استقامت و داشتن یقین؛ از محورهای اصلی در تعیین رهبری امت
کد خبر: 4067018
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:

استقامت و داشتن یقین؛ از محورهای اصلی در تعیین رهبری امت

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یقین و صبر در واقع دو شرط لازم برای «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ» و رهبریت و ولایت است، گفت: استقامت و داشتن یقین و شکیبایی ورزیدن از محورهای اصلی در تعیین پیشوای دینی و رهبری امت است و این امر مذکور به‌عنوان یکی از حقوق‌های الهی محسوب می‌شود. 

حجت الاسلام محمدرضا عاشوری، مفسر قران

به گزارش ایکنا از بوشهر، محفل «تفسیر مجازی» با موضوع «از ستاره‌ سرچشمه تا بهای بهشت» ویژه دانش‌آموزان یزدی ششم تیرماه به همت نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی «طلوع» مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاهای بوشهر و با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر استان و آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان یزد در محل مرکز افق «شهدای قرآنی منا» روستای میراحمد بخش عالی‌حسینی شهرستان تنگستان برگزار شد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا عاشوری، استاد حوزه و دانشگاه در این محفل با اشاره به آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» اظهار کرد: خداوند آیه تبلیغ را که در ششمین جزء و دوازدهمین حزب قرآن قرار دارد، به‌صورت وحی به پیامبر اسلام(ص) فرستاد و همانطور که در منابع اهل سنت و شیعه آمده، موضوع آیه به ابلاغ و تعیین علی بن ابی‌طالب(ع) به‌عنوان وصی پیامبر اسلام(ص) در سفر حج‌ در سال دهم هجرى در جوار برکه غدیر‌خم مربوط است. 

وی با بیان این مطلب که ابلاغ آيه ۶۷ سوره مبارکه مائده در واقع پيامى است كه به لحاظ اهميت در مراسم عمومی سفر حج‌ در سال دهم هجرى و گرفتن بیعت از حاضرین و غائبین در کنار برکه غدیر‌خم دارای برابری با همه پيام‌هاى دوران نبوت و رسالت حضرت رسول‌الله(ص) است، افزود: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» و «وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا» یکی از اهداف رسالتی رسانه قرآنی پیامبر اسلام(ص) بوده و هست، همچنان که حضرت محمد‌(ص) برای انتخاب رهبر اسلامی و جانشین بعد از خود در غدیر‌خم مطابق پیام «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» عمل کرد. 

حجت‌الاسلام عاشوری تصریح کرد: امامت و حكومت می بایست با رعایت محور پیام‌ الهی «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» هماهنگ باشد زیرا به‌عنوان دو ركن اصلى اسلام ناب محمدی(ص) است و همچنین نیز انكار «ولايت» در واقع «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» و نوعى كفر از ناحیه جاهلان منحرف و اسلام‌ستیزان است. 

استقامت و داشتن یقین؛ از محورهای اصلی در تعیین رهبری امت

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در بحث ابلاغ پیام الهی پیوند محکم و جاودانه‌ای میان رهبر معصوم و اقامه و تبلیغ و ترویج کتاب آسمانی است، عنوان کرد: یقین و صبر در واقع دو شرط لازم برای «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ» و رهبریت و ولایت است. همچنین استقامت و داشتن یقین و شکیبایی ورزیدن از محورهای اصلی در تعیین پیشوای دینی و رهبری امت است و این امر مذکور به‌عنوان یکی از حقوق‌های الهی محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در حدیث روایی از مولا امیرالمؤمنین امام علی(ع) که در صفحه ۱۵۴ جلد ۱۲ کتاب مستدرک الوسائل آمده است، می‌فرماید «ما اَحَقَّ لِلاِْنسانِ اَنْ تَكُونَ لَهُ ساعَةٌ لايَشْغَلُهُ شاغِلٌ يُحاسِبُ فِيْها نَفْسَهُ، فَيَنْظُرَ فيمَا اكْتَسَبَ لَها وَ عَلَيْها فى لَيْلِها وَ نَهارِها، چه سزاوار است كه انسان ساعتى از روز را فقط به حسابرسى نفْس خود اختصاص دهد و ببيند كه در شبانه روز چه كارهايى به سود يا زيان خود انجام داده است»، گفت: انسان‌ها بایستی متوجه باشند که ستم و تجاوز و عقوق والدین در واقع به‌عنوان دو چیزی است که عقوبت آن‌ها در دنیا از جانب پروردگار متعال تأخیر ندارد.

وی بیان کرد: در این رابطه نیز پیامبر مکرم اسلام(ص) در حدیثی فرمودند «اِنَّ اَکبَرَ الْکبائِرِ عِنْدَ اللّهِ یوْمَ الْقِیامنَةِ: اَلاِ شْراک بِاللّهِ،وَ قَتْلُ النَّفْسِ الْمُؤْمِنَةِ بِغَیرِ الْحَقَّ،وَ الْفِرارُ فِى سَبیلِ اللّهِ یوْمَ الزَّحْفِ وَ عُقُوقُ الْوالِدَینِ...، بزرگ‌ترین گناهان کبیره در قیامت نزد خداوند، شرک به خدا و کشتن مؤمن بدون ملاک شرعى، و فرار از جبهه در راه خدا، و عقوق پدر مادر است...». همچنین رئیس مذهب شیعه امام صادق(ع) می‌فرماید «مَنْ نَظَرَ اِلى اَبَوَیهِ نَظَرَ ماقِت وَ هُما ظالِمانِ لَهُ لَمْ یقْبَلِ اللّهُ لَهُ صَلاةً، کسى که به پدر و مادر خشمگین نظر کند، در حالى که هر دوى آنها به او ستم کرده باشند، خداوند نمازش را قبول نمى‌کند». 

