ظرفیت‌های حوزه در قانونگذاری استفاده شود
کد خبر: 4059239
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 

ظرفیت‌های حوزه در قانونگذاری استفاده شود

عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌های حوزه علمیه برای کمک به دستگاه قانونگذاری کشور استفاده شود.

عطاءالله رفیعی اتانی به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع روسای شورای گروه‌های علمی این مرکز  بیان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای پیشتیبانی فقهی و دینی از تصمیمات مجلس شورای اسلامی باید حضور حداکثری، مفید، کیفی و تاثیرگذار در مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

وی انجام پژوهش‌های کوتاه، کم حجم ولی مفید در راستای کار مجلس شورای اسلامی را از رسالت‌های مرکز تحقیقات اسلامی ذکر کرد و افزود: گروه‌های علمی باید هر اندازه که می‌توانند نسبت به تهیه توصیه‌های سیاستی روشن برای پیوست طرح‌ها و لوایح و کمک فکری به نمایندگان محترم مجلس اقدام کنند.

رفیعی آتانی یادآور شد: باید حرف منطقی و علمی خود را به خوبی به جامعه هدف منتقل کنیم و این کار می‌تواند حتی جهت دهنده پژوهش‌های حوزوی نیز باشد.

وی، استفاده از ظرفیت پایان‌نامه و مقالات حوزوی در راستای کار مجلس شورای اسلامی را نیز خواستار شد و گفت: باید ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه را برای کمک به دستگاه قانونگذاری کشور به صحنه بیاوریم، یکی از بهترین راهها این است که با حوزه گفت‌وگو کنیم تا تهیه توصیه‌های سیاستی جزء ملحقات ضروری پایان‌نامه‌های حوزوی قلمداد شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین وجه تمایز کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با سایر مراکز تحقیقاتی را چنین بیان کرد: تمایز کار ما با همه مراکز تحقیقاتی این است که در کنار مختصر نویسی، توصیه‌های سیاستی روشن و کاربردی برای مجلس داشته باشیم. این تجربه می‌تواند نسل جدیدی از مراکز پژوهشی را به هدف انجام پژوهش‌های سیاستی، حکمرانی و کاربردی به وجود آورد. 

رفیعی آتانی یادآوری کرد: موضوع اصلی کار ما باید طرح‌ها و لوایحی باشد که با آن درگیر هستیم، طرح‌ها و لوایح اصلی‌ترین جایی است که ما می‌توانیم حرف حوزه علمیه را در آنجا به کرسی بنشانیم. 

وی ادامه داد: یکی از امتیازهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که می‌تواند پیش‌نویس قانونی پیرامون خلاءهای تقنینی داشته باشد.

رفیعی آتانی، نظارت علمی را یکی دیگر از کارکردهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای کمک به قوه مقننه دانست و گفت: ما قانون خوب کم نداریم به خصوص از منظر مبانی دینی، نظارت معنادارتر می‌شود، نظارت ابزار رسمی مجلس است و این حد یقف ندارد، ما می‌توانیم ورود جدی داشته باشیم، ولی این نیاز به دانش دارد و ما بازوی مشورت علمی مجلس هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، انجام پژوهش‌های بنیادی را امری مهم برای سیاستگذاری و قانونگذاری ذکر کرد و اضافه کرد: گاهی پژوهش روی یک موضوع می‌تواند دهها مساله را حل کند، باید کاری کنیم که کیفیت این نوع مطالعات ارتقا پیدا کند، بنابراین هر اندازه این مرکز ارتقا پیدا کند به اداره کشور بیشتر کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha