آغاز نمایشگاه لباس عاشورایی از فردا / فقر پژوهش در حوزه المان‌های عاشورایی داریم
کد خبر: 3999085
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
در نشست خبری نمایشگاه لباس عاشورایی مطرح شد؛

آغاز نمایشگاه لباس عاشورایی از فردا / فقر پژوهش در حوزه المان‌های عاشورایی داریم

در نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی با اعلام خبر برگزاری این نمایشگاه از فردا 31 شهریورماه در فرهنگستان هنر، فقر پژوهشی در حوزه نمادها و المان‌های عاشورایی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل طراحی لباس در این حوزه مطرح شد.

آغاز نمایشگاه لباس عاشورایی/ فقر پژوهش در حوزه المان‌ها داریم

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی امروز سه‌شنبه 30 شهریورماه با حضور مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ ابوالقاسم شیرازی، مسئول صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک استان تهران و محبوبه الهی، دبیر بخش علمی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار شد.

در این نشست، مریم پورشهابی با اعلام این خبر که ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از فردا چهارشنبه 31 شهریورماه آغاز به کار کرده و تا سوم مهرماه در فرهنگستان هنر برپا خواهد بود، گفت: فلسفه قیام امام حسین(ع) زنده نگه‌داشتن اسلام ناب محمدی(ص) بود و ما وظیفه داریم در ابعاد مختلف این فرهنگ را گسترش دهیم.

وی با تأکید بر اهمیت حوزه پوشاک و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، گفت: توجه به حوزه فرهنگی پوشاک بر عهده وزارت ارشاد است به همین دلیل و با هدف اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در قالب پوشاک، فراخوان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی اعلام و از طراحان خواسته شد در این خصوص به ایده‌پردازی بپردازند.

پورشهابی به برگزاری کارگاه آموزشی سه روزه ایده‌پردازی در حوزه پوشاک عاشورایی اشاره کرد و گفت: استقبال خوبی از این کارگاه آموزشی صورت گرفت و طرح‌های خوبی در خور شأن فرهنگ عاشورایی تولید شد.

عرضه 100 اثر عاشورایی به تولید‌کنندگان پوشاک

وی ادامه داد: در ادامه از تولیدکنندگان دعوت شد تا 100 اثر برتر را ببینند و آثار مورد نظر خود را انتخاب و به تولید انبوه برسانند. در این سوگواره طرح‌های ارائه شده در قالب چادر، پوشش سر، لباس مردانه، مجموعه‌سازی و تصویرسازی تولید و 12 مقاله نیز به بخش عملی ـ دانشگاهی ارسال شد که به آثار برتر جایزه این دوره تعلق می‌گیرد.

استقبال هزار نفر از کارگاه‌های آموزشی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دلیل تعویق برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی را شیوع کرونا و تعطیلی‌های پی‌در پی اعلام کرد و گفت: با همکاری طراحان کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره در قالب لایو اینستاگرام پخش و بیش از هزار نفر از این کارگاه‌‌ها استقبال کردند.

وی ادامه داد: نمایشگاه لباس عاشورایی فرصت خوبی است برای هنرنمایی طراحان و ما امیدواریم با حمایت از طراحان بتوانیم طرح‌های برتر را به تولید نزدیک و شاهد پیشرفت پوشش اسلامی در جامعه باشیم.

در ادامه ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن تشکر از اقدامات دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برای وصل حلقه مفقوده بین طراحان و تولید‌کنندگان، گفت: این سوگواره به حرمت حماسه حسینی و در راستای پاسداشت حماسه عاشورا برگزار می‌شود و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته لباس عاشورایی مورد استقبال جوانان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با استفاده از هنرهای مختلف گرافیک، طراحی لباس و ... در قالب لباس پیام‌آور کربلا باشیم. هر چه بیشتر این نمایشگاه‌ها برگزار شود به طراحان و تولید‌کنندگان این عرصه کمک بیشتری می‌شود.

آغاز نمایشگاه لباس عاشورایی/ فقر پژوهش در حوزه المان‌ها داریم

شیرازی از برپایی نمایشگاه تهران مدکس در هفته چهارم مهر ماه نیز خبر داد و گفت: در این نمایشگاه زنجیره پوشاک کشور در شهر آفتاب به نمایش گذاشته می‌شود و فرصت خوبی است که فعالان عرصه مد آثار خود را به نمایش بگذارند.