آزمون الهی برای همگان در طول تاریخ بشریت برقرار است

پژوهشگر بوشهری در ادامه با بیان این مطلب که انسان‌ در انتخاب هر مسیر در کار و زندگی خود، از ناحیه پروردگار متعال امتحان می‌شود، عنوان کرد: همانطور که خداوند متعال با اعطای رسالت پیامبری به حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) در واقع نعمت عظیم و بی پایانی را به مردم ارزانی بخشید و در ۲۳ سال رهبری حضرت محمد‌(ص) مردم در جوار پیامبر خدا رشد کردند و به درجه عالی رسیدند. پس آزمون الهی برای همگان در طول تاریخ بشریت برقرار است.

وی با بیان اینکه اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) که مسیر صحیح و راه حق را به امت نشان می‌دهند، این نشان از حقانیت خاندان مطهر رسول خداست، تصریح کرد: در برخی آزمون‌های الهی برای اثبات حقانیت، شاهد آن هستیم که حضرت زهرا(س) برای اثبات حقانیت و دفاع از جایگاه امامت و ولایت به شهادت رسید؛ همگان شاهد و گواه این هستند که کل مردم چه اکنون و چه در طول تاریخ بشریت از نعمت مجاهدت، ولایتمداری، اسلام‌خواهی و استکبارستیزی اولین شهیده بسیجی شهر مدینه حضرت فاطمه(س) متنعم و بهره‌مندند.

حجت‌الاسلام عاشوری افزود: کسانی که با این خاندان عصمت و طهارت(ع) بودند و ماندند و تا آخرین لحظه‌ها و گام‌ها ثابت‌قدم باشند، به درجه «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» و فلاح و رستگاری و معرفت‌الله می‌رسند لذا رستگاری و اوج گرفتن در همراهی با اهل‌بیت رسول خداست، همانطور که قرآن کریم معرف حقانیت و مبلغ خاندان و عصمت حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) و نیز حضرت علی(ع) و اولاد ایشان بوده است. پیام قرآن در این بخش، این است که کسی می‌تواند مدعی موحدی باشد که اول خودش را در مسیر با حقانیت قرار دهد و در اهداف رسالتی و آرمانی حقانیت همگام باشد و در راه صراط مستقیم و پیروی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) و دفاع از ولایت، ثابت قدم بماند. هر کس با ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) است می‌تواند به درجه حقانیت و به اوج فلاح و رستگاری و سعادتمندی و به منزلت عاقبت بخیری و جنت‌رضوان برسد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان میوه درخت خاندان نبوت در واقع معدن فضل و درجات فوق اجتهاد و مروجان و ابلاغ کنندگان کلام الله و اقیانوس بیکران نعمت و رحمت الهی هستند. پس هر کس در این مسیر فیوضات و حقانیت قرار گرفت، این مسیر به یک مسیر متعالی و حیات جاودانه تبدیل خواهد شد، البته برای آن موحدینی که «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» و «وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا» باشند. 

نقمت‌ها و عذاب‌ها در اثر ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح بامنابع قدرت

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه پیام «ما اصابک مِن حسنهٍ فَمنْ اللّه و ما اصابک مِن سیئهٍ فمن نفسک…» این است که هر خیر و نیکی که به شما می‌رسد، از خداوند است و هر شر و بدی که به شما می‌رسد از خود شماست، گفت: درست استفاده کردن از نعمت‌های خداوند در واقع شکر نعمت است و همچنین نیز استفاده ناصحیح از نعمت‌ها در واقع کفر و ناسپاسی است. پس آنچه در اثر بد استفاده کردن از نعمت به نقمت تبدیل می‌شود، از عملکرد خود انسان است. بخشی از این نقمت‌ها و عذاب‌ها در اثر ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح و مطلوب و کمال‌آفرین بامنابع قدرت، یعنی خداوند متعال، خود و مردم است.

حجت‌الاسلام عاشوری به تفسیر خطبه ۱۴۰ کتاب نهج‌البلاغه پرداخت و عنوان کرد: حضرت علی(ع) در این خطبه می‌فرماید «لا تَعجَلْ فی عَیبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ، و لا تَأمَنْ عَلی نَفسِکَ صَغیرَ مَعصِیَةٍ فلَعَلَّکَ مُعَذَّبٌ عَلَیهِ، فَلْیَکفُفْ مَن عَلِمَ مِنکُم عَیبَ غَیرِهِ لِما یَعلَمُ مِن عَیبِ نَفسِهِ، وَ لْیَکُنِ الشُّکرُ شاغِلاً لَهُ عَلی مُعافاتِهِ مِمّا ابتُلِیَ بِهِ غَیرُهُ، در بیان عیب کسی مشتاب، که شاید خداوند گناه او را بخشوده باشد، و از گناه کوچکی که خود مرتکب شده‌ای آسوده خاطر مباش، که شاید به خاطر آن عذاب شوی».

خبرنگار: حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha