«آمده‌ام ای شاه پناهم بده» در آسمان اوج گرفت
کد خبر: 4065681
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

«آمده‌ام ای شاه پناهم بده» در آسمان اوج گرفت

سیدحسین سیدی، شاعر آیینی مشهدی گفت: قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» از عنایت خاص پروردگار و امام رضا(ع) برخوردار است که اینگونه ماندگار شد.

محمدعلی کریمخانیسیدحسین سیدی، شاعر آیینی مشهدی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، پیرامون درگذشت محمدعلی کریمخانی، خواننده قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» اظهار کرد: باید بگویم که یک نوع عنایت خاصی از سوی خداوند شامل حال این قطعه شده است و این عنایت هم به دلیل دلشکستگی است که مرحوم کریمخانی در حین اجرا داشت و به نوعی باید گفت که به یک عبودیتی در زمین رسید و در آسمان اوج گرفت و ماندگار شد و این ماندگاری را جز از ناحیه خداوند نمی‌توان دانست و همین امر باعث شد که این قطعه در بین تمامی کارهای زیبایی که در این حوزه تولید شده متفاوت شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه چندین سال است در حوزه فرهنگی فعالیت دارم، تجربه ثابت کرده که اینگونه نیست که همه چیز دست ما باشد، زیرا گاهی می‌شود که بهترین شاعر، شعر و آهنگساز برای ساخت یک قطعه انتخاب می‌شود، اما نتیجه آن چیزی که باید نیست و گاهی تنها یک عنایت خاص از سوی خدا باعث می‌شود که یک قطعه از محبوبیت و ماندگاری خاصی برخوردار شود.

سیدی گفت: در واقع به واسطه این عنایت خاص به این قطعه است که آن را ماندگار کرد و گرنه قطعاً اشعار زیباتری از این شعر در کتاب شعر آقای شالچیان وجود دارد که آقای کریمخانی، قطعات بسیاری را اجرا کرده بود که کمتر شنیده شده‌اند، اما در این قطعه یک نوع ارادت و عنایت خاصی وجود دارد که اینچنین محبوب و ماندگار در دل‌ها و اذهان شد و این محبوبیت لطف ویژه خداوند نسبت به ایشان بود.

این شاعر آیینی بیان کرد: شاید افرادی همانند آقای کریمخانی را در کشور کمتر داشته باشیم، اما آثاری مانند «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» در فرهنگ ما از ظرفیت خوبی برخوردار است که باید در برخی از امور فرهنگی به پختگی لازم برسیم و بتوانیم آثار فاخری را خلق کنیم، همانگونه که امروزه به این سمت در حال پیشروی هستیم.  برای نمونه سرود «سلام فرمانده» علی‌رغم تمام ایراداتی که می‌توان به آن وارد کرد، شاهد محبوبیت این اثر در میان افراد هستیم.

سیدی اظهار کرد: در واقع اگر این دست کارها تکرار شوند و به نوعی ما بتوانیم مخاطب‌شناسی خود را تقویت کنیم قطعاً موفق خواهیم شد که خوراک فرهنگی باب طبع مخاطبان را تولید کنیم.

وی ادامه داد: این قطعه همیشه برای من خوشایند بوده و در بین تمامی تولیداتی که بنیاد امام رضا(ع) داشته است همچنان به این قطعه ارادت دارم و همیشه از آن لذت می‌برم.

این شاعر آیینی بیان کرد: مرحوم کریمخانی با توجه به اینکه چنین اثر فاخری را خلق کرده بود، اما هیچگاه غرور نداشت و در زمان هم‌کلامی با مرحوم هیچگاه احساس نمی‌کردیم که ایشان چنین اثر زیبا و فاخری را خلق کرده باشد و همواره فردی ساده، ساکت و بی‌آلایش بود؛ ان‌شاءالله که روح ایشان با ائمه(ع) و امام رضا(ع) محشور شود و امام رضا(ع) به ایشان پناه دهد و میهمان سر سفره آن امام رئوف باشد.

انتهای پیام
captcha