حکمران قرآنی باید شرح صدر و سعه صدر داشته باشد
کد خبر: 4059153
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
چهارمین جلسه طرح تربیت مدیران حکمران قرآنی برگزار شد

حکمران قرآنی باید شرح صدر و سعه صدر داشته باشد

حجت‌الاسلام حسینی گفت: حکمران قرآنی باید هم به شرح صدر مزین باشد و هم به سعه صدر، متاسفانه بعضی فکر می‌کنند که این دو یکی است در حالی که این گونه نیست و هر کس تا به این دو صفت آراسته نباشد حکمران موفق و شایسته‌ای نیست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسینی(منتظر) در چهارمین جلسه طرح تربیت مدیران حکمران قرآنی به خصوصیات مدیران در حکمرانی قرآنی اشاره و اظهار کرد: حکمران قرآنی باید هم  به برهان و هم به عرفان مجهز باشد زیرا قرآن هم عقل را یعنی برهان را به رسمیت می‌شناسد وهم دل را برای شناخت لازم می‌داند و این دو باید در کنار هم باشند تا حکمران قرآنی از هر دو این‌ها بهره گیرد. حکمران قرآنی باید هم به شرح صدر مزین باشد و هم به سعه صدر، متاسفانه بعضی فکر می‌کنند که این دو یکی است در حالی که این گونه نیست و هر کس تا به این دو صفت آراسته نباشد حکمران موفق و شایسته‌ای نیست و در پهنه مبارزات قطعا بازنده صحنه خواهد بود. هر انقلابی و هر ملتی به ویژه حکمرانان آنها اگر به اینها آراسته نباشند قطعا شکست خواهند خورد.
 
وی در ادامه افزود: شرح صدر یعنی آنچه که دیگران نمی‌بینند او می‌بیند ولی کسی که شرح صدر دارد می‌بیند بحران‌هایی نهفته است. امروزی‌ها به آن دانش آینده پژوهی می‌گویند که قابل مهارت آموزی نیز هست و افرادی که در کنار و پشت راسخون فی العلم قرار می‌گیرند می‌توانند دیدگاهی پیدا کنند که بحران‌های آینده را از قبل ببینند چنانکه در روایات از قول امام صادق(ع) نیز نقل شده است؛ العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس. لوابس همان بحران‌های در لباس و پوشیده است که در دل زمان نهفته است کسی می‌تواند در مقابل این بحران‌ها خود را نبازد که به دانش آینده‌پژوهی مجهز باشد اگر متکی به الهامات الهی باشد باید متکی به شرح صدر باشد این نکته قابل تامل است که اگر ما از خداوند درخواست شرح صدر می‌کنیم به واسطه همان است که غیر از معصومین سایر انسان‌ها نیز می‌توانند به شرح صدر آراسته گردند.
 
حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: در آیه «اذهب الی فرعون انه طغی» که بر حضرت موسی(ع) نازل شد اولین چیزی که از خداوند در خواست نمود شرح صدر بود. اگر شرح صدر یافت شود رهین تقواست. قرآن منبع معارف اسلامی است و در آن کل معارف پنجگانه نهفته است و از سوی دیگر ما فروع دین داریم که خود آن شامل ده مورد است و همه این‌ها باید نصب العین حکمران قرآنی باشد و با احاطه معرفت شناسی که به اینها دارد باید عمل کند ما امروز به یکی از این‌ها اشاره می‌کنیم که عبارت است از جهاد. اولین گام برای اجرای جهاد در جامعه اسلامی  پدید آوردن قوه ارهاب است توسط حکمران قرآنی که در مقابل دشمنان که همیشه هستند باید اقدام و ارایه نماید. فراری دادن دشمنان بدون درگیری و آیه آن عبارت است از سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ که خداوند فرموده است: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ» با بسیج قوه و امکانات باید دشمن بگریزد و اگر دشمن نگریزد پس بسیج انجام نشده است.
وی افزود: با بسیج امکانات است که سه گروه دشمنان شما از صحنه می‌گریزند. اینها شامل عدوالله، عدوکم و آخرین من دونهم، می‌شود این گروه سوم گروهی هستند که شما آنها را نمی‌شناسید ولی خداوند انها را می‌شناسد. ای بسا این دوست و رفیق شما هستند حالا دیگه محیط خطرناک شد گروه اول اشکارا دشمنی می‌کنند و عدوکم نیز در مقابل شما قراردارند ولی گروه سوم پنهان هستند خوب ما چه باید بکنیم که تمام دشمنان یعنی سه گروه فرار کنند این کار ساده‌ای نیست نیاز به یک فرایند تربیتی است مرابطین افرادی هستند که از مرزهای جامعه اسلامی حفظ و نگهداری می‌کنند و این افراد کارشان چنان با عظمت و اهمیت است که در احادیث نگهبانی یک شب آنها برابر یک سال عبادت سایر مومنان است.
 
وی اظهار کرد: تمام این کارها زمانی اتفاق می‌افتد که طبق فرمایش خداوند «و ما تنفقوا من شی فی سبیل الله» اتفاق بیفتد، چون یک بسیج سراسری می‌خواهد و هر چه شما انفاق کردید بدانید که تمام و کامل منافع انفاق به شما بر خواهد گشت. برای تحقق جهاد باید در شرایط عدم تحقق ارهاب باید مصالحه صورت گیرد بحث جهاد خطیرترین موضوع حکمرانی قرآنی است این مصالحه البته جهت نیل به اعداد قوه است نه برای سازش یا تسلیم شدن. حال اگر مصالحه جواب نداد حکم بر قتال است واگر قتال هم جواب نداد گزینه فوز است. 
انتهای پیام
captcha