پیام تسلیت مدیران و شخصیت‌های فرهنگی برای درگذشت شاعر افغانستانی
کد خبر: 3987337
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

پیام تسلیت مدیران و شخصیت‌های فرهنگی برای درگذشت شاعر افغانستانی

مدیران و شخصیت‌های فرهنگی در پی درگذشت محمدسرور رجایی شاعر افغانستانی مقیم ایران پیام تسلیت صادر کردند.

پیام تسلیت مدیران و شخصیت‌های قرهنگی برای درگذشت شاعر افغانستانیبه گزارش ایکنا؛ محمد سرور رجایی، ادیب برجسته پارسی زبان صبح پنجشنبه هفتم مرداد همزمان با روز عید غدیر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت و دارفانی را وداع گفت. به همین مناسب مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی پیام‌های تسلیتی را به شرح زیر صادر کردند:
 
سیدعباس صالحی وزیر ارشاد
 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر افغانستانی را تسلیت گفت.
 
در بخشی از این پیام آمده است: ایران عزیز ما سال‌هاست میزبان گروه بزرگی از شاعران و نویسندگان عزیز همزبان افغانستانی است. این میزبانی و همدلی بدون تردید در رشد شانه‌به‌شانه ادبیات در هر دو سرزمین تأثیر داشته است. در این میان تعدادی تنها به نوشتن و سرودن می‌پردازند و گروهی دیگر عزیزانی هستند که علاوه بر کار خلاقه ادبی برای گسترش رابطه و ایجاد همدلی و همراهی بین شاعران و نویسندگان دو کشور تلاش می‌کنند.
 
زنده‌یاد محمدسرور رجایی بدون تردید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این گروه بود. او که علاوه بر توفیق در نوشتن، سال‌ها با مدیریت «خانه ادبیات افغانستان» و «دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری» و اخیرا پژوهش گسترده در باب شهدای افغانستانی در دفاع مقدس و شهدای ایرانی در دوره مقاومت و جهاد آن کشور، منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت میان شاعران و نویسندگان دو کشور شده بود.
 
اینجانب، درگذشت ایشان را به خانواده ایشان و جامعه ادبی افغانستان و ایران تسلیت گفته و آرزو می‌کنم که رشته مودت اهالی فرهنگ دو سرزمین عزیز مستحکم‌تر شود چنان که امید و هدف آن عزیز از دست رفته بود.»
 
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی
 
علیرضا مختارپور در بخشی از پیام تسلیت خود نوشته است: محمد سرور رجایی، شاعر، روزنامه‌نگار و نویسنده متعهد و مردمی افغانستانی متولد ۱۳۴۸ در کابل، که از سال ۱۳۶۳ به فعالیت‌های فرهنگی گسترده اقدام کرده بود، سحرگاه عید سعید غدیر دنیای فانی را رها کرد و به عالم باقی شتافت. وی که از سال ۱۳۷۳ در ایران زندگی می‌کرد مؤسّس خانهٔ ادبیات افغانستان و خالق آثار با ارزش متعدّدی بوده است.
 
در ماه‌های اخیر و قبل از بیماری آن عزیز، در جلساتی در حال برنامه‌ریزی چند طرح فرهنگی به مدیریت ایشان بودیم که متأسفانه دست تقدیر، تدبیرمان را به هم زد و آن عزیز را از جامعه فرهنگ و ادب ایران و افغانستان گرفت.
 
مدتی پیش نیمی از کتاب «گرگ‌های مهربان کوه تخت» اثر ایشان را در همین صفحه (صفحه اینستاگرام علیرضا مختارپور) خواندم و به اصرار حقیر، ایشان نیمه دوم کتاب را با صدای خویش برای کودکان و نوجوانان خواند که در همین صفحه منتشر شد. از خدای متعال رحمت الهی و هم‌جواری آن نویسنده ارجمند را با امیرالمؤمنین علی (ع) مسئلت دارم.
 
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری
 
در بخشی از پیام دادمان آمده است: خبر درگذشت نویسنده، پژوهشگر، شاعر و ادیب توانا، فخر افغانستان و ایران، آقای محمدسرور رجایی، خانواده بزرگ و سترگ فرهنگ و هنر فارسی را عمیقاً متأثر کرد. او میان‌دار جریان شاعران عزیز افغانستانی بود که ایران، مفتخر به میزبانی و خادمی آن‌ها است.
 
