اهدای نشان ملی لبنان به مفتی فقید زحله و بقاع
کد خبر: 3987264
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

اهدای نشان ملی لبنان به مفتی فقید زحله و بقاع

رئیس‌جمهور لبنان نشان سرو (نماد ملی لبنان) را به منظور تقدیر از دستاوردهای معنوی، اجتماعی، تربیتی و انسانی مفتی فقید زحله و بقاع لبنان به او اعطا کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، علامه شیخ خلیل المیس، مفتی اهل تسنن زحله و بقاع لبنان امروز پنجشنبه پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

شیخ عبداللیف دریان، مفتی کل لبنان در بیانیه‌ای گفت: لبنان و مسلمانان و جهان امروز عالم برجسته و فقیه عالیقدر و یکی از علمای بزرگ مسلمان در لبنان را از دست داد.

در این بیانیه آمده است: آن مرحوم از علمای بزرگ دارالفتوی و از مهمترین آنها در فقه امام ابوحنیفه النعمان بود و عمر خود را صرف خدمت به علم، دین، علما و مردم کرد و شخصیتی متواضع، صبور بود و به کوچک و بزرگ احترام می‌گذاشت؛ همواره به دنبال خدمت به مردم بود و برای منافع مسلمانان و ارتقای شأن و منزلت آنها تعصب داشت.

خلیل بن محی الدین المیس در سال 1941 در شهرک مکسه از توابع شهرستان زحله در استان بقاع الاوسط متولد شد. او از کودکی به تحصیل علوم شرعی پرداخت و پس از اخذ مدرک از دانشکده شریعت بیروت در سال 1963 میلادی به قاهره رفت و در آنجا در سال 1969 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد فقه مقارن شد.

علامه المیس سال 1972 از قاهره به کشورش بازگشت و در سال 1975 به عضویت شورای شرعی عالی اسلامی لبنان پیوست.

او در تأسیس شعبه دانشگاه الازهر در لبنان نقش داشت و ریاست آنجا را هم برعهده گرفت. در سال 1985 به عنوان مفتی کل شهر زحله و استان البقاع منصوب شد.

شیخ المیس علاوه بر اینکه بنیانگذار شعبه الازهر در منطقه البقاع لبنان بود که بزرگ‌ترین مؤسسه علمی دینی در لبنان است و شامل دبستان، متوسطه و دانشگاه برای دختران و پسران می‌شود، نماینده لبنان در مجمع فقه اسلامی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی جده و استاد دانشکده شریعت اسلامی بیروت بود.

او همچنین در دانشکده مطالعات اسلامی وابسته به جمعیت مقاصد خیریه اسلامی لبنان هم تدریس می‌کرد و در این دو دانشگاه استاد راهنما و ناظر پایان نامه‌های ارشد در زمینه فقه مقارن بوده است.

مفتی زحله همچنین در بسیاری از کنفرانس‌های علمی تخصصی در کشورهای عربی و اسلامی شرکت می‌کرد و چندین کتاب مهم در زمینه فقه حنفی و پژوهش‌های علمی فقهی دیگر را به رشته تحریر درآورد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم ضایعه درگذشت مفتی خلیل المیس را تسلیت گفت و نشان افتخاری سرو (نماد ملی لبنان) را به منظور تقدیر از دستاوردهای معنوی، اجتماعی، تربیتی و انسانی مفتی المیس به او اعطا کرد.

جبران باسیل، رئیس حزب التیار الوطنی الحر(جریان ملی آزاد لبنان) هم ضمن عرض تسلیت درگذشت مفتی المیس گفت: علامه شیخ خلیل المیس در سراسر عمر خود به مسائل دینی پرداخت، من دوست بزرگ و گرانقدری را از دست دادم و او مبلغ تقوا، ایمان و حق گویی بود.

 

 

 

انتهای پیام
captcha