جاهلیت مدرنِ امروز هنوز به بلوغ مباهله نرسیده است
کد خبر: 3987389
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴

جاهلیت مدرنِ امروز هنوز به بلوغ مباهله نرسیده است

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: جاهلیت مدرنِ امروز هنوز به بلوغ مباهله نرسیده و آن‌قدر فهم پیدا نکرده است که مانند مسیحیان یمنی بفهمد که مباهله چیست.

جاهلیت مدرنِ امروز هنوز به بلوغ مباهله نرسیده است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم (ع) خاطرنشان کرد: حضرت در حدیثی فرموده‌اند علم و دانایی انسان در چهار بخش قرار می‌گیرد، اول اینکه به آفریدگار معرفت پیدا کنیم و خداوند را در دل درک کنیم و تفکر و ذکر انسان را به این مرحله می‌رساند.

امام جمعه قزوین در ادامه اضافه کرد: دوم اینکه مؤمن باید بفهمد خدای متعال چه نوع و چه میزان نعمت به بشر ارزانی کرده است، خداوند فرموده اگر همه مردم جمع شوند تا نعمت‌های الهی را بشمارند، از این کار ناتوان هستند و این مهم نشان دهنده وسعت نعمت‌های الهی است و اگر قدر نعمت‌های الهی را بدانیم، خداوند نعمت‌هایش را افزون می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند نعمت‌ها را طبقه‌بندی کرده و نشان داده است که نعمت ولایت اساس همه نعمت‌ها است و اگر نعمت ولایت را برداریم، نعمت‌های دیگر گرفتاری می‌شوند. نماز و روزه هم ارزش پیدا نمی‌کنند و همه نعمت‌های الهی با ولایت معنا پیدا می‌کند.

خطیب نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: سومین نکته حدیث امام کاظم (ع) این است که یک مؤمن باید بداند که خداوند چرا او را آفریده است، خدای متعال فقط برای خوردن و آشامیدن و خوابیدن انسان را خلق نکرده و یک مقصد اساسی و محوری مطرح شده و تأکید شده خداوند ما را برای عبادت و یقینِ نسبت به خدا، قرآن و انبیاء الهی خلق کرده است و باید تلاش کنیم تا به یقین در این عرصه‌ها دست یابیم.

وی افزود: چهارمین نکته از حدیث امام موسی کاظم (ع) این است که عمری از ما گذشته است و ممکن است ظلمی نسبت به کسی روا داشته باشیم، لقمه حرامی خورده باشیم، عبادتی انجام نداده‌ایم و پدر و مادر از ما رنجیده‌اند و حضرت تأکید می‌کند که باید بفهمیم که چگونه خود را از خطر و بدی گناهان نجات بدهیم و اهل توبه بشویم و اهل استغفار باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به روز مباهله اظهار کرد: آیه 61 سوره آل عمران این حقیقت نورانی را بیان کرده است؛ اینکه مسیحیانی از یمن خدمت رسول خدا (ص) آمدند در خصوص صداقت ادعای پیغمبری حضرت تحقیق کنند و وقتی صحبت کردند مجلس تمام نشد و قرار گذاشتند که فردا به مباهله برخیزند، یعنی به خدا بگویند ما هر چه شنیدیم نتیجه نشد و بر آن کسی که ناحق است و اصرار بر ناحقی خودش دارد، بلایی نازل کن که ناحق از میان برود و ما امروز این مباهله را در مقابل دشمنان می‌توانیم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: جاهلیت مدرنِ امروز هنوز به بلوغ مباهله نرسیده و آن‌قدر فهم پیدا نکرده است که مانند مسیحیان یمنی بفهمد که مباهله چیست. آن مسیحیان رفتند استراحت کنند تا فردا و گفتند اگر پیغمبر (ص) به‌تنهایی آمد ما نیز حاضر می‌شویم و او را محکوم می‌کنیم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: فردای آن روز رسول خدا (ص) به همراه صدیقه کبری (س) و امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با شکوه و عظمتی برای مباهله حاضر شدند و آن‌ها وقتی این صحنه را دیدند به این نتیجه رسیدند که رسول خدا (ص) حقیقت می‌گوید و آیه‌ای نازل شد که علی (ع) جان پیامبر (ص) است، فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) همه چیز پیامبر (ص) هستند.

انتهای پیام
captcha