انتخابات کلیسا؛ نماد دموکراسی در سوئد
کد خبر: 3998142
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

انتخابات کلیسا؛ نماد دموکراسی در سوئد

19 سپتامبر برابر با فردا، 28 شهریور، تاریخ برگزاری انتخابات کلیسای لوتری سوئد است که سنتی شگفت‌انگیز در یک کشور عمدتاً سکولار به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا، در سوئد کلیسای لوتری(لوتری: از فرقه‌های مسیحیت) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، مقر اصلی این کلیسا در سوئد در منطقه «اوپسالا» بوده و رهبری آن را «آنته ژاکلن»، نخستین اسقف اعظم زن سوئد عهده‌دار است. نقش‌های اصلی آن نیز ارائه خدمات کلیسایی از جمله عروسی، غسل تعمید و تشییع جنازه است، اما پشتیبانی از اعضای جماعت خود و حتی کمک در خارج از کشور را نیز در دستور خود دارد.

انتخابات کلیسای لوتری نشان می‌دهد که وضعیت دموکراسی در سوئد به حدی رسیده که حتی برای اداره امور دینی در کلیساها نیز انتخابات برگزار می‌شود. گرچه این انتخابات با اقبال عمومی گسترده‌ای همراه نیست، اما می‌توان به عنوان یکی از نمادهای دموکراسی از آن یاد کرد.

نامزدهای انتخابات در کلیسا گاهی با احزاب سیاسی در ارتباط هستند. در حال حاضر سوسیال دموکرات‌ها بزرگ‌ترین گروه دارای نماینده هستند و حزب مرکز و دموکرات‌های سوئد نیز نامزدها را معرفی می‌کنند. برخی گروه‌های دیگر مانند دموکرات مسیحی، چپ‌ها، حزب سبزها و لیبرال‌ها نیز در کلیسای سوئد با احزاب سیاسی خاصی مرتبط هستند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در سوئد، گروه‌های فاقد رابطه با احزاب سیاسی نیز نامزدها را انتخاب می‌کنند. یکی از سؤالات بزرگی که در این خصوص مطرح است، مربوط به چگونگی هزینه‌کرد بودجه در کلیساهاست، اما بحث‌هایی در مورد نحوه اداره کلیسا هم وجود دارد. به عنوان مثال، دموکرات‌های مسیحی با صرف بودجه در حمایت از مدارس مسیحی موافق هستند، اما چپ‌ها می‌خواهند بودجه بیشتری را به کارهای اجتماعی کلیسا برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهند.

انتخابات کلیسای سوئد از انتخابات ملی الگوبرداری شده و برای کسب 249 کرسی برگزار می‌شود. این انتخابات هر چهار سال یک‌بار و درست مانند انتخابات عمومی سوئد برگزار می‌شود.

تفاوت بزرگ بین این دو رأی‌گیری این است که در حالی که سوئد به طور معمول مشارکت زیادی در انتخابات پارلمانی خود دارد، انتخابات کلیساها معمولاً با مشارکت پایین همراه است چنانچه در رأی‌گیری قبلی تنها 19 درصد واجدین شرایط به پای صندوق‌های رأی رفتند که بالاترین میزان مشارکت از سال 1934 بود.

حدود نیمی از مردم، که بالای 16 سال و عضو کلیسا هستند، حق رأی دارند. تا سال 1996، کودکان تازه متولد شده به طور خودکار به عضویت کلیسا در می‌آمدند مگر اینکه والدین آن‌ها انصراف می‌دادند، اما از آن زمان این امر منوط به انتخاب افراد و خانواده‌ها شد.

انتهای پیام
captcha