نقش مهم طلاب و روحانیون در انقلاب و جنگ
کد خبر: 3998744
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
محمدحسن زمانی تشریح کرد:

نقش مهم طلاب و روحانیون در انقلاب و جنگ

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه گفت: اگر تعداد شهدای روحانی را با شهدای دیگر اقشار مقایسه کنیم، خواهیم دید که حوزه ده برابر سایر اقشار شهیدانی را تقدیم دفاع مقدس کرده است.

تعداد شهدای روحانی ده برابر اقشار دیگر است/ شهادت 43 هزار طلبه و روحانیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با یادآوری حماسه‌ها و رشادت‌های ملت ایران و بویژه طلاب و روحانیت در طول دفاع مقدس، گفت: ما در مجموع 43 هزار طلبه و روحانی شهید در دفاع مقدس داریم که در مسئولیت‌های مختلف جنگ حضور داشتند و این تعداد در قیاس با سایر اقشار ده برابر است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه تعداد زیادی طلبه و روحانی جانباز و آزاده هم داریم، اظهار کرد: یکی از جانبازان حوزوی، آقای صادقی سرایانی، تاکنون 81 بار عمل جراحی داشته است و از این نمونه‌ها در حوزه کم نیستند.

زمانی با بیان اینکه ریشه این دلاورمردی‌ها را باید در مبارزات دوران انقلاب جست‌وجو کرد، گفت: روحانیت در طول تاریخ اسلام حضور چشمگیری در جهاد و مبارزه داشته و همواره شهدایی را هم تقدیم اسلام کرده است که شهیدان اول و ثانی نمونه بارز آن هستند. در سده اخیر در جریان نهضت مشروطه، افرادی مانند شیخ فضل الله و مرحوم مدرس و نواب صفوی شهید شدند. قبل از انقلاب هم شهدای گرانقدری چون اندرزگو و سعیدی در مبارزه با طاغوت به شهادت رسیدند و در دوره انقلاب اسلامی هم شهدای محراب و دفاع مقدس و مبارزه با تجزیه‌طلبان تقدیم شدند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: از سال 1354 تا پیروزی انقلاب چند تن از هم‌شاگردی‌هایم به شهادت رسیدند. سال 1356 شروع رسمی انقلاب بود و 17 دی همان سال روزنامه اطلاعات به دستور ساواک مقاله‌ای را علیه حجاب و امام نوشت و منکر شرعی بودن حجاب شد. 19 دی حوزه تعطیل شد و طلاب به منزل مراجع و در رأس آن آیت‌الله العظمی گلپایگانی رفتند و ماجرای 19 دی در قم رقم خورد. این مرجع بزرگ حوزه در سخنانی، در حالی که اشک می‌ریخت فرمود که نهضت را ادامه دهید و ما هم ادامه خواهیم داد؛ این سخن مهم بود، زیرا تا آن زمان رهبری انقلاب در دست امام بود و همراهی مراجع به موج انقلاب سرعت بخشید. آیت‌الله مکارم شیرازی و مراجع دیگر هم سخنرانی و از شاه انتقاد کردند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: در سخنرانی دیگری خدمت آیت‌الله نوری همدانی رفتیم. ایشان در زمینه نهج‌البلاغه تخصص دارند و بر مبنای نهج‌البلاغه سخنرانی خوبی کردند و اولین جرقه‌های جدی انقلاب زده شد. بسیاری از استادان و روحانیونی که امروز در مقام مرجعیت هستند یا به کارهای دیگر مشغول‌اند مدت‌ها در تبعید بودند. به خاطر دارم به دیدار حضرات آیات مشکینی و ربانی شیرازی رفتیم، آن زمان در تبعید بودند و این رشادت‌ها باعث رونق و رشد انقلاب شد و باید این مسائل برای مردم بین شود تا بدانند که چه مبارزات و مشکلاتی پیش روی روحانیت و حوزه بود.

زمانی اظهار کرد: در مدرسه آیت‌الله بروجردی با یکی از دوستان شیرازی همراه بودم. او هیکل تنومندی داشت و در تظاهرات شرکت می‌کرد و وقتی مأموران همه را کتک می‌زدند او بقیه را فراری می‌داد و جای دیگران کتک می‌خورد. سپس در دفاع مقدس فرمانده بود و در نهایت بدن بی‌سرش را برای خانواده‌اش بردند. امام فرمودند که شهدای روحانی با شهادتشان رساله عملیه خود را نوشتند و البته منتی بر کسی نیست و رسالت آنان است. امروز روحانیت باید در تمام عرصه‌ها پیشگام باشد و درخشش در عرصه علمی و اخلاقی جزء وظایف اصلی روحانیت و در مسیر تداوم جانفشانی‌های گذشته است.  

انتهای پیام
captcha