دیندار: خزاعی موضع هوشمندانه‌ای گرفت/ لزوم تحول در انجمن سینمای جوان + فیلم
کد خبر: 4008306
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
جشنواره‌های سینمایی و دوری از اهداف اصلی/ 1

دیندار: خزاعی موضع هوشمندانه‌ای گرفت/ لزوم تحول در انجمن سینمای جوان + فیلم

محمد دیندار، سینماگر ایرانی گفت: موضع‌گیری صریح و در صحنه محمد خزاعی نسبت به انتقاد از نحوه برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، عملی شایسته و هوشمندانه بود.

موضع خزاعی در اختتامیه فیلم کوتاه شایسته و هوشمندانه بود/محمد دیندار، نویسنده، کارگردان و کارشناس سینما که از دوران نوجوانی در فضای فیلمسازی سینمای جوان و فیلم‌ کوتاه حضور داشته و ضمن کسب جوایز، بعدها به تدریس در انجمن سینمای جوان نیز پرداخته در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایکنا از  وضعیت فیلم کوتاه و اتفاقات جشنواره فیلم کوتاه امسال گفت.

سازنده مستندهای جورچین، قهرمان من کو و از آزادی تا آبادی درباره حواشی اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ما در ساحت سینما جمله معروفی داریم که ظرف و مظروف باید متناسب هم باشند، پس نمی‌شود جشنواره‌ای که باید نماد سادگی و صمیمیت و مردمی بودن است در مکانی پرزرق‌ و برق و حتی دور از دسترس عموم مردم برگزار شود. اشتباهی که مدیریت انجمن سینمای جوان در انتخاب مکان جشنواره فیلم کوتاه تهران کرد، اشتباهی بود که قبلاً مدیریت جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر انجام داد و جشنواره‌ای را که باید نمایشگر آداب و فرهنگ ایرانی باشد در محل فروش انواع برندهای خارجی موبایل برگزار کردند.

سازنده مستند ماسک و معمای اسکله یک افزود: موضع‌گیری صریح و در صحنه محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی نسبت به انتقاد از نحوه برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، عملی شایسته و هوشمندانه بود و امیدواریم این نگاه و رویه در بطن سازوکارهای سینمایی بسط داده شده و محدود به این مراسم نباشد.


فیلم | اعتراض رئیس سازمان سینمایی با ترک اختتامیه فیلم کوتاه


این فیلمنامه‌نویس افزود: سینمای جوان و کوتاه ذاتاً و به لحاظ هویتی، سینمایی است نوگرا، جسور و مردمی و به دنبال نگاه نو و ناگفته‌هاست. این نوع سینما ضمن اینکه محلی برای آزمون‌وخطا در حوزه فراگیری فیلمسازی است درعین‌حال زمینه‌ساز کشف استعدادها و فکرهای نو برای پیشرفت فرهنگ و سینمای کشور است، بااین‌حال متأسفانه سال‌هاست که عمده جهت‌گیری سینمای کوتاه به لحاظ فقدان سیاستگذاری درست، بیشتر شکل کافی‌شاپ به خود گرفته و همچنین درگیر و دار فرم و ابزار دیجیتال دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند.

مسئول کارگاه فیلمنامه‌نویسی انجمن سینمای دفاع مقدس در ادوار مختلف افزود: بااین‌حال ذات پاک و نوگرا و عدالت‌طلب نوجوانان و جوانان باعث شده که هر از چندگاهی شاهد آثاری باارزش و دغدغه‌مند در حوزه سینمای کوتاه و جوان باشیم اما این نگاه باید با برنامه‌ریزی درست تبدیل به یک جریان شده و صرفاً به شکل انفرادی دنبال نشود. در همین راستا سینمای جوان نیازمند یک عقبه پویا و پربار پژوهشی و محتوایی است و پیوند این سینما با مراکز پژوهشی و اندیشه‌ورزی باید برقرار و تقویت شود.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: اینکه مدیران انجمن سینمای جوان مدام‌ به این نکته می‌بالند که سینمای کوتاه ما توانسته به تأییدیه آکادمی اسکار در بیاید، صرفاً مزیت نیست و نمی‌تواند حمل بر توفیق مدیریت  انجمن باشد. بلکه بدون هر شعاری سینمای کوتاه نخست باید در بطن و بدنه جامعه مقبول افتاده و دیده و درک شود و برای نیل به این مهم و مقصود تغییر و تحول مدیریتی در انجمن سینمای جوان ضروری است.

مؤلف کتاب چگونگی برنامه‌سازی تلویزیونی در حوزه دفاع مقدس افزود: با اینکه فضای مجازی و دیجیتال توانسته به لحاظ سخت‌افزاری فضای مناسب‌تری برای تولید آثار و نمایش آنها فراهم سازد اما نگاه به فیلم کوتاه و سینمای جوان نباید نگاهی مجازی و دیجیتالی باشد و اصول سینما و ساختار آن باید از همین مرحله در سیستم آموزشی انجمن دیده و لحاظ شود.

دیندار در پایان تأکید کرد: برای کشف فیلمسازان مستعد و زمینه تولید آثار کیفی و نو می‌توان هر کدام از  استان‌ها و مناطق مختلف کشور را به عنوان مرکز یک مضمون در نظر گرفت و به طور مثال یک استان با محوریت محیط زیست، یک استان دفاع مقدس، یک استان گردشگری، یک استان میراث فرهنگی، یک استان صنعتی و.... به تولید اثر روی آورند. البته این اصلاً بدان معنا نیست که فیلمسازان آن استان‌ها نتوانند به تولید آثاری با مضامین دیگر روی آورند، بلکه محوریت سیاستگذاری کشف سوژه‌های محوری آن منطقه در نظر گرفته شود و در کنار آن ‌فیلمسازان بتوانند سوژه‌های دیگری را هم دستمایه قرار دهند.

انتهای پیام
captcha