از اعتراض به روند صدور مجوز مؤسسات قرآنی تا مشارکتی امیدبخش
کد خبر: 4059687
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد

از اعتراض به روند صدور مجوز مؤسسات قرآنی تا مشارکتی امیدبخش

فرآیند انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری به‌ منظور تعیین اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه و بازرسین پس از حدود یکسال کش و قوس‌های فراوان امروز به اتمام رسید و اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه و بازرسین اتحادیه قرآنی استان معرفی شدند.

انتخابات اتحادیه قرآنی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، فرآیند انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان به‌ منظور تعیین اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه و بازرسین پس از کش و قوس‌های فراوان امروز چهارم خردادماه پس از حدود یکسال به اتمام رسید و اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه و بازرسین اتحادیه قرآنی استان معرفی شدند. این انتخابات با طی کردن فرایندی فرسایشی و ناامیدکننده که به‌ویژه به دلیل شرایط کرونایی و نیز پاره‌ای مسائل و حواشی برگزاری آن‌را با چالش مواجه کرده بود در دور دوم برگزار و با حضور پررنگ و امیدبخش مدیران مؤسسات قرآنی استان آرا اخذ شد.

در مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان که با حضور حامد حسین‌زاده، معاون حمایت و توانمندسازی مؤسسات قرآن و عترت(ع) معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت ارشاد به عنوان ناظر انتخابات برگزار شد، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اعضای سابق هیئت مدیره و هیئت بازرسان اتحادیه قرآنی نیز حضور داشتند و از مجموع ۶۰ مؤسسه قرآنی واجد شرایط رأی‌دهی، ۳۱ نفر حضور داشتند که حاکی از مشارکت بیش از ۵۰ درصدی است.

بر اساس آرای مأخوذه، روح‌الله امیریان، مرتضی رفیعی، فرشته امیری، سیدمسعود حسینی و خدیجه شاهوردی به‌عنوان اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان معرفی شدند. همچنین قرآنیان استان منصور ایمانی، زهره میری و زینب محمودی را به‌عنوان اعضای جدید هیئت بازرسی اتحادیه قرآنی استان انتخاب کردند.

پیش از اخذ آرا، هر یک از نامزدهای انتخابات حاضر در جلسه به معرفی خود و بیان اولویت‌ها و دیدگاه‌های خود در خصوص فعالیت‌های اتحادیه پرداختند که برخی از این صحبت‌ها در پی می‌آید.

اتحادیه؛ مسئول احقاق حقوق قرآنیان

روح‌الله امیریان، مدیر مؤسسه قرآنی تبیان فارسان به رسالت سنگین اتحادیه قرآنی مبنی بر ایجاد هماهنگی و انسجام میان تمامی مؤسسات و مراکز قرآنی استان اشاره و اظهار کرد: اتحادیه در کنار ایجاد انسجام در فعالیت‌های قرآنی باید بتواند با چانه‌زنی به احقاق حقوق قرآنیان و تمامی مجموعه‌های قرآنی در جای‌جای استان بپردازد.

وی ادامه داد: فردفرد جامعه قرآنی در اتحادیه قرآنی استان نقش دارند و بنده نیز در این اتحادیه همراه قرآنیان و فعالان قرآنی هستم و امید است با تأسی به فرامین متقن و راهگشای قرآن کریم در این مسیر توفیق کسب کنیم.

مرتضی رفیعی، مدیر مؤسسه قرآنی ندای ملکوت فارسان با اشاره به اینکه قرار گرفتن در جمع هیئت مدیره اتحادیه و بازرسین را نباید به دیده یک سِمت نگریست، بیان کرد: البته این بدان معنا نیست که این افراد احساس مسئولیت نکنند بلکه اتفاقاً قصد ما باید خدمت‌رسانی و ایجاد تعامل میان مؤسسات قرآنی و ادارات ذیربط باشد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان هر یک از چهره‌های قرآنی زحمات زیادی را انجام داده‌اند، گفت: این افراد به قدر توان خود در این حوزه تلاش کرده‌اند و شایسته نیست که این خادمان قرآن را زیر سؤال ببریم.

فرشته امیری، مدیر مؤسسه قرآنی الشفاء شهرکرد با اشاره به نبود اعتبارات در حوزه فعالیت‌های قرآنی‌، بیان کرد: نه‌تنها اتحادیه قرآنی که متکی بر کارهای مردم‌نهاد بوده و هیچ منبع درآمدی ندارد بلکه نهادهایی چون تبلیغات یا ارشاد اسلامی که اعتباراتی را دریافت می‌کنند، در حوزه اعتبارات قرآنی بسیار ضعیف هستند.

وی با ذکر اینکه اتحادیه قرآنی تنها در قالب تفاهم‌نامه با دیگر نهادها می‌تواند اعتباراتی را در ازای انجام طرح‌های قرآنی دریافت و در اختیار اتحادیه‌های استانی قرار دهد‌، ادامه داد: از جمله می‌توان به تفاهم‌نامه اتحادیه قرآنی کشور با صندوق اجتماعی بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر اشاره کرد که قرآنیان را تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهد و سهم استان ما نیز ۳۰ نفر است.

