ایران در تکاپوی اربعین حسینی(ع)، به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی
کد خبر: 3999406
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
برخط جامعه/

ایران در تکاپوی اربعین حسینی(ع)، به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی

در هفته‌ای که گذشت بیشتر رویدادها حول محور اربعین حسینی بود، از آغاز بکار ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان حسینی گرفته تا دلاور مردانی که به عشق صراط سیدالشهدا برای دفاع از میهن اسلامی جان خود را فدا کردند.

جمعه/////آغاز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسانبه گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی همچون آغاز ضبط تلویزیونی «نوگلان حسینی»، یکسان‌سازی کارت واکسیناسیون زائران اربعین، برگزاری همایش بین‌المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین»، انتصاب سرپرست معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، یادی از دلاوران ۸ سال دفاع مقدس در شهر زیرزمینی، برگزاری مرحله نهایی جشنواره ملی دعاخوانی، وداع با «حجت کسری» پیرغلام حسینی، دستگیری ۵۴ زائر ایرانی در مرز عراق، برگزاری اولین نشست خبری معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، برپایی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان، واکسینه شدن بیش از ۵۰ درصد مردم کشور، پخش ۲۴ ساعته پیاده‌روی اربعین از طریق ۲۰ پلتفرم مجازی ایران و انتشار آثار ماراتن تولید محتوای عاشورایی در ایام اربعین را بر روی خروجی خود منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آغاز ضبط تلویزیونی «نوگلان حسینی»

پانزدهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. در این مسابقه بیش از ۱۲۰۰ دانش‌آموز مداح از سراسر کشور(۳۱ استان و ۱۴۸ شهرستان) با ارسال ویدئو شرکت کردند که پس از راستی‌آزمایی، نفرات برگزیده برای شرکت در مسابقه دعوت شدند.

با پایان مرحله راستی‌آزمایی شرکت‌کنندگان در پانزدهمین دوره آئین تجلیل از نوگلان حسینی، ضبط تلویزیونی این برنامه که از طریق شبکه قرآن پخش می‌شود در فرهنگسرای اندیشه آغاز شد. ویژه برنامه تلویزیونی «نوگلان حسینی» نیز در ۱۸ قسمت آماده و از ۳۱ شهریورماه به روی آنتن شبکه قرآن می‌رود.

جمعه/////آغاز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان

یکسان‌سازی کارت واکسیناسیون زائران اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین از صدور کارت واکسیناسیون یکسان برای زائران اربعین سال جاری خبر داد و گفت: سهمیه‌ای نیز برای اتباع خارجی که در ایران هستند اختصاص داده شد.

وی از برگزاری جلسه در سازمان حج و زیارت برای انجام برخی از هماهنگی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کارت‌های متفاوتی در داخل ایران برای واکسیناسیون صادر شده است، مقرر شد کارت واکسیناسیون یکسان‌سازی شود و برای تمام ۶۰ هزار نفر یک نوع کارت واکسیناسیون صادر شود.

ذوالفقاری در خصوص حمل کالا از سوی موکب‌داران به داخل عراق، اعلام کرد: از دولت عراق مجوز حمل کالا به داخل عراق را دریافت کردیم. امروز نیز به وزارت سمت اعلام شد تا مجوز ارسال برخی کالاها را صادر کند.

«تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در همایش بین‌المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین» که از سوی معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد، درباره ابعاد بین‌المللی بیانیه گام دوم با الهام از سیره امام شهیدان امام حسین(ع) گفت: راه انقلاب اسلامی برگرفته از راهی است که امام حسین(ع) ایجاد کردند؛ امام خمینی(ره) انقلاب را انقلاب حسینی و راه را راه حسینی بیان فرمودند.

وی افزود: وقتی حرکت حسینی باشد، تمام حرکت از الهامات امام حسین(ع) برخوردار است؛ هم در ابعاد بین‌المللی، داخلی، فردی و اجتماعی. جزء جزء بیانیه گام دوم، برگرفته از حکمت‌های معصومین و آموزش‌های موجود در آموزه‌های دینی است.

جمعه/////آغاز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان

یادی از دلاوران ۸ سال دفاع مقدس در شهر زیرزمینی

به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس برنامه‌های فرهنگی و هنری در متروی تهران اجرا می‌شود.

به منظور ایجاد فضای بصری مناسب، تمامی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو با کتیبه‌های فرهنگی «روایت عاشقی» شامل تصاویر رزمندگان اسلام و بخشی از وصیت‌نامه شهدای گرانقدر فضاسازی می‌شود. همچنین گذرگاه‌های فرهنگی مترو مسافران شهر زیرزمینی را به تماشای نمایشگاه‌های عکس و پوستر «گنج و جنگ»، «صحیفه» و نیز «ایستاده در باد» با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس دعوت می‌کند.

نمایش محیطی راویان مقاومت نیز با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با حضور گروه‌های هنری با موضوع دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه در ایوان انتظار میدان حضرت ولی‌عصر(عج) اجرا می‌شود.

برگزاری مرحله نهایی جشنواره ملی دعاخوانی

به همت سازمان بسیج مداحان کشور، مرحله نهایی جشنواره دعاخوانی کشور روز ۲۸ شهریورماه به صورت آنلاین برگزار شد. این جشنواره با توجه به تعدد افراد دارای مهارت در مناجات و دعاخوانی در سطح کشور، باعث شکوفایی و دیده شدن استعدادهای نهفته در حوزه دعاخوانی و همچنین، ترویج فرهنگ مناجات و دعاخوانی در بین جوانان و نوجوانان شد.

همچنین، با توجه به فراگیری ویروس کرونا، این جشنواره در مرحله اول به صورت آفلاین در سطح استان برگزار شد که منتخبان این مرحله روز ۲۸ شهریورماه در مرحله نهایی و به صورت آنلاین و مجازی (ویدیو کنفرانس) در سراسر کشور به رقابت پرداختند.

وداع با «حجت کسری» پیرغلام حسینی

حجت کسری، از پیرغلامان حسینی قدیمی تهران که بیش از پنج دهه با نوای خوش خود در محافل عزای امام حسین(ع) مداحی می‌کرد، بامداد روز ۲۹ شهریورماه،‌ به علت عارضه مغزی درگذشت. وی حدود ۱۵ سال بود که به دلیل عارضه مغزی در بستر بیماری بود و در جواب هر احوالپرسی فقط ۲ کلمه می‌گفت: «یا علی»، «الهی شکر».

این پیرغلام کشورمان در کنار مداحی به آموزش ذاکری اهل بیت(ع) نیز مشغول بود و راه‌اندازی هیئت عشاق الحسین(ع) در منطقه شمال تهران از دیگر اقدامات این مرحوم است.

جمعه/////آغاز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان

دستگیری ۵۴ زائر ایرانی در مرز عراق

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه در نشست خبری کمیته اعزام ستاد اربعین با بیان اینکه سازمان حج و زیارت مجری سیاست‌های ستاد اربعین در زمینه اعزام زوار اربعین است، اظهار کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند سازمان حج و زیارت مسئول صفر تا صد اربعین است؛ برای تنویر افکار عمومی اعلام می‌کنیم که سازمان حج و زیارت در موضوع زیارت اربعین، صرفاً مسئول کمیته اعزام زائران است که یکی از کمیته‌های ۱۶ گانه اربعین است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: قبل از سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران، سفارت این کشور هیچ دستورالعملی برای اعزام زائران ایرانی دریافت نکرده بود و مشخص نبود اعزام زائران به چه صورت خواهد بود و شرایط سفر به این کشور چگونه است، اما بعد از سفر نخست وزیر عراق اعلام شد که ورود زائران فقط از مرز‌های هوایی امکان‌پذیر است.

وی درباره مرز‌های زمینی نیز گفت: مرز‌های اقلیم کردستان عراق باز است و اصلاً متفاوت از قوانین اربعین است. در روز گذشته ۵۴ نفر دستگیر شدند و برخی به کشور بازگردانده شدند؛ برخی هم زندانی شدند که سفارت ایران پیگیر آزادی اتباع ایرانی است.

برگزاری اولین نشست خبری معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور

اولین نشست خبری انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، روز ۲۹ شهریورماه با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در محل این معاونت برگزار شد.

خزعلی در رابطه با مقوله ازدواج بانوان و برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این زمینه اظهار کرد: ازدواج، موضوع بسیار مهمی است و لازم است در این زمینه تسهیلات و راهکارهایی برای ارتقای وضعیت بانوان فراهم شود. البته تسهیلات فقط مادی نیست و به بخش‌های مختلف زندگی اختصاص دارد و راه را برای ایجاد زندگی هموار می‌کند.

وی در مورد برنامه‌های معاونت امور زنان ریاست جمهوری در رابطه با تقویت ورزش در میان قشر بانوان نیز بیان کرد: ورزش بانوان را در بخش‌های قهرمانی و همگانی حمایت خواهیم کرد. امروز استعدادهای بسیار خوبی در میان دختران و بانوان وجود دارد که باید شناسایی شده و بر روی آن‌ها کار شود تا بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی نشان دهند که زن مسلمان می‌تواند با حفظ ارزش‌ها و حفظ جنبه‌های مختلفی که یک زن باید داشته باشد، در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کرده و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند. بسیاری از کشورهای اسلامی این انتظار را از ما دارند که در این زمینه الگوسازی کنیم.

جمعه/////آغاز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان

افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان

مراسم افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان (۷۲ خوان نذرواره حسینی علیه‌السلام به نیابت از شهدای واقعه کربلا) سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه با حضور علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) و چند نفر از خیرین نیکوکار و سایر مسئولین در دفتر مرکزی کمیته امداد برگزار شد.

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ابتدای این مراسم گفت: بزرگ‌ترین شبکه خیر و احسان کشور با ۸ هزار مرکز نیکوکاری فعال است.

وی افزود: در عید قربان حدود ۶ و نیم میلیون پرس غذا و ۶۰۰ بسته غذایی تهیه شد و در محرم و صفر از ۲۵ میلیون پرس غذا و یک و نیم بسته غذایی هم عبور کردیم و بیش از ۵۰ میلیون پرس تا آخر ماه صفر طبخ و توزیع خواهیم کرد.

واکسینه شدن بیش از ۵۰ درصد مردم کشور

بهرام عین‌‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ۳۰ شهریورماه، در جلسه کمیته کشوری علمی کووید۱۹ ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، از واکسینه شدن بیش از ۵۰ درصد مردم خبر داد و بر لزوم به روز شدن دستورالعمل‌های مرتبط با این بیماری، تأکید کرد.

عین‌اللهی با بیان اینکه اقدامات و تصمیمات کمیته علمی باید کاربردی شود، گفت: از سوی دیگر، ما باید مرتبا اقداماتمان را به ‌روز کنیم. به عنوان مثال باید تغییراتی در زمینه قرنطینه و لاک ‌داونی که در کشور اعمال می‌شود، ایجاد کنیم و این موضوع نمی‌تواند تا آخر به همین صورت باشد. اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین‌ها و... نمی ‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود باید برای آن فکری کرده و تغییر دهیم نه اینکه یک چیزی را به عنوان دستورالعمل قرار داده و روی آن بایستیم.

آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در استان تهران

با افزایش ظرفیت واکسیناسیون در استان تهران، از روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در ۳۲۴ مرکز تجمیعی استان تهران آغاز شد.

این در حالی است که از چهارشنبه ۳۱ شهریورماه، ۱۶۰ ایستگاه در بیمارستان‌های خصوصی برای واکسیناسیون آغاز به کار کرده و جمعیت هلال احمر با ایجاد هفت مرکز و مراکز بیمارستانی تأمین اجتماعی با راه‌اندازی ۱۰ مرکز به تسریع امر واکسیناسیون کمک خواهند کرد. همچنین چهار مرکز شبانه‌روزی و خودرویی جدید ایجاد می‌شود.

جمعه/////آغاز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان

پخش ۲۴ ساعته پیاده‌روی اربعین از طریق ۲۰ پلتفرم مجازی ایران

مجتبی جوانبخت، مسئول کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اربعین از بزرگ‌ترین اقدام برای پوشش پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: پیاده‌روی اربعین ۲۴ ساعته از ۲۰ پلتفرم مجازی و سایت‌های پربیننده کشور پخش می‌شود.

مسئول کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد اربعین، بیان کرد: امسال به دلیل محدودیت‌هایی که به خاطر کرونا در سفر برای پیاده روی اربعین وجود دارد، تصمیم گرفتیم در یک رویداد رسانه‌ای شکوه و عظمت پیاده روی اربعین و پیام این حماسه عظیم را توسط پلتفرم‌های مجازی ایران به همه جاماندگان و عاشقان اباعبدالله نشان دهیم.

به همین دلیل طی فراخوانی از همه رسانه‌های مجازی کشور دعوت کردیم که در این اقدام رسانه‌ای همکاری کنند و با مخاطبینی که دارند، برنامه‌های پیاده روی اربعین را تحت پوشش قرار دهند.

انتشار آثار ماراتن تولید محتوای عاشورایی در ایام اربعین

آثار برتر ماراتن تولید محتوای عاشورایی در ایام اربعین از سوی معاونت امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود.

محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ضمن اعلام این خبر گفت: مجمع ناشران دیجیتال اسلامی با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فهم در ایام ماه محرم اقدام به برگزاری ماراتن تولید محتوا با موضوع عاشورا، معرفت و زندگی کردند.

وی افزود: ۲۰۸ اثر در ۳ روز برگزاری از سوی علاقه‌مندان به دبیرخانه ماراتن تولید محتوای عاشورایی ارسال شد.

افراسیابی اظهار کرد: پس از انجام مراحل داوری و فرآیند‌های ارزیابی، ۱۸ اثر به‌عنوان آثار برتر برای دریافت کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات مشخص شدند که جوایز و تقدیرنامه برگزیدگان در مهرماه امسال به ایشان اهدا خواهد شد.

آغاز به کار ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، چهارشنبه ۳۱ شهریورماه با حضور مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، دانشگاهیان و کارشناسان حوزه مد و لباس در فرهنگستان هنر برگزار شد.

این رویداد با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» از امروز تا سوم مهرماه با نمایش بیش از ۱۰۰ اثر شامل مانتو، پوشش سر، چادر و لباس مردانه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در فرهنگستان هنر به آدرس تهران، تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و طالقانی میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه لباس‌ها صرفاً برای نمایش ارائه شده و فروش صورت نمی‌گیرد اما طراحان و دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس می‌توانند با آخرین طراحی‌ها در حوزه پوشش عاشورایی آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha