پیشرفت کشور از مسیر اعتماد به غرب نمی‌گذرد / جدی گرفتن ظرفیت‌های حوزه «اوراسیا» در دولت سیزدهم
کد خبر: 3987458
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
محسن پاک‌آیین:

پیشرفت کشور از مسیر اعتماد به غرب نمی‌گذرد / جدی گرفتن ظرفیت‌های حوزه «اوراسیا» در دولت سیزدهم

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به تداوم خصومت غرب و آمریکا با ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اثبات کامل این مسئله در قضیه برجام، گفت: اتفاقات این هشت سال نشان داد برای طی مسیر پیشرفت و مقاوم‌سازی اقتصاد نباید به دیگران از جمله غربی‌ها دل بست و کشور را معطل آنها کرد.

به گزارش ایکنا رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در آخرین دیدار با رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم لزوم استفاده از تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در آینده را خاطرنشان کردند و افزودند: یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند. مطلقاً نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب منوط کرد زیرا حتماً شکست خواهد خورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور و اعضای دولت افزودند: هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید.

محسن پاک‌آیین، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و تایلند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تجربه مهم بی‌اعتمادی به غرب و آمریکا و ضرورت استفاده دولت سیزدهم از این تجربه گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار واقعیت خیلی مهمی را مطرح کردند و اثبات بی‌اعتمادی به آمریکا را به مثابه مایه عبرت برای آیندگان متذکر شدند.

تداوم خصومت و فشار غرب پس از انقلاب اسلامی

وی افزود:‌ واقعیت این است پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص همواره شاهد خصومت‌های دامنه‌دار غرب علیه ایران بوده‌ایم و البته این امر مسبوق به سابقه بوده و قبل از انقلاب حمایت‌های مطلق و بی‌دریغ آمریکا از رژیم پهلوی مشکلات جدی برای مردم ایران ایجاد کرده بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این خصومت‌ها بیشتر شد و در هیچ مقطعی از دوران ریاست جمهوری‌های آمریکا، چه دموکرات چه جمهوریخواه، این دشمنی‌ها و فشار‌های ضد ایرانی کاهش پیدا نکرد و از ابتدای انقلاب با حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و کودتا و کمک به صدام در جنگ تحمیلی آغاز شد و در ادامه با فشارها و تحریم‌های شدید اقتصادی و تلاش برای محدودسازی برنامه‌های هسته‌ای ایران پیگیری شد.

پاک‌آیین اظهار کرد: در سه سال اخیر این خصومت‌ها با توجه به حضور ترامپ در قدرت شدت بیشتری گرفت و مردم ایران به معنای واقعی عمق دشمنی آمریکا را مشاهده کردند که در قالب اعمال تحریم‌های همه‌جانبه و فشار حداکثری بروز و ظهور پیدا کرد. یکی از نمونه‌های بارز اثبات این دشمنی موضوع برجام بود. علیرغم اینکه این مذاکرات حدود دو سال طول کشید و به نتیجه رسید و جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها پایبندی خود را به تعهداتش انجام داد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آن را تأیید کرد اما آمریکایی‌ها از همان زمان اوباما کارشکنی کردند و برخی از تحریم‌ها را دوباره اعمال کردند و در دوره ترامپ که به طور از برجام خارج شدند و بر شدت و وسعت تحریم‌ها افزودند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ابراز کرد: حال پس از هشت سال این یک درس عبرت خیلی مهم برای ایران است تا متوجه شود برای طی مسیر پیشرفت و مقاوم‌سازی اقتصاد نباید به دیگران از جمله غربی‌ها دل ببندد و کشور را معطل آنها نکند و دولت سیزدهم از این تجربه خوب بهره خواهد گرفت و ضمن بی‌اعتمادی به غرب سعی می‌کند روابط خود را با شرق، همسایگان، کشورهای منطقه، آفریقا و آمریکای لاتین توسعه دهد و با اتکا به توان داخلی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.

بی‌اعتمادی به غرب به معنای اعتماد کامل به شرق نیست

پاک‌آیین در پاسخ به این سؤال که آیا بی‌اعتمادی به غرب به معنای اعتماد به شرق و قطع روابط با غرب است، گفت: ارتباط کشورها با یکدیگر براساس اعتماد و احترام متقابل است و هر کشوری در غرب و شرق، به جز رژیم صهیونیستی، که براین اساس بخواهد با ایران ارتباط برقرار کند ایران مشکلی برای برقراری روابط و توسعه با این کشورها ندارد. در این دوره هشت ساله نیز این ایران نبود که با غربی‌ها کار نکرد بلکه این غربی‌ها بودند که خصومت ورزیدند، به وعده‌های خود عمل نکردند و با اقداماتی که انجام دادند منافع ملی ایران را به خطر انداختند و براساس احترام متقابل با ما رفتار نمی‌کنند و مجموعه این رویکردهای غرب باعث بی‌اعتمادی ایرانیان به غرب شده است.

وی ادامه داد: اگر غربی‌ها در راستای اعتمادسازی عمل کنند و وضعیت فعلی در روابط را تغییر دهند ایران هم با غرب همکاری می‌کند. الان روابط جمهوری اسلامی ایران با شرقی‌ها خوب و رو به پیشرفت است اما اگر روزی کشورهای شرقی نیز بخواهند خصومت‌آمیز رفتار کنند براساس سیاست «نه شرقی نه غربی» با آنها رفتار خواهیم کرد. لذا اصل براین است که برمبنای قانون اساسی و رهنمودها و توصیه‌‌های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب با همه کشورها برپایه احترام متقابل رابطه داشته باشیم اما وقتی کشورهایی علنی دشمنی می‌کنند و یا تمایل به رابطه ندارند و به تعبیر رهبر انقلاب مشت چدنی خود را زیر دستکش مخملین مخفی می‌کنند، طبیعی است که ایران نتواند با آنها روابط مناسبی برقرار کند.

طراحی دقیق برای رابطه با همسایگان در دولت سیزدهم

پاک‌آیین درباره اهمیت توجه به همسایگان و به ویژه منطقه «اوراسیا» در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: حوزه اوراسیا 65 درصد منابع و جمعیت جهان را داراست و از چین شروع می‌شود و از کشورهای افغانستان ،آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز عبور می‌کند و به ترکیه ختم می‌شود و بخشی از کشورهای این حوزه همسایگان ایران هستند و به هر میزان که با همسایگان‌مان در این حوزه ارتباط نزدیکتری داشته باشیم می‌توانیم جایگاه خود را در اوراسیا تقویت کنیم.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان بیان کرد: از منظر روابط دوجانبه نیز با همسایگان مختلف در حوزه‌های تجاری، انرژی و ترانزیت روابط گسترده‌ای داشته باشیم که از جمله آنها کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز هستند و اینها ظرفیت‌های بسیار خوبی است که می‌تواند فعال شود و دولت سیزدهم باید طراحی دقیقی را برای روابط با کشورهای همسایه ترسیم کند تا همکاری‌ها به صورت هدفمند با این کشورها تقویت شود.

پاک‌آیین با اشاره به نقش مهم توسعه روابط با همسایگان در کاهش آثار تحریم‌ها گفت: سوابق نیز نشان می‌دهد که عمده همسایگان ما در تحریم‌های ضد ایرانی شرکت نکردند و لذا در دوره تحریم همسایگان می‌توانند شریک اقتصادی مطمئنی برای ایران باشند.

انتهای پیام
captcha