شفاف‌سازی در دستور کار اتحادیه جدید قرار گیرد

حجت‌الاسلام سیدمسعود حسینی، مدیر مؤسسه قرآنی ابرار سامان نیز در این مجمع با تأکید بر اینکه شرح یا اشاره به آنچه در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان باید انجام می‌شد یا انجام شده است اکنون موضوعیت ندارد و باید نگاه رو به جلو داشت، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی باید همگام و به موازات گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) پیش برود و به نظر می‌رسد مؤسسات قرآن و عترت(ع) به مقوله عترت(ع) کمتر توجه و دقت داشته‌اند و کار مهمی انجام نشده است.

وی با ذکر اینکه شفاف‌سازی فعالیت‌ها و پیگیری منابع مالی برای مؤسسات قرآنی باید در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: یکی از انتقادات به مجموعه گذشته اتحادیه این بود که در خصوص منابع و اعتبارات جذب شده یا جذب نشده شفاف‌سازی صورت نگرفت، لذا در دوره جدید فعالیت اتحادیه این مهم باید مورد توجه اعضای هیئت مدیره قرار گیرد.

رویا قائدی، مدیر مؤسسه قرآنی ثامن‌الائمه(ع) شهرکرد با اشاره به اینکه اتحادیه قرآنی همچنان که از نامش پیداست مستلزم اتحاد و وحدت و همکاری است، بیان کرد: کسانی که در راه قرآن کریم قدم می‌گذارند به‌صورت دلی کار می‌کنند و کسی از کار در حوزه قرآن رسیدن به درآمد و ثروت را دنبال نمی‌کند و چه بسا باید در این راه از هزینه شخصی نیز مایه بگذاریم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به سطح متعالی فعالیت‌های قرآنی باید اتحادیه‌ای عدالت‌محور را انتخاب کنیم که با نگاه عادلانه همه مؤسسات را یکسان ببیند و تمامی مجموعه‌ها را درگیر کار کنند؛ عزت زمانی ماندگار خواهد بود که عدالت در رأس کارها قرار گیرد.

انتخابات اتحادیه قرآنی

به تمامی مؤسسات قرآنی میدان داده شود

در ادامه، خدیجه شاهوردی، مدیر مؤسسه نسیم وحی شهر کیان بیان کرد: امروز مؤسسات قرآنی نیازمند تعامل بیش از گذشته با یکدیگر هستند و به‌ نظر می‌رسد به جای مطرح شدن چند مؤسسه خاص، به تمامی مؤسسات قرآنی باید میدان داده شود و مجموعه‌هایی که در حاشیه قرار گرفته و دیده نمی‌شوند باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: اتحادیه قرآنی استان باید بتواند وارد ادارات و نهادهای مختلف شود و حتی‌الامکان حمایت‌های همه‌جانبه را برای مؤسسات قرآنی جذب کند و لذا از اتحادیه انتظار می‌رود که بسیار قوی و توانمند کار کنند.

زهره میری، مدیر مؤسسه قرآنی کوثر خراجی با اشاره به اینکه اتحادیه باید کانون تعامل مؤسسات قرآنی باشد، گفت: اعضایی که انتخاب می‌شوند باید دغدغه‌مند باشند و همه مؤسسات را با یک چشم بنگرند.

وی با ذکر اینکه استان ما سرشار از استعدادهای قرآنی است‌، ادامه داد: اتحادیه قرآنی استان باید بتواند به سهم خود این توانایی‌ها را ببیند و شناسایی کند و با رفع آسیب‌ها در راستای شکوفایی استعدادها گام بردارد که این امر جز در سایه اتحاد و وحدت حاصل نمی‌شود.

خدابخش بهرامی، مدیر مؤسسه قرآنی مدیر مؤسسات قرآنی امیرالمؤمنین(ع) و شمس‌الضحی گهرو در این مجمع با اشاره به اینکه بنده افتخار دارم به همراه پنج مؤسسه قرآنی دیگر پایه‌گذار اتحادیه قرآنی استان به عنوان اولین اتحادیه استانی در کشور باشم، بیان کرد: اساس‌نامه این اتحادیه پیش از تدوین اساس‌نامه کشوری در این استان تهیه و اتحادیه قرآنی استان تأسیس شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های خود را در دو سه دوره ابتدایی اتحادیه قرآنی استان پی گرفتم، ادامه داد: بااینحال بنده همواره منتقد و معترض روند فعالیت‌های قرآنی استان بودم و وضعیت قرآنی استان باید به نحوی مدیریت شود که رضایت عمومی لااقل در بین فعالان جامعه قرآنی ساری و جاری باشد تا دلسردی ایجاد نشود.

بهرامی تصریح کرد: چه بسیار قرآنیانی که از منازل و امکانات شخصی خود برای فعالیت‌های قرآنی مایه گذاشته و کار می‌کنند و لذا متولیان قرآنی نیز باید بتوانند بودجه‌های ادارات و نیز کمک‌های خیران را برای کارهای قرآنی جذب و توزیع کنند.

در حاشیه این انتخابات از تلاش‌های برخی اعضای هیئت مدیره و هیئت بازرسان اتحادیه قرآنی سابق استان با اهدای لوح تقدیر از سوی رئیس سابق هیئت مدیره اتحادیه قدردانی به عمل آمد. همچنین اعتراض برخی مدیران مؤسسات قرآنی که به دلیل عدم تمدید مجوز فعالیت حق رأی نداشتند، از حواشی این انتخابات بود.

انتهای پیام
captcha