اگر غدیر را نفهمیم، فلسفه انتظار برای ما بی معنا می‌شود
کد خبر: 3987277
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
بانوی مبلغ علوم اسلامی در دانمارک:

اگر غدیر را نفهمیم، فلسفه انتظار برای ما بی معنا می‌شود

عضو مجمع اروپایى بانوان پیرو اهل بیت(ع) گفت: غدیر، روز تثبیت اصل امامت است و فقط منحصر به امامت امام علی (ع) نیست. بلکه امامت امام مهدی (عج) نیز با واقعه‌ غدیر استوار می‌شود. اگر غدیر را درک نکنیم و نشناسیم انتظار برای ما بی معنا خواهد شد.

اگر غدیر را نفهمیم، فلسفه انتظار برای ما بی معنا می‌شودیاسمین ترکی پور به مناسبت عید غدیر خم در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک این روز مبارک، اظهارکرد: عید غدیر، عید بشارت، تزکیه و عید تثبیت ولایت و امامت است. امام رضا (ع) می‌فرمایند؛ «ارزش روز غدیر به اندازه روزی است که آدم خلق شد و ملائکه به او سجده کردند و کسانی که آن را نپذیرفتند ابلیس صفت هستند.»

این بانوی مبلغ عرصه بین‌الملل ادامه داد: اصل اتفاق غدیر قابل انکار نیست و براساس اسناد و مدارک موجود همه به اتفاق آن را تأیید می‌کنند. یکی از شبهاتی که در مورد غدیر وجود دارد این است که آیا این اتفاق موجب از بین رفتن وحدت مسلمانان نمی‌شود؟ که به این شبهه می‌توان چند پاسخ داد.

ترکی پور افزود: خداوند در قرآن، داستان‌های بسیاری را مطرح کرده تا خوانندگان قرآن در طول تاریخ از این داستان‌ها عبرت گرفته و از تجربیات شخصیت‌های داستان بهره ببرند. اگر موضوع غدیر امروز مطرح نمی‌شد، پاسخ بسیاری از سؤالات ما بدون منبع می‌ماند. پس این امر موجب محکم شدن و استوار شدن مفاهیم نزد ما انسان‌ها است.

مدرس علوم دینی در کپنهاگ اظهار کرد: غدیر، روز تثبیت اصل امامت است و فقط منحصر به امامت امام علی (ع) نیست. بلکه امامت تمام ائمه هدی (ع) و امامت امام مهدی (عج) نیز بر بنیان واقعه‌ غدیر استوار می‌شود. اگر غدیر را درک نکنیم و نشناسیم فلسفه انتظار و فرج برای ما بی معنا خواهد شد.

محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی در کشور دانمارک بیان کرد: امروزه کتاب‌های بسیاری علیه شیعیان نوشته شده است و احیا کردن اتفاق غدیر می‌تواند برای نسل‌های جدید روشنگری به همراه داشته باشد تا راه را گم نکنند.

وی با بیان اینکه پیروان امامت باید با انجام وظایف خود و عمل به دستورات امام معصوم، در این مسیر حرکت و از غدیر دفاع کنند، اظهار کرد: بعد از شهادت پیامبراسلام (ص) وضعیت جامعه اسلامی بسیار تغییر کرد. فساد و فحشا، قدرت‌طلبی و جاه طلبی وجود مردم را فراگرفته بود و افراد بسیار کمی بودند که به واقعه غدیر وفادار ماندند که از این میان می‌توان به سلمان، اباذر، مقداد، مالک اشتر و عمار اشاره کرد. باقی مردم به خاطر جاه طلبی‌شان و به تعبیر حضرت زهرا (س) به خاطر ترسشان از حکومت، امام علی (ع) را کنار زدند.

ياسمین ترکی پور تصریح کرد: حقیقت غدیر و فراموشی آن باعث شد که واقعه عاشورا شکل بگیرد، اگر غدیر فراموش نمی‌شد دیگر صلح اجباری امام حسن (ع) و معاویه صورت نمی‌گرفت. داستان قتلگاه و آتش زدن خیمه‌ها پیش نمی‌آمد؛ لذا شروع جریان کربلا در سال دهم هجری، واقعه غدیر است و کینه‌ای که نسبت به امام علی (ع) و بنی‎هاشم و امام حسین (ع) داشتند باعث شد این اتفاق در کربلا رقم بخورد.

