واگذاری اجرای سه برنامه به اتحادیه قرآنی در سال 1400 / پرداخت 12 میلیارد کمک بلاعوض به موسسات
کد خبر: 3987620
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

واگذاری اجرای سه برنامه به اتحادیه قرآنی در سال 1400 / پرداخت 12 میلیارد کمک بلاعوض به موسسات

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای کاهش تصدی‌گری و واگذاری برنامه‌ها به بخش مردمی، گفت: برنامه‌ریزی شده است تا در سال 1400، سه برنامه از مجموعه برنامه‌های طراحی شده از سوی اتحادیه مدغم اجرایی شود.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز نهم مردادماه با حضور سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای کارشناسی جواد نصیری، به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

اسماعیلی در ابتدای این برنامه ضمن معرفی کوتاهی از این دفتر آموزش، گفت: دفتر برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از سه معاونت است. یکی از این معاونت‌ها، معاونت برنامه‌ریزی و آموزش است که بیشتر فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نیز تهیه و تدوین محتواهای آموزشی از طریق این دفتر انجام می‌‌شود. معاونت دیگر معاونت رسیدگی به امور موسسات است، در این معاونت فعالیت‌های مربوط به بررسی درخواست‌ها برای صدور مجوز موسسات، تمدید و انحلال و ... صورت می‌گیرد. آخرین معاونت نیز معاونت حمایت‌ها و توسعه مشارکت‌ها هست که در آن فعالیت‌هایی از قبیل بیمه فعالان قرآنی و سایر مواردی که به حمایت از موسسات مربوط است، صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به آزمون سراسری قرآن و عترت به عنوان بخشی از فعالیت‌های این دفتر اشاره کرد و افزود: از سال 1396 تا کنون چهار آزمون به همت معاونت قرآن و عترت برگزار شده است. در سال 96 و با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف نیز مشارکت داشتند تعداد مخاطبان بالغ بر 241 هزار نفر بود. در سال 1400 که شاهد برگزاری نوزدهمین دوره آزمون بودیم معاونت به تنهایی اقدام به برگزاری آزمون کرد و حدود 122 هزار نفر در آن ثبت نام کردند.

اسماعیلی با اشاره به الکترونیکی شدن تمام فرایند برگزاری این آزمون، گفت: اگرچه در سال‌های گذشته برخی رشته‌ها همچون روخوانی و سبک زندگی قرآنی به صورت الکترونیکی برگزار شد، اما شرایط کرونایی کشور باعث شد تا تمامی رشته‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود. در بخش زیر 12 سال نیز تمهیدات خوبی برای مشارکت نوجوانان در نظر گرفته شد که یکی از آنها صوتی کردن سوالات و گزینه‌های مربوط به هر سوال بود. با توجه به اینکه آموزش در این گروه مبتنی بر آموزش شفاهی است، لذا سوالات هم به صورت شفاهی تعریف شد تا شرکت‌کنندگان قدرت خوانش بالایی نداشتند، از طریق شنیدن سوال و گزینه‌ها در آزمون حضور یابند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد شکل‌گیری اتحادیه مدغم قرآنی و درخواست‌های این اتحادیه برای دخالت داشتن در صدور مجوز، بیان کرد: صدور مجوز همواره از وظایف حاکمیتی بوده و چنین وظایفی قابل واگذاری نیست، با این وجود این آمادگی را داریم در برخی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحت راهبری فعالیت‌ها را از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی واگذار کنیم تا به این ترتیب تصدی‌گری را هم کاهش داده باشیم. هرچند در گذشته نیز این کار از طریق واگذاری برخی فعالیت‌ها صورت گرفته است. بر همین اساس، در سال 1400، حداقل اجرای سه برنامه را طی تفاهم‌نامه‌هایی به اتحادیه واگذار کرده‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اتحادیه مدغم در بحث صدور مجوز خواستار دخالت و سهمی شدن است، گفت: با توجه به اینکه بخش فرهنگ حساسیت‌های خاص خود را دارد، حضور حاکمیت در آن مفیدتر است و هرچند می‌توان بخش مردمی را نیز در‌ آن دخیل دانست و از نظرات بخش مردمی استفاده کنیم، اما واگذاری به بخش مردمی هنوز نیاز به پختگی دارد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی،‌ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: از بهمن سال 97 و منفک شدن هیئت رسیدگی به موسسات از یکدیگر، هر یک از دو نهاد متولی موسسات شروع به صدور مجوز کردند، اما برای ایجاد وحدت رویه، هیئت هماهنگی همزمان با این انفکاک شروع به فعالیت کرد و تاکنون نزدیک به 60 جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان دو سازمان و شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار کرده است.