تلاش‌های موثر، بی‌شائبه و شبانه‌روزی استاد رجایی در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی، سرچشمه خیرات و برکات بسیاری است که حتی بعد از رحلتش تداوم خواهد داشت. یقیناً فقدانش ثلمه بزرگی است.
 
مصطفی راضی جلالی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران
 
در پیام مصطفی راضی جلالی آمده است؛  زنده‌یاد محمدسرور رجایی، دوست و برادری است که سال‌ها دل مهربان و پای پویای خود را در تحکیم پیوند‌های برادری میان نویسندگان و شاعران ایران و افغانستان به خدمت گرفته بود.  او که به گفته بسیاری از اهالی شعر و ادبیات «انسانی خودآموخته و پویا» بود، برای گسترش فرهنگ و زبان فارسی، همواره با پای پیاده از این محفل ایرانی به آن کانون افغانستانی در رفت و آمد بود تا اسباب دوستی و برادری را میان اندیشه‌ورزان دو کشور مستحکم‌تر کند.
 ‏
محمدسرور ‏در تمام سال‌های فعالیت ادبی دست از خواندن، نوشتن و پژوهش برنداشت. چنان که تألیف و انتشار کتاب خاطرات رزمندگان افغانستانی از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه میهنمان را می‌توان از فضائل نوشتاری او دانست.  
 
خانه کتاب و ادبیات ایران
 
در متن پیام تسلیت خانه کتاب و ادبیات ایران نیز آمده است: خبر درگذشت محمد سرور رجایی (شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار) بر اثر کرونا، جامعه فرهنگی و ادبی ایران و افغانستان را سوگوار کرد. محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار اهل افغانستان از ادیبان خستگی ناپذیری بود که سال‌ها برای گسترش زبان فارسی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان تلاش کرد. خدمات و آثار ارزشمند او در حوزه‌های ادبیات، ایثار و مقاومت به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین زنده نگاه خواهد داشت.
 
عباس محمدی، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری
 
عباس محمدی نیز در پیام تسلیتی نوشت: خبر درگذشت شاعر ارجمند محمدسرور رجایی همکار مرکز آفرینش‌های ادبی بسیار ملال انگیز بود و موجبات تألم و تأثر اهالی شعر و ادبیات به ویژه دوستداران ادبیات افغانستان را فراهم آورد. محمدسرور رجایی شاعری بی‌مدعا، فرزانه‌ای تلاشگر و از پیشکسوتان گرانمایه شعر افغانستان بود که بی‌دریغ برای تعالی زبان فارسی مجاهدانه می‌کوشید.
 
خانه ادبیات افغانستان
 
خانه ادبیات افغانستان هم در پی درگذشت محمدسرور رجایی نوشته است: در اوج ناباوری، خبر درگذشت محمدسرور رجایی، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی کشور، عضو هیئت‌مدیره و معاون خانه ادبیات افغانستان بر اثر بیماری کرونا همچون آواری بود که بر دل‌های همکاران و دوستانش نشست. یکایک لحظه‌هایی که از عمر کوتاه این یار دیرین ما در تکاپوی فعالیت‌های فرهنگی گذشت، خاطره‌هایی بر جای نهاده که آیینه‌ای فراروی راه پرفراز و نشیب زندگی فرهنگی ما در دنیای مهاجرت است.
 
علی‌محمد مؤدب، رئیس مؤسسه شهرستان ادب
 
علی‌محمد مودب رئیس موسسه شهرستان ادب هم در متنی نوشت: شاعر، روزنامه‌نگار، مدیر فرهنگی و پناه خیلی از جمع‌ها و خانواده‌ها و این‌همه در حالی بود که خودش بی‌پناه بود، تحقیقات و خدمات او در حوزه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان بی‌نظیر است. وجود او پل پیوند بود؛ و لحظه یگانگی چشمایش آیینه نبودند چشم‌های خود  تو بودند که به تو می‌نگریستند.
انتهای پیام
captcha