دلایل لغو فینال رشته قرائت تحقیق مسابقات قرآن / ارتباط جوایز مادی و معنوی با کاهش انگیزه‌ها
کد خبر: 3996706
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
ابوالقاسمی بیان کرد:

دلایل لغو فینال رشته قرائت تحقیق مسابقات قرآن / ارتباط جوایز مادی و معنوی با کاهش انگیزه‌ها

داور بخش لحن چهل‌وچهارمین مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به افت انگیزه‌ برخی جوانان فعال قرآنی برای حضور در مسابقات گفت: میزان و مبالغ جوایز مادی و معنوی فعلی، به قدری ارزشمند نیست که شرکت‌کننده بخواهد اضطراب مسابقات را به جان بخرد، به ویژه افرادی که توان متوسطی دارند و امیدی به راه‌یابی به مرحله کشوری ندارند.

افت انگیزه‌ها برای حضور در مسابقات قرآن / دلایل لغو فینال رشته قرائت تحقیقاحمد ابوالقاسمی، داور بخش لحن چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با تأکید بر اینکه در مسابقات قرآن چند عامل اثرگذار است، گفت: یکی از این عوامل، انگیزه شرکت‌کننده‌ها برای حضور در مسابقات است که می‌تواند منجر به افزایش کیفیت این رویداد شود. در حال حاضر، انگیزه‌ها کم‌رنگ شده است. این موضوع باید آسیب‌شناسی شود. البته به همین راحتی نمی‌توان در مورد آن نظر داد.

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: اگر مسابقات تنها به دنبال تعیین نفرات برتر و به تبع آن، تعیین افرادی که باید به مسابقات جهانی اعزام شوند، باشد، نمی‌تواند هدف‌گذاری مطلوبی باشد،‌ این نوع هدف‌گذاری تنها برای افرادی که احتمال کسب رتبه می‌دهند، مهم و مفید است و قاعدتاً برای کسانی که از سطح نسبتاً پایین‌تری برخوردار هستند، چندان مفید نیست.

ایجاد انگیزه برای متسابقان استان‌های متوسط 

داور بخش لحن چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران اظهار کرد:‌ اگر بخواهیم افرادی که امکان کسب رتبه‌های برتر در مسابقات را ندارند، اما از سطح مطلوبی در تلاوت یا حفظ برخوردار هستند به مسابقات بکشانیم باید برای حضورشان انگیزه ایجاد کنیم. می‌توان با جوایز مناسب مقداری انگیزه این افراد را بیشتر کرد. البته این موضوع برای سازمان اوقاف بار مالی دارد، اما به هر حال باید برای این موضوع فکر اساسی صورت گیرد.

ابوالقاسمی بیان کرد: جوایز فعلی، به قدری ارزشمند نیست که شرکت‌کننده بخواهد ریسک کند و اضطراب مسابقات را به جان بخرد تا در صحنه حضور یابد. بنابر این جوایز می‌تواند یکی از عوامل اثرگذار باشد تا اگر یک شرکت‌کننده در یک استان متوسط، امیدی به سمت بین‌المللی شدن نداشته باشد،‌ حداقل به خاطر جوایز مادی یا معنوی که برای چنین افرادی در نظر گرفته می‌شود، در مسابقات حضور یابد. در این دوره از مسابقات در گروه داوری برخی استان‌ها حضور داشتم و متوجه شدم برخی افراد که امیدی به کسب رتبه برتر نداشتند، در استان خود هم شرکت نکرده بودند، از برخی از این افراد علت را جویا شدم و بیشتر ابراز داشتند که «وقتی نمی‌توانیم در کشور رتبه بیاوریم، چرا باید رنج حضور در مسابقات را به جان بخریم.»

این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران از لحاظ فنی و تخصصی در سطح خوبی اجرا شد، اظهار کرد: آیین‌نامه‌هایی که برای مسابقات تعریف شده بسیار کامل‌تر شده است. ضمن اینکه نمرات دقیق‌تری هم از سوی داوران که باتجربه‌تر شده‌اند صادر می‌شود، متسابقان نیز در سطح خوبی ظاهر می‌شوند، همه اینها در جای خود از رشد برخوردار بوده است، اما به هر حال انگیزه‌ها برای حضور در مسابقات در حد گذشته نیست.

