شهید سلیمانی فرصتی کم‌نظیر برای هنرمندان انقلاب است
کد خبر: 3999717
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
گزارش ایکنا از کنگره شعر سردار سربداران

شهید سلیمانی فرصتی کم‌نظیر برای هنرمندان انقلاب است

برخی از ادیبان و مسئولان در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره ملی شعر «سردار سربداران» به تشریح شخصیت و ابعاد شهید سلیمانی پرداختند.

حدادعادل: شهید سلیمانی را با صدهزار هنر به ایران و جهان معرفی کنیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه نخستین کنگره‌ ملی شعر «سردار سربداران شهید حاج قاسم سلیمانی» شب گذشته؛ پنجشنبه یکم مهر با حضور  تعدادی از مسئولان فرهنگی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم که با اجرای سرود جمهوری اسلامی توسط ارکستر ملی و سپس قطعه «در محاصره» با شعری از کاظم بهمنی و آهنگسازی بهزاد عبدی آغاز شد، زینب سلیمانی فرزند سردار شهید سلیمانی در ادامه با بیان اینکه در چهل‌ویکمین سالگرد آغاز دفاع مقدس هستیم، گفت: کنگره شعر سردار سربداران تکریم شهدا و رزمندگان دریادلی است که هشت سال با دست خالی، اما با غیرت مرز‌های کشور را حفظ کردند و ماشین جنگی صدام را شکست دادند.
 
وی این همایش را در ادامه تجلیل از رزمندگان دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: از مردم شریف ایران و خانواده عزیز شهیدان و مدافعان حرم و امنیت کشور تشکر می‌کنم که یاد شهید حاج قاسم و دیگر شهدا را فراموش نمی‌کنند که باری دیگر ثابت کردند ما ملت امام حسین و شهادت هستیم.
 
مدیر بنیاد شهید سلیمانی ادامه داد: مرد میدان ملت ایران، چهل سال از عمر خود را مردانه در سخت‌ترین صحنه‌های نبرد گذراند با این جال هیچ وقت از توجه به مسائل فرهنگی کشور غافل نبود. مردم ما دیده‌اند که بارها در صحبت‌ها و یادداشت‌ها و ملاقات‌هایی که با اهالی هنر و فرهنگ داشته‌اند، علاقه و دل‌مشغولی شدید شهید سلیمانی را به این حوزه نشان می‌داد. حاج قاسم را نباید در یک بعد نبوغ نظامی محدود کرد. زیرا او به اندازه نظامی‌گری فرهنگی بود و به اندازه فرهنگ، سیاست می‌دانست. به همین دلیل است که حاج قاسم فرصتی کم‌نظیر برای هنرمندان عصر انقلاب اسلامی است.
 
وی تصریح کرد: شخصیت این شاگرد مکتب امام خمینی به اندازه کم‌نظیر، رازآلود و اسطوره‌ای و برای عموم مردم جذاب است که هر اثر هنری، ادبی و تصویری درباره ایشان خلق شده است، مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. که این استقبال نشان‌دهنده عطش مخاطب برای انس و شناخت بیشتر مکتب شهید سلیمانی و ابعاد شخصیتی این شهید عزیز است.
 
فرزند شهید سلیمانی در ادامه بیان کرد: حتماً یکی از بهترین قالب‌ها برای بیان ابعاد شخصیتی و تبیین مکتب حاج قاسم شعر و ادبیات است. از هنرمندان، اهالی فرهنگ و ادب می‌خواهم فعالیت حماسه‌گون خود را در دومین سالگرد شهید سلیمانی تکرار کنند. از این رو در بنیاد شهید سلیمانی بنا داریم به سمتی برویم که از ظرفیت‌های مردمی در سالگرد شهید سلیمانی استفاده کنیم و بنای بنیاد شهید سلیمانی نیز بر همین است و از همه ظرفیت‌های مردمی استفاده و حمایت خواهد شد.
 
حدادعادل: شهید سلیمانی یک حقیقت مجسم و عینی است
 
در ادامه، غلامعلی حدادعادل با بیان‌اینکه مجلس ما مزین به نام مرد میدان، سلیمانی است، گفت: مراسم آغاز نخستین کنگره شعر شهید سلیمانی همراه با چند مراسم همراه است. اگر حاج قاسم سلیمانی شهید نشده بود، در این هفته دفاع مقدس، پیام‌رسان شهدا بود. هفته آغاز سال تحصیلی است و امیدواریم مدرسه‌ها همه مکتب حاج قاسم سلیمانی شوند. اربعین هم در پیش است و همه اینها با هم در پیوند هستند. هنر جلوه‌ جمال الهی در عالم هستی و معرفت انسانی است. زادگاه و پایگاه هنر روح انسان است. هنر از دل بر می‌خیزد و به دل می‌نشیند. هر یک از حواس پنجگانه ما با هنر ارتباطی دارد. هر حس ما دریچه و پنجره‌ای به سوی دل ماست که ارزش‌ها و لطافت‌ها و زیبایی‌های هنر را به دل منتقل می‌کند. 
 
وی افزود: زیبایی‌هایی وجود دارند که زیبای عقلی و فراتر از حواس ظاهری است. ادبیات شعر زیبایی عقل آدمی است. هر حقیقتی برای ماندگاری نیازمند استفاده از هنر است. هنر می‌تواند در دل آدمی را به روی حقیقت بگشاید. حقیقت اگر با هنر همراه نشود چهره خشک و عبوس منطق به خود می‌گیرد، خوشا حقیقت و منطقی که با هنر همراه شود. هنر لبخندی و تبسمی بر چهره حقیقت است، چنین حقیقتی به برکت هنر ماندگار می‌ماند.
 
وی در ادامه بیان کرد: شهید سلیمانی یک حقیقت مجسم و عینی است. او به ظاهر در میان ما نیست. اما جای خالی او، جای خالی اوست نه جای خالی کسی دیگر. این جای خالی یادآور خود اوست. ضرب‌المثلی می‌گوید؛ اگر سنگ بزرگی را از دل خاک بیرون آورید، جای خالی آن سنگ شبیه آن خواهد بود. جای خالی سلیمانی هم فرصتی برای یادآوری شخصیت سترگ و ارزش‌های جاودانه اوست.
 
حدادعادل ادامه داد: مسلمانی، ایمان، اخلاص، عرفان، معنویت، ولی‌شناسی و ولایت‌پذیری، تواضع، مهربانی، دلسوزی، عقلانیت، مدیریت، پاسداری، شجاعت، وطن‌دوستی، نگهبانی از استقلال میهن و آزادگی بخشی از ارزش‌های شهید سلیمانی است و همین‌ها سبب شد سلیمانی سردار دل‌ها و محبوب باشد و خبر شهادت او یک ملت را به جوش و خروش آورد. 
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خطاب به شاعران، هنرمندان و نویسندگان و داستان‌نویسان و اهل ادب کشورمان گفت: اینک شهید سلیمانی با صدهزار جلوه در برابر چشمان شماست، او را با صدهزار دیده تماشا کنید و با صدهزار هنر به ایران و جهان معرفی کنید. اگر شخصیتی همانند او در هر کشوری بود، از او اسطوره‌ها و افسانه‌ها می‌ساختند. او یک حقیقت جاری است که هنرمندان باید نسل‌ها را با عظمت شهید آشنا کنند. جا دارد یک نویسنده بزرگ، یک تک‌نگاشت به صورت واقعه‌نگارانه تألیف کند تا سند پشتوانه هنرمندان باشد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.
 
اسفندقه: بهترین شعر‌ها از حاج قاسم چاپ می‌شوند
 
مرتضی امیری‌اسفندقه دبیر این کنگره در ادامه گفت: حاج قاسم مرد مردان معناست. او ققنوس‌وار پرواز کرد. روح بلند ایشان کرامت کرده و شاعران را به این محفل دعوت کرده است.
 
وی با بیان اینکه شعر حماسه‌ساز است و مردان بزرگ شعر را مانند بذری نو بالا می‌کشند، ادامه داد: سلسله جنبان و زمزه‌گردان این کنگره زینب سلیمانی با یک روحیه غنی است. در این رویداد‌ها بهترین شعر‌ها در کتابی با عنوان نخستین مجموعه شعر ادبیات پایداری برای حاج قاسم سلیمانی به چاپ خواهد رسید. 
 
یوسف‌نیا: مردان اسطوره را باید با شعر توصیف کرد
 
سعید یوسف‌نیا، شاعر در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه مردان مرد و کسانی که از اسطوره عبور کرده‌اند و به اسوه رسیده‌اند را نمی‌توان به زبان عادی و نثر توصیف کرد، گفت: این امر با زبان متعالی شعر و هنر امکان‌پذیر است و برای وصف شهید سلیمانی هیچ وسیله‌ای بهتر از شعر نیست. چند سال پیش غزلی را برای کنگره «سلام سردار» پیش از شهادت حاج قاسم سروده و آن را گم کرده بودم و خیلی اتفاقی آن را پیدا کردم و امروز تقدیم می‌کنم.
 
در ادامه سعید یوسف‌نیا قطعه شعری را با این مطلع «دریایی از غریبان انبوه بیقراران/ مجذوب نام یک مرد/ یک مرد نه هزاران/ ای مرد ای سلحشور/ چشم بد از دلت دور/ جانت همیشه سرسبز/ سرسبز چون بهاران» قرائت کرد.
 
شعری که موجب لبخند حاج قاسم شد
 
محمدمهدی سیار، شاعر دیگر با اشاره به خاطره مشترک خود با حاج قاسم گفت: عید فطر سال ۱۳۹۷ بود که تصویری از لبخند حاج قاسم با شعرخوانی حاج میثم مطیعی از شعر مشترک من، علی‌محمد مودب و میلاد عرفان‌پور به وجود آمد. شعرخوانی ما در نماز عید فطر بحث زیادی داشت و رهبری فرمودند صف اولی من هم هستم. لذا معظم‌له تأکید کردند که این شعرخوانی در سال بعد هم ادامه یابد. سال بعد پس از شعرخوانی مطیعی با این بیت که «گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست/ صف اول منشین بین جماعت جا هست»، حاج قاسم که در نماز حضور داشت لبخندی زد و در قاب تلویزیون پخش شد و این خاطره مشترک ما با ایشان شد.
 
حسین اسرافیلی و سعید بیابانکی و تعدادی از شاعران دیگر نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداختند. همچنین اجرای دو قطعه «شهید» و «قاسم زنده است» توسط غلامرضا صنعتگر خواننده کشورمان بخش دیگری از این مراسم بود. 
انتهای پیام
captcha