آغاز فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی خله‌کوه تاکستان
کد خبر: 4056869
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

آغاز فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی خله‌کوه تاکستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از اجرای فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی خله‌کوه تاکستان با هدف امکان‌سنجی برای ایجاد سایت‌موزه خبر داد.

خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین، ضمن اعلام این خبر با اشاره به کاوش‌های انجام‌شده در این محوطه طی سنوات گذشته گفت: محوطه باستانی خله‌کوه با وسعت پنج هکتار واقع در شهر تاکستان یکی از ارزشمندترین سایت‌های باستان‌شناسی دشت قزوین به‌شمار می‌رود که براساس سه فصل کاوش­ باستان‌شناختی این محوطه دارای ۹۲۰ سانتیمتر نهشته فرهنگی است که بخش اعظم این نهشته‌‌ها مربوط به سکونت‌گاه‌های هزاره پنجم پیش از میلاد است.

وی افزود: فصل سوم مطالعات باستان‌شناسی این محوطه با هدف امکان‌سنجی احداث سایت‌موزه و شناسایی توالی و گسست‌های استقراری خله‌کوه، لایه‌های تاریخی، آثار معماری و سازه‌های وابسته به آن در دوفاز در اسفندماه ۱۳۹۹ و مردادماه ۱۴۰۰ به سرپرستی دکتر فریبا سعیدی انارکی به‌اجرا درآمد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین بیان کرد: لایه تاریخی به‌دست آمده در این فصل از کاو‌ش‌ها، متعلق به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد و مربوط به دوره انتقالی مس‌سنگی قدیم است و سفال‌های به‌دست آمده نیز قابل مقایسه با چشمه‌علی ری، تپه‌زاغه بوئین‌زهرا، سیلک کاشان و تپه ابراهیم‌آباد آبیک است که بازه زمانی ۵۲۰۰ تا ۴۳۰۰ پیش از میلاد را دربر گرفته و بیانگر ارتباطات منطقه‌ای هستند.

وی با اشاره به آغاز این فصل از کاوش ها اظهار کرد: پیرو مطالعات باستان‌شناسی پیشین در این محوطه برای احداث سایت‌موزه، فصل چهارم کاوش‌ها نیز با هدف خواناسازی فضاهای معماری و نهشته‌های باستانی با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور به سرپرستی دکتر سعیدی در حال انجام است.

خزائلی یادآور شد: امیدواریم راه‌اندازی سایت‌موزه و تبدیل این منطقه به یک سایت باستان‌شناسی مهم شهری، علاوه بر نمایش و حفظ آثار و یافته‌های حاصل از این کاوش‌ها شاهدرونق گردشگری و جذب بیشتر گردشگران به این محوطه ارزشمند باستانی باشیم.

انتهای پیام
captcha