روحانیت در جنگ کنار نقش طلبگی، نقش نظامی هم داشت
کد خبر: 3997714
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
محمدحسن نبوی:

روحانیت در جنگ کنار نقش طلبگی، نقش نظامی هم داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی با اشاره به نقش روحانیت در جنگ گفت: بچه‌های طلبه در کنار کارهای تبلیغی و اقامه نماز و پشتیبانی روحی، در خط مقدم دوشادوش بقیه رزمندگان در حال دفاع بودند و روحانیون در فعالیت‌های مختلفی مانند رزمنده، تخریب‌چی و آرپی جی زن تا فرماندهی حضور داشتند.

نبوی/ مصاحبه/ معاون سابق تبلیغ حوزه از خاطراتش در دفاع مقدس می‌گوید/ خوانده شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون سابق تبلیغ حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت هفته دفاع مقدس به ذکر خاطره‌ای درباره حضور طلاب در جنگ پرداخت و گفت: وقتی اولین گروه طلبه‌ها از قم عازم جبهه شدند، بنده دیر رسیدم و مجبور شدم فردای آن روز تنها بروم. سوار قطاری که عازم اهواز بود شدم و وقتی به اهواز رسیدم، واقعا صحنه‌های عجیبی را دیدم؛ مثلاً خانواده‌ای همه وسایل و اثاثیه را داخل یک وانت ریخته و در حال خارج شدن از اهواز بودند و زن و فرزندان عقب وانت نشسته بودند.

وی افزود: بسیاری از مردم اهواز به دلیل حمله به این شهر و پرتاب خمپاره و بمباران مجبور شدند شهر را ترک کنند. بنابراین شهر خیلی خلوت و خانه‌ها خالی و متروکه شده بود. در اهواز پرسیدند که کجا می‌خواهید بروید و ما گفتیم هر جایی لازم باشد، خرمشهر را پیشنهاد دادند؛ این شهر در معرض حملات بیشتری بود. یکی از دوستان به شوخی به بنده گفت که برو، من اینجا منتظر می‌مانم تا جنازه‌ات را بیاورند. وقتی وارد خرمشهر شدم، عراق به آنجا حمله کرده بود و تعدادی از رزمندگان شهید شده بودند و اوضاع خیلی ناراحت‌کننده بود. در آنجا دیدم که آقایی مشغول تعمیر اسلحه‌ای بود و وقتی با او صحبت کردم گفت که یک مهندس لبنانی است؛ این مهندس همراه شهید چمران از لبنان آمده بود.

معاون سابق تبلیغ حوزه علمیه گفت: در خرمشهر دو تانک بیشتر وجود نداشت؛ یک تانک حرکت می‌کرد، ولی شلیک نمی‌کرد و تانک دیگر شلیک می‌کرد ولی حرکت نمی‌کرد؛ رزمندگان برای اینکه نشان دهند تانک وجود دارد، آن را دائم از یک کوچه به کوچه بعدی می‌بردند. در واقع ابتدایی‌ترین امکانات را نداشتیم. برخی از رزمندگان در مسجد جامع خرمشهر بودند و ما در حسینیه اصفهانی‌ها اقامت کردیم که بیشتر طلبه بودند. در حسینیه اصفهانی‌ها، چند خرمشهری هم بودند و مواد غذایی خیلی کم بود؛ مثلا مقداری شکر برای درست کردن مربا داشتیم تا رزمندگان با نان بخورند. در جمع ما یک آرپی جی زن بود و آن هم دو سه گلوله بیشتر نداشت.

نبوی ادامه داد: امکانات نظامی بسیار ناچیز بود. به برکت ایمان به خدا و توکل و رشادت رزمندگان در جنگ پیروز شدیم و امروز ایران در تولید تسلیحات نظامی توانمند است. یادم نمی‌رود این‌قدر امکانات کمی داشتیم که منتظر بودیم توپخانه اصفهان به کمک بیاید و آخر هم نتوانست بیاید. این جنگ را به ما تحمیل کردند ولی با مدیریت حضرت امام(ره) و رشادت ملت ایران به یک قدرت نظامی در منطقه تبدیل شدیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش طلاب و روحانیون در جنگ افزود: بچه‌های طلبه در کنار کارهای تبلیغی و اقامه نماز و پشتیبانی روحی، در خط مقدم دوشاوش بقیه رزمندگان در حال دفاع بودند و روحانیون در فعالیت‌های مختلفی مانند رزمنده، تخریب‌چی و آرپی جی زن تا فرماندهی حضور داشتند.

نبوی گفت: روحانیت در کنار نقش طلبگی، نقش نظامی هم داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین ردانی‌پور در عملیات رمضان فرماندهی قرارگاه فتح سپاه را برعهده داشت و چند یگان رزمی سپاه را اداره می‌کرد؛ به‌طوری‌ عمل می‌کرد که شگفتی فرماندهان نظامی را برمی‌انگیخت. او برادرش را در یکی از عملیات‌ها از دست داد و خودش مجروح شد و فرماندهی چند عملیات دیگر را نیز برعهده داشت. روحانیت پیام کربلا و حضرت سیدالشهدا(ع) را به رزمندگان انتقال می‌داد و رزمندگان با روحیه شهادت‌طلبی و ایثار بر مشکلات دوره دفاع مقدس غلبه کردند و امروز هم در جنگ اقتصادی باید همان مسیر را طی کنیم تا به موفقیت برسیم. 

انتهای پیام
captcha