آثار افزایش سهمیه استان‌های مطرح در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3997695
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
وحید خزایی تبیین کرد:

آثار افزایش سهمیه استان‌های مطرح در مسابقات سراسری قرآن

نفر اول رشته قرائت تحقیق چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها سطح مسابقات در حد مسابقات کشوری است، گفت: برای بالا بردن کیفیت مرحله کشوری می‌توان با افزایش سهمیه این استان‌ها، تلاوت‌های با کیفیت‌تری را در صحن مسابقات استماع کرد.

آثار افزایش سهیمه استان‌های مطرح در مسابقات سراسری قرآنوحید خزائی، نفر اول چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در رشته قرائت تحقیق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه کیفیت مسابقات قرآن هر سال نسبت به سال قبل بهتر می‌شود،‌ گفت: در هر دوره از مسابقات به تجربه برگزارکنندگان و عوامل اجرایی افزوده می‌شود و همین افزایش تجربه، در ارتقای سطح کیفی مسابقات تأثیرگذار است.

تأثیر نمرات شرکت‌کنندگان بر حذف یا برگزاری فینال 

وی در ادامه در مورد لغو مرحله فینال از رشته قرائت تحقیق در این دوره از مسابقات، گفت: شرکت‌کنندگان رشته قرائت تحقیق حدود 40 نفر بودند و آیاتی که برای تلاوت انتخاب شده بود نیز قرعه‌های خوبی بود و هر شرکت‌کننده حدود 10 سطر تلاوت داشت که برای مسابقاتی در این سطح مطلوب است، یعنی تلاوت‌ هر شرکت‌کننده در حدی بود که بتوان براساس آن به نتایج قطعی رسید.

خزایی تصریح کرد: داوران معمولاً براساس نمرات شرکت‌کنندگان اقدام به حذف یا برگزاری فینال در رشته قرائت تحقیق می‌کنند. برای من که رتبه اول را کسب کردم شاید برگزار شدن یا نشدن فینال تفاوت چندانی نداشته باشد اما مطمئناً برای افرادی که رتبه‌های ششم تا هشتم یا نهم را کسب کرده بودند، برگزاری فینال می‌توانست شرایط دیگری را رقم بزند.

اگر فینال حذف نمی‌شد نتایج تغییر می‌کرد؟

نفر اول چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در رشته قرائت تحقیق در پاسخ به این سوال که اگر فینال حذف نمی‌شد امکان تغییر نتایج وجود داشت یا خیر،‌ گفت: قطعاً اگر فینال برگزار می‌شد می‌توانستیم شاهد تغییر نتایج باشیم. تلاوت در هر زمانی تابع شرایط همان زمان است و بر همین اساس است که می‌گویم اگر فینال برگزار می‌شد احتمال تغییر نتایج هم وجود داشت، این موضوع به خصوص در رتبه‌های ششم به پایین می‌توانست بیشتر به چشم بخورد.

خزایی در ادامه در مورد ویژگی تلاوت خود که منتهی به کسب رتبه اول این دوره از مسابقات شد، گفت:‌ وقتی یک تلاوت به عنوان تلاوت برتر مسابقات انتخاب می‌شود، مجموع آیتم‌های آن تلاوت در کسب این موفقیت تأثیرگذار بوده است. برای مثال امسال بخش مفاهیم یا ترجمه قرآن کریم دو نمره داشت که بسیار مهم بود. باید تلاوت متقن، در چارچوب مسابقه، سالم و خوب باشد تا بتواند از داوران نمره خوبی دریافت کند.

نفر اول چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران همچنین در مورد داوری‌های این دوره از مسابقات گفت: امسال طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اجرا شد که بی‌تأثیر بر داوری‌های مسابقات نبوده است. وقتی بحث ساماندهی مطرح شود افرادی که در این عرصه حضور دارند، مجبور خواهند بود اطلاعات خود را به روز کنند و به دنبال افزایش علم خود در مورد داوری بروند. وقتی این اتفاقات بیفتد قطعاً بهتر می‌توانند نمره دهند، وقتی خروجی‌های این طرح در مسابقات به داوری بپردازند شائبه‌ بسیار کمی برای متسابقان به وجود می‌آید.

تأکید بر افزایش سهمیه‌های برخی استان‌ها 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سهمیه‌های استان تهران برای حضور در مرحله کشوری این مسابقات که هر ساله با اعتراضاتی همراه است، بیان کرد: هر سال در مورد وضعیت سهمیه‌ها حرف زده می‌شود اما هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. اگر به نتایج مرحله کشوری مسابقات قرآن نگاه کنید همواره بخشی از رتبه‌های برتر مربوط به نمایندگان استان تهران است، برخی از استان‌ها قاریان و حافظان سطح بالایی داشته و به تبع مسابقات استانی در این استان‌ها نیز با کیفیت بسیار بالایی برگزار می‌شود،‌ در حدی که گاهی این مسابقات تنه به تنه مسابقات کشوری می‌زند، بر همین اساس اگر می‌خواهیم مرحله کشوری با کیفیت‌ بیشتری برگزار شود باید این قبیل استان‌ها از سهمیه بیشتری برخوردار باشند.

دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان همچنین اظهار کرد: مسئولان برگزاری مسابقات برای افزایش حضور شرکت‌کنندگان سطح بالا می‌توانند سهمیه‌هایی همچون «سهمیه میزبانی» یا «سهمیه کسب رتبه» را در نظر بگیرند. اگر چنین اقداماتی صورت بگیرد شاید شرکت کنندگان با روحیه بیشتری در مسابقات حضور پیدا کنند.

نتایج اضافه شدن یک مرحله به مرحله کشوری

نفر اول چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در رشته قرائت تحقیق در مورد اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات کشوری و اثری که برای شرکت‌کنندگان می‌تواند به همراه داشته باشد، بیان کرد: در مرحله کشوری مسابقات قرآن وقتی تعداد قاریان خوب و هم سطح زیاد می‌شود، نمی‌توان با یک مرحله سنجش نفرات برتر را انتخاب کرد. باید تعداد مراحل بالاتر برود تا تلاوت‌های بیشتری از شرکت کنندگان شنیده شود، در این صورت خواهد بود که داوری‌ها منتهی به یک انتخاب عادلانه‌تر می‌شود.

خزایی در پایان در مورد برنامه‌های خود برای حضور در مرحله کشوری مسابقات قرآن،‌ گفت: مسابقات به گونه‌ای است که شرکت کننده اگر می‌خواهد به رتبه برسد باید با آمادگی وارد شد، من هم برنامه‌ریزی‌هایی برای مرحله کشوری دارم و در مدتی که فرصت باقی مانده است بیشتر تمرین خواهم کرد تا بتوانم به نتیجه مطلوب برسم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha