حضور کمرنگ قرآنیان در فضای مجازی / با روش‌های قدیم، جوانان جذب قرآن نمی‌شوند
کد خبر: 3994945
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
در گفت‌وگو با رتبه اول مسابقات قرآن اوقاف استان قم مطرح شد؛

حضور کمرنگ قرآنیان در فضای مجازی / با روش‌های قدیم، جوانان جذب قرآن نمی‌شوند

یک حافظ قرآن کریم، حضور قرآنیان در فضای مجازی را کمرنگ دانست و بیان کرد: متولیان امر در این حوزه کوتاهی کردند؛ در واقع می‌توان گفت در عرصه فضای مجازی فعالیت جامعه قرآنی و متولیان فرهنگی بسیار ضعیف‌تر از تبلیغات دشمنان بوده است، از سازمان تبلیغات اسلامی انتظار می‌رود در این عرصه فعال‌تر شود.

حضور کمرنگ قرآنیان در فضای مجازی/با روش‌های قدیم، جوانان جذب قرآن نمی‌شوندفاطمه عابدینی، حافظ کل قرآن کریم و حائز مقام اول مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در رشته حفظ کل، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: حفظ قرآن کریم را از سن شش سالگی آغاز کردم و در مدت سه سال حفظ کل قرآن کریم را به پایان رساندم؛ امروز 17 سال است که حافظ قرآن هستم.

وی با اشاره به حضورش در رقابت‌های استانی و کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های مختلف، ادامه داد: در بسیاری از این رقابت‌ها، موفق به کسب مقام اول تا سوم شده‌ام و امسال نیز با عنایت و لطف خداوند متعال موفق به کسب رتبه اول در مرحله استانی شده‌ام.

این حافظ کل قرآن کریم برگزاری چهل‌وچهارمین دوره مسابقات اوقاف استان قم به‌صورت انفرادی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: اجرای این برنامه، مطابق با زمان‌‌بندی از پیش تعیین شده انجام شد و از نظم بسیار خوبی برخوردار بود.

عابدینی ضمن ابراز خرسندی و رضایت از روند برگزاری، سطح کیفی و هیئت داوری این دوره از مسابقات، تصریح کرد: با توجه به اینکه خودم از اعضای کادر درمان محسوب می‌شوم، نسبت به شرکت در مسابقات دچار تردید شدم، اما با مشاهده تمهیدات ویژه و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در محل برگزاری مسابقات اطمینان خاطر پیدا کردم.

مجالس قرآنی؛ کم‌رونق‌تر از قدیم

وی علت حضور و ماندگاری در مسیر حفظ قرآن کریم را پشتکار و انگیزه خانواده‌اش دانست و گفت: از دوران کودکی خانواده‌ام نسبت به آموزش قرآن کریم توجه ویژه داشتند و همین امر سبب قدم گذاشتن من در مسیر حفظ قرآن شد.

این حافظ قرآن کریم تصریح کرد: در گذشته، محافل و جلسات قرآنی بسیاری در شهر قم برگزار می‌شد و شرکت در آن‌ها سبب ایجاد شور و اشتیاق نسبت به قرآن کریم در دل‌های من و همه شرکت‌کنندگان مسابقات بود، اما امروزه و با وجود شرایط کرونایی برگزاری محافل قرآنی کمرنگ‌تر شده است البته ناگفته نماند حتی پیش از شیوع کرونا نیز، این مجالس کم‌رونق شده بود.

وی اظهار کرد: شرکت در مسابقات قرآنی و بودن در کنار افرادی که از نظر سطح کیفی در رده‌های بالاتر قرار دارند نیز سبب ایجاد انگیزه در من در راستای پیشرفت و ثابت قدم بودن در مسیر قرآنی می‌شود.

عابدینی تصریح کرد: در دهه 80 به علت برگزاری باشکوه مسابقات و محافل قرآنی زمینه برای رشد و پیشرفت در مسیر قرآنی به‌ویژه برای خردسالان فراهم بود، اما متأسفانه در این چند سال اخیر این امکان کمتر فراهم بود و باید در این مسیر قدم‌های بسیاری برداشته شود.

قرآنیان، خود را به جامعه قرآنی محدود نکنند

رتبه اول مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در قم، اظهار کرد: جامعه قرآنی خود را محدود نکنند و در محافل دیگر از جمله گردهمایی دانشجویان حضور گسترده داشته باشند تا بتوانند در آن محافل نیز عطر و بوی قرآن را جاری کنند.

وی تصریح کرد: شاید در وهله اول، حضور آن‌ها در محافل جوان‌ترها، کمتر به چشم آید، اما اگر این مسیر را با اشتیاق ادامه دهند سبب جذب جوانان به سمت محافل قرآنی نیز می‌شوند، در واقع اگر جامعه قرآنی خود را به قشر جوان جامعه نزدیک‌تر بداند، آن‌ها را با این مسیر آشنا می‌کند و به آن‌ها آگاهی می‌دهند.

عابدینی، نداشتن آگاهی را یکی از عوامل بی‌توجهی جوانان به قرآن دانست و بیان کرد: بسیاری از جوانان از جذابیت‌ها و پیشرفت‌هایی که می‌توانند در مسیر قرآنی داشته‌ باشند اطلاعی ندارند اگر چه سطح تبلیغات آموزش قرآن افزایش یافته است، اما در برابر انبوه تبلیغات سوء دشمنان گم می‌شود و این وظیفه ماست که به‌عنوان عضوی از جامعه قرآنی آن‌ها را با این مسیر آشنا کنیم.

این حافظ کل قرآن کریم یادآور شد: جامعه قرآنی باید در میان جمع تمام اقشار جامعه حضور پیدا کند و این امر سبب ایجاد انگیزه برای سایر افراد جامعه می‌شود.

این حافظ قرآن کریم، حضور قرآنیان در فضای مجازی را کمرنگ دانست و تصریح کرد: متولیان امر در این حوزه کوتاهی کردند و در واقع می‌توان گفت در عرصه فضای مجازی فعالیت جامعه قرآنی و متولیان فرهنگی بسیار ضعیف‌تر از تبلیغات دشمنان بوده است، اگرچه امکانات آن‌ها در این حوزه بیشتر از ما است، اما ما حتی در وسع خود نیز نتوانستیم در این عرصه حضور پررنگ داشته باشیم، از سازمان تبلیغات اسلامی انتظار می‌رود در این عرصه فعال‌تر شود.

عابدینی با اشاره به اینکه بسیاری از صفحات اعضای جامعه قرآنی در فضای مجازی محدود به قشر قرآنی است و کمتر برای دیگران جذاب است، گفت: ما باید تلاش کنیم تا با ایجاد تنوع و برگزاری برنامه‌های متنوع قرآنی مردم را به سمت قرآن جذب کنیم، با روش‌های قدیمی و نحوه تلاوت‌های سنتی و قدیمی نمی‌توان قشر جوان را به سمت قرآن جذب کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha