برگزاری سلسله نمایشگاه‌های قرآنی در قزاقستان + عکس
کد خبر: 4055080
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

برگزاری سلسله نمایشگاه‌های قرآنی در قزاقستان + عکس

رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان به برگزاری سلسله نمایشگاه‌های خوشنویسی قرآنی در دانشگاه‌های و مراکز فرهنگی این کشور اقدام کرده است.

برگزاری سلسله نمایشگاه‌های قرآنی در قزاقستانبه گزارش ایکنا از قزاقستان، این نمایشگاه‌ها با حمایت اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مساجد و دانشگاه‌های قزاقستان برگزار شده است و همچنان ادامه دارد.

مسجد جامع فارابی قزاقستان اخیراً میزبان این نمایشگاه بود و در آن آثار محسن ابراهیمی از هنرمندان خوشنویس کشورمان برای علاقه‌مندان به نمایش درآمد.

در همین راستا، نمایشگاه خوشنویسی قرآنی با مشارکت دانشگاه اوراسیا و رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان و با حمایت اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشگاه ملی اوراسیا واقع در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان برگزار شده است و تا پنج‌شنبه، 22 اردیبهشت ادامه دارد.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه که با حضور یرلان صدیق‌اف، رئیس دانشگاه ملی اوراسیا، مجید صمدزاده صابر سفیر کشورمان، علی‌اکبر طالبی‌ متین رایزن فرهنگی، معاونان، مدیران و اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، یرلان صدیقوف، رئیس دانشگاه ملی اوراسیا طی سخنانی اظهار کرد: ایران و قزاقستان از دیرباز روابطی دوستانه و برادرانه داشته و اشتراکات بسیاری بین دو کشور وجود دارد. ایران جزء نخستین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخت و امسال سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور را گرامی می‌داریم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه خوشنویسی ایرانی در دانشگاه ما به سنتی خوب تبدیل شده و جای مناسبی در همکاری‌های دوسویه به دست آورده است.

مجید صمدزاده صابر، سفیر کشورمان نیز در سخنانی با تبریک عید سعید فطر و قدردانی از تلاش‌های رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان و دانشگاه ملی اوراسیا برای برگزاری این نمایشگاه گفت: همکاری‌های دو کشور برادر و دوست ایران و قزاقستان در تمام عرصه‌ها رو به توسعه است و امروز شاهد یکی از مظاهر روابط فرهنگی هستیم.

وی افزود: محسن ابراهیمی یکی از هنرمندان نامدار ایرانی، آثار هنری خود را در کشورهای آمریکا، اروپا، آسیای میانه و سایر نقاط جهان به نمایش گذاشته و امروز آثار خوشنویسی خود را با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در این دانشگاه به نمایش می‌گذارد. تلاش می‌کنیم این گونه برنامه‌های فاخر در آینده استمرار داشته باشد.

در ادامه محسن ابراهیمی، استاد خط معلی و هنرمند اعزامی از ایران در سخنانی به تاریخچه هنر خطاطی ایران به ویژه خط معلی پرداخت و گفت: خط معلی توسط استاد حمید عجمی ابداع و در سال 2000 میلادی ثبت ملی شد و نیز طی نمایشگاهی در دفتر مرکزی یونسکو پاریس به ثبت ملی رسید.

در ادامه مراسم، کارگاه خوشنویسی قرآنی با حضور گسترده اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی اوراسیا برگزار شد و محسن ابراهیمی در آن به تشریح نحوه و پیشینه پیدایش خط در ایران، تاریخ پیدایش خط معلی و ویژگی‌های آن و همچنین به بیان تجربیات خود در این زمینه پرداخت.

برگزاری سلسله نمایشگاه‌های قرآنی در قزاقستان

برگزاری سلسله نمایشگاه‌های قرآنی در قزاقستان

انتهای پیام
captcha