وی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه صدور مجوز یک آیین‌نامه مشترک است، اظهار کرد: این آیین‌نامه از سوی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی برای اتخاذ نظرات و پیشنهادات کارشناسان به استان‌ها ابلاغ و نظرات دریافت شده است. یکی از ویژگی‌ها و امتیازات این دستورالعمل این است که به موسسات حق ایجاد هیچ شعبه جدیدی داده نشده است. با توجه به تسامحی که در گذشته نسبت به این موضوع صورت گرفته بود، از روز اول که کار خودم را این اداره کل شروع کردم، طی نامه‌ای به تمام استان‌ها اعلام کردم حتی موسسات دارای شعب متعدد حق ایجاد هرگونه شعبه جدید را ندارند و اگر این کار را انجام دهند، تخلف کرده‌اند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی،‌ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به بحث در مورد سامانه حمد که اخیراً رونمایی شده است، پرداخت و گفت: حدود دو هفته قبل از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در آخرین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم سامانه حمد رونمایی شد. این سامانه پیش از این و از آبان ماه شروع به فعالیت کرده بود. در این سامانه شاهد حضور مجموعه‌ای سامانه‌ها هستیم که یکی از آنها سایت آزمون سراسری قرآن و عترت است. در واقع سامانه حمد راه‌اندازی شد تا فعالیت مجازی برای موسسات امکان پذیر و تسهیل شود و این فعالیت با وحدت روحیه بهتری ادامه پیدا کند. در حال حاضر سامانه حمد یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های قرآنی کشور است که روزانه 100 موسسه را زیر بار آموزش تصویری می‌برد و این دستاورد بزرگی در شرایط فعلی است.

اسماعیلی همچنین در مورد تسهیلاتی که این اداره کل برای موسسات تدارک دیده است، گفت: ما از دو طریق موسسات را حمایت می‌کنیم، یکی از طریق کمیته حمایت است که به حمایت از طرح‌های برنامه محور موسسات می‌پردازد و کمک‌های بلاعوض را در اختیار این موسسات قرار می‌دهد. از سال 96 تا کنون حدود 12 میلیارد تومان از این طریق به موسسات کمک شده است، سال گذشته نیز یک میلیون تومان کمک بلاعوض کرونایی برای موسسات در نظر گرفته شد.

وی یکی دیگر از حمایت‌های مالی از موسسات را مربوط به تسهیلات بانکی دانست و با تأکید بر این موضوع که در ارائه این تسهیلات نگاه سازمانی به موسسات نداریم، گفت: ما دو نوع تسهیلات برای موسسات در نظر گرفته‌ایم، یک نوع از آنها با عنوان «تحفه» است و بر اساس تا سقف 100 میلیون تومان وام با سود چهار درصد به موسسات اختصاص می‌یابد. گاهی برای برخی موسسات که از شعب بیشتری برخوردار هستند، این رقم به بالای 100 میلیون تومان هم رسیده است. یک نوع دیگر از تسهیلات با عنوان «کارا» وجود دارد که شامل مربیان و فعالان قرآنی می‌شود. در قالب این طرح 20 هزار مربی و فعال قرآنی تسهیلاتی در حد 9 میلیون و برای موسسات نیز تا حد 32 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته‌ایم که بخش قابل توجهی از آن محقق شده است.

انتهای پیام
captcha