اثرات طرح ساماندهی داوران

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره رضایت شرکت‌کنندگان از داوری‌ها و نقش طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در میزان این رضایت‌بخشی، گفت: قطعاً طرح ساماندهی بر سطح داوری‌ها اثرگذار بوده است. طرح ساماندهی باعث حضور بسیاری از کسانی شد که توان داوری داشتند، اما مسیرشان مسدود بود. عده‌ای در بحث داوری از بار آموزشی چندان بالایی برخوردار نیستند و صرفاً به تجربه اکتفا کرده و نتوانسته بودند خود را به‌روز کنند، این افراد بر اساس معلومات چند سال قبل داوری می‌کردند، از سوی دیگر شرکت‌کنندگان در مسابقات با معلومات امروزی تلاوت می‌کردند، همین موضوع باعث ایجاد تضاد بین تلاوت‌ها و داوری‌ها و به تبع آن ایجاد شکاف بین این دو شد.

ابوالقاسمی بیان کرد: قبل از طرح ساماندهی، داورانی در مسابقات به داوری می‌پرداختند که مانند 10 سال قبل و با اطلاعاتی که از همان سال‌ها داشتند، داوری می‌کردند، با طرح ساماندهی این اتفاق حذف شده است. لذا حداقل اثر این طرح این است که هماهنگی ایجاد شده و باعث شده تا رضایت شرکت‌کنندگان از داوری‌ها هم افزایش پیدا کند.

چرا رشته قرائت تحقیق فینال نداشت؟

این قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حذف فینال رشته قرائت تحقیق در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، تصریح کرد: تشخیص برگزار شدن فینال بر عهده داوران است. یک قاعده به طور کلی وجود دارد که می‌گوید برای برگزاری فینال بین 15 تا 20  درصد کل شرکت‌کننده‌‌ها می‌توانند حضور داشته باشند، یعنی بر اساس این قاعده باید حدود شش تا هفت نفر در فینال حضور می‌یافتند در صورتی که در حال حاضر هم همین تعداد به عنوان نمایندگان استان تهران در مرحله کشوری حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: اساساً فینال برای این برگزار می‌شود تا اگر یک فرد نفر دوازدهم شد و اختلاف کمی با نفرات بالاتر از خود داشت، یک بار دیگر تلاوت کند تا شاید امکان جابجایی در نتایج باشد. اما وقتی نتایج خیلی واضح و روشن است و مثلاً از رتبه چهارم به بعد اختلاف نمره بین شرکت‌کنندگان به حدی هست که اگر یک تلاوت دیگر هم انجام شود، تغییر محسوسی در نتایج کلی به وجود نمی‌آید، چرا باید فینال برگزار شود؟ یعنی اگر اختلاف نفرات تا چهارم بر اساس دهم و صدم یک نمره است، از رتبه چهارم به بعد اختلاف به سه نمره و بیشتر می‌رسد. چنین نتایجی نشان می‌دهد، تراز چهار نفر ابتدایی با نفرات بعد فرق می‌کند.

ابوالقاسمی در بخش پایانی اظهار کرد: جا دارد از رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به خاطر تلاشی که در حوزه ساماندهی داوران به خرح داد قدردانی کنم، چرا که چنین طرحی باعث رضایت‌مندی اکثر داوران و شرکت‌کنندگان در مسابقات شد، قطعاً هر جا یک نفر درجه پایین‌تری کسب می‌کند از چنین طرح‌هایی رضایت ندارد و به نحوی هم این نارضایتی را بروز می‌دهد، اما به هر حال این اتفاق باید یک روز رخ می‌داد و اجرای آن نیاز به یک شهامت داشت که پشتوانه آن ایمان به خدا و اعتقاد به اینکه ما باید حق را به حق‌دار برسانیم بوده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha