از اعتراض مجدد زنان تا وقوع بزرگترین بحران انسانی در افغانستان
کد خبر: 4008129
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
آخرین تحولات افغانستان؛

از اعتراض مجدد زنان تا وقوع بزرگترین بحران انسانی در افغانستان

تعدادی از زنان فعال افغان امروز سه‌شنبه، 4 آبان در شهر کابل دست به اعتراض زدند، آنها در این تجمع از طالبان خواستند مانع از تحصیل و کار زنان نشوند.

به گزارش ایکنا، به نقل از اسپوتنیک، تعدادی از زنان بار دیگر در یک تجمع اعتراضی در کابل با شعار «کار و آموزش، حق اساسی ماست» به خیابان آمدند.

آنها قصد داشتند در مقابل دفتر سازمان ملل اعتراض کنند اما قبل از رسیدن به این دفتر از سوی طالبان محاصره شده و نیروهای طالبان مانع از اعتراض آنها شدند.

همچنین نیروهای طالبان در این اعتراض به خبرنگاران اجازه تصویربرداری ندادند.

معترضان، جهان و سازمان ملل را متهم به بی‌توجهی در قبال وضعیت افغانستان کرده و شعار دادند که «بی‌اعتنایی سازمان ملل شرم‌آور است».

اعتراضات زنان زمانی آغاز شد که طالبان دستور بازگشایی مدارس پسرانه را صادر کردند؛ اما به دختران گفتند منتظر بمانند. از سوی دیگر آنها از کارمندان مرد خواستند که در ادارات شروع به کار کنند اما از زنان خواستند در خانه بمانند.

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان زنان در شهرهای مختلف افغانستان دست به اعتراض زدند این در حالی است که وزارت داخله طالبان که از سوی سراج‌الدین حقانی اداره می‌شود، این‌گونه تظاهرات را غیرقانونی اعلام کرده است.

برزگترین بحران انسانی جهان در افغانستان

دبیرکل سازمان ملل از تبدیل شدن افغانستان به بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان، هشدار داده است.

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تبدیل شدن افغانستان به بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان، هشدار داده است. گوترش امروز (سه‌شنبه، ۴ آبان) در توئیتی نوشته است که این بحران در آستانه‌ رخ دادن است.

 دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده است که سازمان ملل متحد با زمان در رقابت است تا در زمستان پیش رو برای مردم افغانستان کمک‌های بشردوستانه ارائه و نیازهای اولیه‌ آنها را تأمین کند.

وی از جامعه جهانی خواسته است که برای تأمین مالی تلاش‌های سازمان ملل در حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان، اقدامات فوری را انجام دهند.

دبیرکل سازمان ملل در حالی از تبدیل شدن افغانستان به بزرگ‌ترین فاجعه‌ انسانی در جهان هشدار داده است که روز گذشته برنامه‌ جهانی غذای این سازمان نیز در گزارشی، اعلام کرده بود که افغانستان با بدترین فاجعه‌ انسانی روبه‌رو است و اگر اقدام فوری صورت نگیرد، میلیون‌ها نفر در این کشور در زمستان آینده با گرسنگی مواجه خواهند شد.

در افغانستان حتی پیش از تسلط طالبان، حدود ۱۸ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیازمند بودند، اما این نیازها پس از تسلط طالبان در بیش از دو ماه گذشته شدیدتر شده است.    

  جامعه جهانی باید به افغانستان توجه جدی داشته باشد

نخست‌وزیر پاکستان گفته است که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان باید پول‌های منجمد شده افغانستان آزاد شود چرا که این پول در رفاه مردم این کشور نقش مهمی دارد.

به گزارش  اسپوتنیک، عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان که در عربستان سعودی به سر می‌برد با محمد بن سلمان؛ ولیعهد این کشور درباره وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده‌ است. نخست‌وزیر پاکستان در این دیدار بر مشارکت فعال جامعه جهانی برای کمک به افغانستان تأکید کرده‌ است.

عمران خان با اشاره به تحولات  اخیر افغانستان گفته که مشارکت فعال و سازنده جامعه جهانی نقش بسزایی در کمک به مردم افغانستان دارد.

وی از بدتر شدن وضعیت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از جامعه جهانی خواسته که برای جلوگیری از بحران انسانی و سقوط اقتصادی در افغانستان اقدامات فوری انجام دهند.

عمران خان روز گذشته نیز در دیدار با جان کری؛ نماینده ویژه دولت أمریکا در امور تغییرات اقلیمی، خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان پاکستان بارها از اآریکا خواسته تا دارایی‌های مسدودشده افغانستان را آزاد سازد تا به گفته مقام‌های پاکستانی، از بحران بشری در افغانستان جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha