شأن نزول و انطباق ۳۰ آیه قرآن درباره حضرت حمزه(ع)
کد خبر: 4057765
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

شأن نزول و انطباق ۳۰ آیه قرآن درباره حضرت حمزه(ع)

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با بیان اینکه ۳۰ آیه اعم از شأن نزول و انطباق، در مورد حضرت حمزه(ع) احصا شده است، گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در معرفی شخصیت‌های تراز جهان اسلام بر حضرت حمزه(ع) و جعفربن ابی طالب(ع) تأکید فراوانی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز، ۲۷ اردیبهشت در آیین بزرگ سوگواره شهادت حضرت حمزه(ع) که به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی در تالار قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری عموی پیامبر(ص) و عبدالعظیم حسنی(ع)، با بیان اینکه شخصیت حضرت حمزه(ع) نباید فراموش شود، افزود: شخصیت حضرت حمزه(ع) را از چند منظر می‌توان بررسی کرد و علی‌رغم تمام تولیدات علمی، حضرت حمزه(ع) همچنان در غربت قرار داد.

وی با بیان اینکه ۳۰ آیه اعم از شأن نزول و انطباق، در مورد حضرت حمزه(ع) احصا شده است، یادآور شد: آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلً»(احزاب: ۲۳)، «هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فی‏ رَبِّهِمْ فَالَّذینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمیمُ»(حج: ۱۹) و «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ»(ص: ۳۸)، جزو این آیات هستند.

حجت‌الاسلام رفیعی، سخنان پیامبر گرامی اسلام(ص) را از دیگر منابع احصاء سیره و شخصیت حضرت حمزه(ع) دانست و عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: زمانی که پیامبر(ص) به مدینه هجرت کردند و لحظه خروج ایشان به سوی جنگ بدر فرا رسید، مردم را به بیعت فراخواندند و همه مردم با کمال میل اطاعت کردند. سپس رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت حمزه(ع) و حضرت فاطمه(س) را صدا زدند و فرمودند: با من از روی رضایتمندی بیعت کنید. حضرت حمزه(ع) گفت: پدر و مادرم به فدایت. درباره چه چیزی با تو بیعت ببندیم؟ آیا ما پیش از این با تو بیعت نبسته‌ایم؟ پیامبر(ص) فرمودند:‌ ای شیر خدا و شیر رسول خدا، به خاطر خدا و رسول او، از روی وفا و درستی با پسر برادرت بیعت ببند که در این صورت ایمانت را کامل می‌کنی. ایشان با روی باز پذیرفت و دستش را برای بیعت گشود. پیامبر(ص) به آن‌ها فرمودند: «یَدُاللهِ فَوْقَ أَیْدِیکُمْ».

وی سخنان اهل‌بیت(ع) را سومین منبع کشف ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه والای حضرت حمزه(ع) دانست و یادآور شد: کلمه «اکله الکباد» تنها در مورد حضرت حمزه(ع) در روایات ذکر شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) برای ذکر روضه کربلا، از روضه حضرت حمزه(ع) و جعفر(ع) آغاز کردند، اظهار کرد: روایاتی که از اهل‌بیت(ع) درباره احتجاجات ذکر شده، از مهم‌ترین منابع شناساندن حضرت حمزه(ع) است.

نبود حضرت حمزه(ع)، توهین به امام علی(ع) در سقفیه

وی با تأکید بر اینکه شخصیت حضرت حمزه(ع) نباید فراموش شود، اظهارکرد: پیامبر اعظم (ص) در روایتی می‌فرمایند: عموی من، حمزه، محبین را از جهنم دور می‌سازد.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) و دعای ایشان برای حفظ امیرالمؤمنین علی(ع) پس از شهادت حضرت حمزه(ع) اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در معرفی شخصیت‌های تراز جهان اسلام بر حضرت حمزه(ع) و جعفربن ابی طالب(ع) تأکید دارند.

وی به سوگواری نبی مکرم اسلام(ص) و مولی الموحدین علی(ع) در شهادت حضرت حمزه(ع) اشاره کرد و افزود: اگر حضرت حمزه (ع) زنده بود، کسی جرأت نمی‌کرد در سقیفه بر امیرالمومنین(ع) توهین کند و بر صورت مبارک دختر نبی مکرم اسلام فاطمه زهرا(س) سیلی بزند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۸:۳۲
0
0
سلام علیکم . در مقام حضرت حمزه ، همین بس که بسیار عزیز و سید الشهدای ، -شهدای غزوه ی احد است 《 علیه منًا سلام الله》 اما بهتر نبود آدرس سی آیه را که در شاءن او نازل شده بیان می فرمودید؟
بله حتما آیاتی در شاءن والای او نازل شده است .اما مثلا
آیه ی《 هذان‌خصمان اختصموا》 درمورد خصومت بنی امیه با حضرت محمد و آل محمد صلی الله علیهم می باشد . البته چون حضرت حمزه علبه السلام هم از آل محمد علیهم السلام است از این بابت ، آیه شامل او هم می شود و گرنه به طور خاص شاید در شاءن حضرت حمزه نازل نشده است
والله اعلم .
captcha