محبوبه الهی، دبیر بخش علمی ـ دانشگاهی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز گفت: عدم شناسایی نشانه‌ها و نمادهای عاشورایی باعث ایجاد آثاری می‌شود که حتی ضد فرهنگی محسوب می‌شوند به همین دلیل وبینارها و کارگاه‌های آموزشی با محوریت نمادشناسی و نشانه‌شناسی المان‌های عاشورایی را در این دوره برگزار کردیم.

وظایف طراحان لباس برای ترویج فرهنگ عاشورایی

وی تصریح کرد: طراحان لباس نیز همانند سایر اقشار جامعه باید وظیفه خود را در ترویج فرهنگ عاشورایی انجام دهند و در این بخش مطالعه و پژوهش درخصوص نمادهای عاشورایی بسیار مهم است.

الهی به مشکلاتی که در سال‌های قبل در خصوص نشانه‌شناسی المان‌های عاشورایی با آن مواجه بوده‌ایم نیز اشاره کرد و گفت: امیدوارم جریان‌هایی که بستر پژوهشی دارند با فعالیت علمی خود به هنرمندان در شناخت نمادها و نشانه‌های عاشورایی کمک کنند چراکه اگر طراح به بار معنایی نمادها آگاهی نداشته باشد، آثارش جایگاه قوی در حوزه لباس عاشورایی پیدا نخواهد کرد.

وی با اعلام این خبر که کلاس‌های آموزشی نشانه‌شناسی عاشورایی ضبط و در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار دارد، گفت: باید آرشیو قوی برای معرفی نمادها و نشانه‌های ملی داشته باشیم تا هنرمندان و طراحان بتوانند از آن استفاده کنند.

دبیر بخش علمی ـ دانشگاهی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی افزود: علی‌رغم فرصت کم و مشکلات مربوط به کرونا تلاش‌های خوبی در این بخش صورت گرفت و کارهای پژوهشی فاخر باید منتشر شود تا علاقه‌مندان آثارشان را بر همین مبنا شکل دهند.

در بخش دیگری از این نشست خبری، پورشهابی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا «با توجه به ظرفیت‌های ماه محرم در کشور چرا فصل مد برای محرم تعریف و قبل از محرم طرح‌ها تولید نمی‌شود تا در محرم و صفر عرضه و مورد استفاده قرار گیرد؟» گفت: کرونا کارها را به تعویق انداخت. قرار بود نمایشگاه دهه اول محرم برگزار شود که به دلیل کرونا امکان‌پذیر نشد و امیدوارم در سال‌ بعد شاهد فصل مد باشیم.

وی اعلام کرد: در نمایشگاه لباس عاشورایی امسال 150 اثر به نمایش در می‌آید. البته در نمایشگاه بخش فروش نداریم اما عموم مردم می‌توانند برای مشاهده آثار از نمایشگاه دیدن کنند.

حذف مسابقه زنده طراحی لباس عاشورایی

پورشهابی همچنین اعلام کرد: در این دوره از جشنواره بخش طراحی زنده لباس به دلیل مشکلات کرونا با استقبال مواجه نشد ولی در تصویرسازی به صورت آنلاین 80 نفر شرکت کردند.

در پایان نیز الهی در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین مشکل در حوزه علمی لباس عاشورایی چیست؟ گفت: در حوزه پارچه و لباس اقبال بیشتر به کارهای عملی است تا پژوهش در حوزه‌های مرتبط با عاشورا. برای این کار نیازمند اساتیدی هستیم که سال‌هاست بر روی چنین موضوعاتی کار می‌کنند. ضعف ما عدم همکاری پژوهشگران و فعالان این عرصه است. قبلاً هم گفته و اعلام کرده‌ایم که فعالان حوزه فرهنگ ایرانی به حوزه المان‌های عاشورایی هم توجه کنند که حوزه بکری است و نیاز به پژوهش دارد و فضای عاشورایی به بستر غنی پژوهشی نیاز دارد.   

در پایان این نشست خبری از پوستر نمایشگاه رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha