طیبی: شناسایی استعدادها راه رسیدن به پیشرفت است + فیلم
کد خبر: 4008208
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
گزارش ایکنا از پایان پنجمین دوره مسابقات ملی کتاب و پایان‌نامه سه دقیقه‌ای

طیبی: شناسایی استعدادها راه رسیدن به پیشرفت است + فیلم

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: برای رسیدن به پیشرفت باید استعدادها را به درستی شناسایی کنیم. یکی از راه‌های رسیدن به این خواسته، برگزاری رویدادهایی نظیر مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای است.

به گزارش ایکنا، مراسم فینال مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای و پنجمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای  با حضور سید حمید‌رضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی، عیسی علیزاده؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران این نهاد امروز چهارم آبان در پژوهشگاه فرهنگ هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم طیبی در سخنانی اظهار کرد: به عنوان یک مهندس باید بگویم همه پایان‌نامه‌ها خوب بودند. برای همین تمامی آنها از من کارت سبز را دریافت می‌کنند اما داوران باید پیرامون این مسئله اظهار نظر کنند. خداوند به همه انسان‌ها استعداد یکسان داده است پس اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید از همه استعدادها بهره ببریم.

وی افزود: اینکه در همه کشورها آموزش برای همه رایگان است دلیلش شناخت استعدادهاست. در این میان دانشگاه‌ها ابزاری برای بالا بردن سطح استعدادها هستند و راهکارهای متفاوتی هم وجود دارد. مسابقاتی که امروز شاهد برگزاری فینالش هستیم از جمله راهکارهای شناسایی استعدادهاست.

طیبی در انتهای سخنانش تاکید کرد: به آقای علیزاده پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای این دو مسابقه بهره ببرند تا هر ساله این جشنواره به شکل کاملتری برگزار شود. در خاتمه از همه دوستان و همکارانم در جهاد دانشگاهی برای برگزاری این دو مسابقه قدردانی می‌کنم.

در حال ادیت / شناسایی استعدادها، راه رسیدن به پیشرفت هستند

در بخش دیگری از این مراسم حامدعلی‌ اکبرزاده؛ سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی تصریح کرد: از ما سوال می‌شود آیا معرفی یک کتاب یا پایان نامه در سه دقیقه ارزش علمی دارد؟ جواب این پرسش را می‌توان در دو شکل سنتی و علمی داد. در شکل سنتی اینگونه است که بسیاری از بزرگان ما خلاصه‌نویسی را در کارهایشان مد نظر قرار می‌دادند، حتی می‌توان گفت مفاخر علمی ما پیرامون زیاده‌گویی حساسیت داشتند. برای همین هم دکتر شفیع کدکنی گزیده‌ای اشعار دیوان شمس را در کتابی به صورت خلاصه می‌آورد.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم به مباحت علمی ورود داشته باشیم ابتدا باید با خواندن کتاب‌هایی که به صورت خلاصه و همه‌فهم کار خود را آغاز کنیم. برای همین  در غرب مقاله‌نویسی جای کتاب‌نویسی را پر کرده است. درضمن باید در نظر داشت وقتی از معنای عمیق حرف می‌زنیم به این معنا نیست که نتوان درباره آن خلاصه‌نویسی کرد.

اکبرزاده در انتها تصریح کرد: برگزاری این مسابقه الهام گرفته شده از مسابقه «تد» است. هر چند محتوای آن شکلی بومی به خود گرفته است. در بخش پایان‌نامه، این مسابقه از سال 95 شروع به کار کرده و امسال اولین دوره مسابقه بخش کتابخوانی است.

محمد الهیاری؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد نیز در سخنانی کوتاه تصریح کرد: از همه دوستانی که برای برگزاری این دو مسابقه تلاش کردند کمال قدردانی را دارم.

در بخش دیگری از این مراسم، چهار فینالیست بخش مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای به اجرای برنامه پرداختند. اجرای اول مربوط به  معصومه دین‌محمدی می‌شد. وی کتاب «آدمی؛ یک تاریخ نوید‌بخش» را معرفی کرد. وی گفت: این کتاب در سال 2020 منتشر و مورد استقبال شدید خوانندگان قرار گرفت. این کتاب می‌گوید با بهتر کردن نگاهمان، می‌توانیم دید بهتری نسبت به جهان پیرامون خود داشته باشیم.

وی افزود: این کتاب همچنین می‌گوید ما انسان‌ها در فطرتمان خوب هستیم ولی برخی اتفاقات باعث می‌شود رفتارمان تغییر کند. در این کتاب قصه‌ای از انسانیت در کوران جهنگ جهانی دوم روایت می‌شود.

معصومه اولادی دیگر شرکت‌کننده این بخش نیز در معرفی کتاب «زن زیادی» نوشته جلال آل‌احمد گفت: زنان قدرتمند اما ظریف هستند. زنان در طول تاریخ سرکوب شده‌اند. در همین رابطه 70 سال پیش جلال آل احمد با نگارش کتاب «زن زیادی» 9 قصه‌ را بیان می‌کند که گوشه‌ای از مسائل زنان در آن روایت می‌شود.

وی ادامه داد: این کتاب تنها مسائل زنان را بیان نمی‌کند، بلکه در آن نقد اجتماعی را هم شاهد هستیم، همچنین موضوعاتی که «زن زیادی» مطرح می‌کند برای زمان حال نیز عینیت دارد. این کتاب کمک می‌کند تا زنان دید بهتری نسبت به پیرامون خود داشته باشند.

علی فضلی در ادامه مراسم کتاب «ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات گیلگی» را معرفی کرد. وی گفت: چرا این کتاب را برای معرفی انتخاب کردم؟ دلیل این امر روشن است. امروزه فرهنگ و زبان رنگ بومی خود را از دست داده است، برای همین نیاز است تا داشته‌های خودمان را در معرض دید داشته باشیم. بگذارید در این رابطه مثالی بیان کنم متاسفانه اکثر کتاب‌های پرفروش کشورمان آثار خارجی است. چرا باید اینگونه باشد؟

در حال ادیت / شناسایی استعدادها، راه رسیدن به پیشرفت هستند

وی تاکید کرد: در این کتاب تلاش شده بهترین و گویا‌ترین ضرب‌المثل‌های گیلکی آورده شده است تا خواننده با خواندن آن با بخشی از داشته‌های فرهنگی کشورمان آشنا شود.

فاطمه حمزه نیز در بخش مربوط به خود، «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی را معرفی کرد. وی بیان کرد: این کتاب می‌گوید دنیا زیباست. درباره این کتاب باید تاکید کنم کتاب مورد نظر هم قلبتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم ذهنتان را.

در بخش دیگری از این مراسم شش فینالیست بخش پایان‌نامه هم روی صحنه آمدند و پیرامون کار خود توضیح دادند. سپس با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و دیگران مدیران این نهاد از جهاد دانشگاهی واحد؛ قزوین، گیلان و کردستان، زنجان، چهار محال بختیاری و سمنان تجلیل به عمل آمد.

در انتهای مراسم برگزیدگان نیز به شرح زیر اعلام شدند.

در بخش مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای؛  معصومه دین‌محمدی عنوان نخست را به دست آورد و معصومه اولادی و فاطمه حمزه دوم و سوم شدند.

در بخش پایانامه نیز؛ آزاده قوچانی عنوان نخست را کسب کرد و امیرحسین یزدان‌بخش و زهرا نوری آرکندی دوم و سوم شدند.

انتهای پیام
captcha