی دین باقی خواهد بود. 

ترابی ادامه داد: نظام دین باید بماند، ولو اینکه امام معصوم(ع) هم در رأس آن نباشد و مرتبه پایین‌تری به جای آن حاکم شود؛ امامت، امری ممتد است و در همه بدنه جامعه جاری و ساری است؛ براین اساس، اگر حتی در خانه‌ و محله و شهر و مسجد و نهاد و اداره‌ای نظام امامت حاکم نباشد، سکولار است؛ امامت ایصال الی المطلوب است و در وسط میدان و در لحظه مدیریت می‌کند. کسانی که می‌گویند در دوره غیبت حکومت اسلامی لازم نیست، مفهوم غدیر را نفهمیده‌اند؛ امام 12 شأن دارد و چون امام غایب است، برخی شئون معطل مانده است، اما برخی شئون از سوی نایبان عام ایشان جاری است. 

جامعه بدون نظام امامت، سکولار است

ترابی بیان کرد: امامت بدن‌مند است و قرار است عینیت واقعی پیدا کند و در هر کجا محقق نشد، سکولاریسم حاکم است؛ ولی فقیه آمده است تا امامت جامعه را در مقیاس کلان به دست بگیرد، ولی امامت میانی و جزئی هم مطرح است؛ یعنی سبک زندگی و سلیقه و گرایشات، رابطه خانوادگی و بین همسران و والدین و فرزندان و خرید و خوراک ما هم باید مبتنی بر نظام امامت باشد. مدارس ما عملاً خارج از تفکر امامت اداره می‌شوند، به همین دلیل با این همه مشکلات روبرو هستیم. در گام دوم انقلاب باید تلاش کنیم امامت میانی را بر جامعه مستقر کنیم.

مدیرآکادمی اسلام‌شناسی اروپا با بیان اینکه هر کجا اندیشه سکولار راه یافت، مردم با مشکلات زیادی مواجه شدند، تصریح کرد: اگر ما غدیر را جشن می‌گیریم، باید با این نگاه باشد که یک نظام و موجود زنده است و ما در قبال آن وظیفه داریم که بسان یک پدیده مرده به آن ننگریم.

ترابی اظهار کرد: ما در سه بخش باید تکلیف خود را بدانیم؛ اول اینکه بدانیم انسان هستیم و انسان مسئولیت دارد و به من چه و به تو چه در این منظومه جای ندارد؛ دوم اینکه رابطه خود را با اسلام و خدا و پیامبر و قرآن و عالم غیب تعریف کنیم و سوم باید مسئله اصل امامت و شخص ائمه را برای خود تبیین کنیم؛ در جلسات غدیر  و اعیاد دیگر باید در مورد امامت و فضائل ائمه(ع) سخن از روی عقل و درایت بگوییم.

ویژگی‌های زیست انقلابی

مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا با بیان اینکه وظیفه زیست انقلابی از مهمترین وظایف ما در قبال غدیر هست، زیرا روز غدیر را روز حضور نامیده‌اند، گفت: اولین شاخصه زیست انقلابی دنبال کردن تفکر ناب محمدی(ع) است تا گرفتار اسلام سکولار‌، انگلیسی و آمریکایی یا متحجر نشویم. اسلام متحجری که نماز و روزه دارد و اگر به ولایت هم اعتقاد دارد، به آن نگاه تاریخی دارد. جمود فکری دارند و ولایت را فقط منحصر به 12 امام می‌کنند، در حالی که امامت، امتداد تا قیامت دارد. ویژگی دیگر زیست انقلابی جوشش درونی و خروش بیرونی است؛ اگر دغدغه‌ها را فراموش کرده و به زندگی عادی چسبیدیم، دیگر نخواهیم توانست بر اسلام ناب مقاومت کنیم.

ترابی بیان کرد: شاخصه دیگر زیست انقلابی، داشتن حریت و عدم تقلید از مستکبران و وابستگی به آنهاست؛ از ظرفیت‌های درونی خود بهره ببرید و روی پای خود بایستید؛ همچنین ویژگی  دیگر زیست انقلابی اهل مبارزه و جهاد بودن و دشمن‌ستیزی است؛  برخی می‌گویند ما توهم توطئه داریم ولی بیان خود این مسئله توطئه است  و ویژگی دیگر صفا و پاکی و پرهیز از آلودگی مالی و نفسانی است؛ فرد انقلابی شهوت‌ران نیست و فساد ندارد و صفا و پاکی و ساده‌زیستی دارد. 

رواج نظام دایگی در حوزه علمیه خواهران

وی افزود: حوزه علمیه، حوزه امامیه است؛ ویژگی برجسته امام علی(ع) صرفا عالم بودن نبود و البته علمش در بالاترین درجات بود، اما او واجد بسیاری از صفات عالی بود. کسانی باید در حوزه پرورش یابند که نظام امامت را در مدیریت میانی و جزئی کشور رواج دهند و افرادی در این تراز تربیت کنند. حوزه خواهران مخصوصاً باید نظام همسرداری و تربیت فرزند و نظام دایگی آموزش داده شود؛ نظام دایگی نظام اصیل تربیت است و بانوان شایسته می‌توانند مسئولیت تربیت 10 تا و 20 بچه را بر عهده بگیرند.

انتهای پیام
captcha