عضو فعال جامعه شیعیان اروپا در پاسخ به این سؤال که چرا با اینکه در روز غدیر تمام حُضار با امام علی (ع) بیعت کردند. اما کار به انحطاط کشیده شد؟ پاسخ داد: مورخین دلایل متعددی را ذکر کرده‌اند، یکی از این دلایل؛ جاه طلبی است، افرادی بودند که قصد سوء استفاده از اسلام و بیت‎المال را داشتند و می‌دانستند علی (ع) شخصی نیست که باج بدهد یا اغنیا را بر فقرا مقدم بداند. می‌دانستند که در حکومت امیرالمؤمنین جایی برای جاه طلبی آنان وجود ندارد.

وی دومین عامل را اینگونه بیان کرد: دنیا طلبی و زیاده خواهی، این منحرفین اعتقاد داشتند اگر امام علی (ع) به خلافت برسد سیره پیامبر (ص) را ادامه می‌دهد و بایستی به جهاد بروند. در حالی‌که جان و مال خود را دوست داشتند و از جنگ خسته شده بودند و می‌گفتند اشکالی ندارد اگر با دشمنان اسلام سازش و مدارا کنیم.

مدرس علوم و معارف اسلامی در کپنهاگ با اشاره به سومین عامل بروز انحطاط در واقعه غدیر بعد از پیامبراکرم (ص) گفت: حسادت، عده‌ای از افراد نسبت به مقام و شأن امام علی (ع) حسادت می‌ورزیدند و می‌گفتند چرا پیغمبر (ص) این فضایل و صفات حسنه را در شأن امام علی (ع) می‌گوید و چرا دخترش را به عقد علی(ع) درآورد.

عضو مجمع اروپایى بانوان پیرو اهل بیت علیهم السلام در ادامه به تبیین چهارمین عامل پرداخت و افزود: هوای نفس و نفسانیّت. به بسیاری از مردم وعده داده شد که اگر علی را رها کرده و با او بیعت نکنید، به تو چنین پست و مقامی خواهیم داد؛ لذا هوای نفس باعث شد که به خاطر یک پست دنیایی، علی که دنیا و آخرت است را کنار بگذارند.

ترکی پور تأکید کرد: طبق گفته امام علی (ع) تاریخ همواره در حال تکرار است. بعدها همین چهار عامل باعث شد که مقابل امام حسن (ع) بایستند و او را به صلح وادار کنند. همین عوامل باعث شد که مقابل حضرت سیدالشهدا (ع) و خانواده‌اش در کربلا صف آرایی کنند و به همین ترتیب سایر ائمه هدی را خانه نشین کردند.

این مبلغ عرصه بین‌الملل ادامه داد: وظیفه ما نسبت به غدیر اینست که اول خودمان این واقعه ارزشمند را بفهمیم و بعد به دیگران بفهمانیم و باید از این اعتقاد و باور دفاع کنیم، هر کسی از جایگاه و وظیفه‌ای که بر عهده دار است باید مبلغ غدیر باشد.

وی ادامه داد: در غدیرخم، سه مطلب بیان می‌شود؛ «الیوم أکملت لکم دینکم»، «و أتممت علیکم نعمتی» و «و رضیت لکم الأسلام دینا» با این سه عنوان باید تمام موضوع غدیر خم را به همه بفهمانیم که ولایت و امامت کمال دین و اتمام نعمت الهى است.

ترکی پور در پایان همگان را به انجام وظایف خود دعوت کرد و افزود: پیروی از غدیر یعنى پیروی از امام زمان (عج)، فهمیدن غدیر یعنی فهمیدن معنای انتظار فرج و دفاع از غدیر یعنی دفاع از امام زمان علیه السلام لذا باید نسبت به شناخت بهتر غدیر و تببین معارف آن اهتمام جدی داشت.

گفت وگو از پوست چیان

انتهای پیام
captcha