نماز روز تاسوعا و عاشورا در قزوین در فضای باز برگزار خواهد شد
کد خبر: 3988916
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

نماز روز تاسوعا و عاشورا در قزوین در فضای باز برگزار خواهد شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: مراسم عزاداری در هیئت‌ها باید حداکثر ۲ ساعت طول بکشد، دسته‌روی امسال صرفاً به‌صورت محله‌ای و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود و تجمعات دسته‌ها را در هیچ مکانی مثل امامزاده حسین (ع) نخواهیم داشت. نماز روز تاسوعا و عاشورا هم با رعایت دستورالعمل‌ها مانند سال گذشته در فضای باز برگزار خواهد شد.

نماز روز تاسوعا و عاشورا در قزوین در فضای باز برگزار خواهد شد

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در نشست خبری که امروز ۱۶ مرداد به منظور تبیین برنامه عزاداری محرم در سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، در ابتدا با اشاره به شئون ولایت گفت: آنچه در آموزه‌های دینی درباره ولایت مطرح می‌شود نشان می‌دهد ولایت چهار شأن دارد شأن اول محبت، شأن دوم پیشوایی شأن سوم زعامت سیاسی و شأن چهارم شأن تکوینی است.

وی درباره شأن محبت در ولایت بیان کرد: ما باید نسبت به اهل‌بیت (ع) و پیامبر (ص) محبت داشته باشیم محبتی که در وجود ما تحول معنوی و اساسی ایجاد کند؛ تاریخ نشان داده بعد از اسلام آن‌هایی که نسبت به اهل‌بیت محبت داشتند از نظر معنوی نسبت به سایر انسان‌ها جلوتر بودند.

این مسئول در ادامه درباره شأن پیشوایی ولایت خاطرنشان کرد: امام مسلمین باید واجبات الهی و محرمات را تبیین و تلاش کند جریان بندگی برای مردم ایجاد کند کسانی که این شأن پیشوایی را پذیرفتند در بندگی آن‌ها تحول ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: شأن بعدی ولایت، زعامت سیاسی امام است، امام باید نسبت به همه شئونات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مسئولیت داشته باشد و آموزه‌های الهی را در این موارد تبیین کند شأن زعامت سیاسی در یک جمله این است که امام نباید نسبت به مردم بی‌تفاوت باشد و باید نسبت به آن‌ها دغدغه داشته باشد، همین شأن زعامت سیاسی در جامعه تحول اجتماعی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام زهرایی خاطرنشان کرد: موضوع آخر شأن تکوینی است؛ این شأن درواقع قدرت ویژه‌ای است که خدا به امام معصوم داده و با این قدرت ویژه امام می‌تواند در جریانات طبیعی عالم تصرف کند و هرکسی این شأن را بپذیرد و اهل توسل به ولایت باشد حتماً دچار تحول خواهد شد.

وی اظهار کرد: درنهایت فردی که به اهل‌بیت (ع) محبت دارد، واجبات و محرمات را رعایت می‌کند، نسبت به جامعه و ستمدیدگان بی‌تفاوت نیست و به قدرت تصرفی امام معصوم در مسائل طبیعی قائل است فردی است که دچار تحول شده و این فرد می‌تواند در جامعه تحول ایجاد کند.

زهرایی تأکید کرد: برای محرم امسال در استان قزوین ۲ مدل کارگروه تعریف کردیم، کارگروه مراسم عزاداری که کار پشتیبانی و نظارت بر هیئت‌ها را انجام می‌دهد و در کنار آن ستاد مردمی محرم را تشکیل دادیم که فارغ از نیازهای هیئت‌ها نوعی نگاه نرم‌افزاری را در این ستاد دنبال خواهیم کرد.

این مسئول گفت: در سال گذشته ۲۰۱۲ هیئت در سامانه سازمان تبلیغات اسلامی استان ثبت شد که از این تعداد ۷۷۰ هیئت درخواست مجوز اقامه عزاداری در سال گذشته داشتند و درمجموع یک سوم هیئت‌ها اقامه عزا کردند. یک سوم دیگر از این هیئت‌ها، هیئت‌های خانگی بودند و الباقی هیئت‌های روستایی بودند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته شعار «عرض ارادت و حفظ سلامت» را اجرایی کرده و با تمام توان تلاش کردیم که در محرم سلامت مردم تضمین شود به همین جهت ۹۰۰ بازدید، نظارت و بازرسی میدانی برای رعایت پروتکل‌ها از هیئت‌ها داشتیم.

حجت‌الاسلام زهرایی در ادامه گفت: امسال هم با توجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا قرار است مراسم باشکوه‌تر از سال گذشته فارغ از رنگ‌بندی‌های کرونایی در کشور برگزار شود، شاید بتوانیم با تصرفات معنوی امام معصوم (ع) و توسل به اهل‌بیت (ع) از این بیماری منحوس رهایی پیدا کنیم و قدمی برای نیازهای معنوی مردم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: ترجیحاً مراسم عزاداری باید در فضای باز و با یک‌سوم ظرفیت برگزار شود و اگر در فضای بسته است باید ارتفاع سقف بیش از ۶ متر باشد و با یک‌چهارم ظرفیت برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه تصریح کرد: مراسم عزاداری در هیئت‌ها باید حداکثر ۲ ساعت طول بکشد، دسته‌روی امسال صرفاً به‌صورت محله‌ای و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود و تجمعات دسته‌ها را در هیچ مکانی مثل امامزاده حسین (ع) نخواهیم داشت. نماز روز تاسوعا و عاشورا هم با رعایت دستورالعمل‌ها مانند سال گذشته در فضای باز برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نذورات هم ترجیحاً به‌صورت خشک توزیع شود، مگر اینکه شخصی نذر خاص برای غذای گرم داشته باشد که در این حالت با نظارت کامل کارشناسان بهداشتی می‌تواند طبخ و توزیع کند.

حجت‌الاسلام زهرایی در بخش دیگری از سخنانش درباره ستاد مردمی محرم گفت: ستاد محرم، به شکل مردمی با فعالیت چندین کارگروه ازجمله هنر و رسانه، پویش‌ها و مراسم، پشتیبانی و حقوقی، خبر و فضای مجازی تشکیل شده و در دهه محرم کارویژه و فعالیت‌های زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha