مراسم گرامیداشت مرحوم «کریم‌خانی» در قزوین برگزار شد
کد خبر: 4068166
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

مراسم گرامیداشت مرحوم «کریم‌خانی» در قزوین برگزار شد

مراسم یادبود ذاکر اهل بیت(ع)، استاد محمدعلی کریمخانی، شب گذشته، ۱۱ تیر در مسجد امام‌ خمینی(ره) شهر قزوین برگزار شد.

مرحوم کریمخانی

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خضری، امام‌جمعه موقت قزوین، در مراسم یادبود ذاکر اهل بیت(ع)، استاد محمدعلی کریمخانی، که شب گذشته ۱۱ تیر در مسجد امام‌خمینی(ره) شهر قزوین برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر بهشت را می‌خواهید، با ما بخواهید؛ در روایات آمده برخی از بهشتیان بعد از مدت‌ها حضور در بهشت، بهشت برایشان عادی می‌شود، خدای متعال برای اینکه بهشت برای آن‌ها لذت‌بخش شود امر می‌کند به سمت یک بلندی حرکت کنند، بهشتیان به جایی می‌رسند که صوت زیبایی از قرآن را می‌شنوند، این صوت زیبا باعث می‌شود دوباره بهشت برای آن‌ها تازه شود، گویی دوباره در بهشت متولد می‌شوند و زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند، این صدای زیبا صدای قرآن خواندن سیدالشهدا(ع) است که اهل بهشت با شنیدن آن زنده می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از بهشتیان سیدالشهدا(ع) و دیگر اهل‌بیت(ع) را نمی‌بینند، فقط صدایی از آن‌ها می‌شنوند که بهشت برایشان تازه می‌شود، بنابراین پیامبر فرمود اگر بهشت را می‌خواهید، با ما بخواهید.

امام‌جمعه موقت قزوین خاطرنشان کرد: یک راه میانبر برای این رسیدن به این مقصد در کلام امیرالمؤمنین(ع) آمده است که ایشان فرمودند هر که ما را در قلب خود دوست داشته باشد و یاری بدهد، هرکه ما را با زبان و دست خود در جهاد علیه دشمنان یاری دهد، او کسی است که در روز قیامت در مقامات بهشت با ماست.

روضه‌خوانی اهل بیت(ع) جهاد تبیین است

وی گفت: متأسفانه از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده، تعداد جلسات روضه‌های خانگی اهل‌بیت(ع) کم شده است، آیت‌الله مصباح می‌فرمایند در عالم رؤیا دیدم که مجلسی برقرار است که سیدالشهدا(ع) نیز در این مجلس حضور دارند، عده‌ای نعوذبالله ایشان را می‌زنند، اما من دست‌بسته بودم و نمی‌توانستم کاری کنم، پس از اینکه از خواب بیدار شدم به‌ دنبال تعبیر این خواب بودم، دریافتم که من سال‌هاست فقه می‌خوانم و تدریس می‌کنم، اما تاکنون روضه نخوانده‌ام، شروع کردم و روضه‌خوان شدم، افتخارم در عالم این بود که پس از سال‌ها خواندن فقه و تدریس آن، روضه‌خوان اهل‌بیت(ع) شده‌ام، این نیز جهاد تبیین است، باید تا می‌توانیم با گفتن، بیان کردن و جهاد تبیین اهل‌بیت(ع) را یاری دهیم.

حجت‌الاسلام‌ خضری خاطرنشان کرد: کمک به اهل‌بیت(ع) در جایی مطرح است که دشمن وجود دارد، جایی که دشمنی وجود ندارد جهاد تبیین معنی و مفهومی ندارد و تبیین کردن در چنین شرایطی درجه‌ای برای انسان به وجود نمی‌آورد. عمار چرا مقام پیدا کرد؟ عمار کسی بود که امیرالمؤمنین(ع) برای او دعا و گریه کرد، مقام عمار به خاطر حضور در عرصه جهاد تبیین بود.

امام‌جمعه موقت قزوین تأکید کرد: در صفین بسیاری از افراد تا آخر همراه امیرالمؤمنین(ع) بودند و با معاویه جنگیدند، پس از شهادت امیرالمؤمنین(ع) معاویه عده‌ای از صفینی‌ها را به شام فراخواند، اما همه را فرانخواند، فقط کسانی فراخوانده شدند که در صفین صحبت و سخنرانی کرده بودند و یا اشعاری را خوانده بودند، چون معاویه می‌دانست اثر زبان و بیان از تیزی شمشیر برنده‌تر است.

کلام از شمشیر برنده‌تر است

وی بیان کرد: برخی قدری خطبه‌های تأثیرگذاری خوانده بودند و به گونه‌ای از امیرالمؤمنین(ع) دفاع کرده بودند که اثر کلامشان از تیزی شمشیرها هم برنده‌تر بود، یکی از آن‌ها ام‌الخیر بود، کسی که این میانبر را یاد بگیرد و با زبان خود در برابر دشمن اهل‌بیت(ع) بایستد خیلی مقام پیدا می‌کند.

امام‌جمعه موقت قزوین افزود: سرود سلام فرمانده نیز یکی از همین اشعار بود که دشمن را آتش زد، این‌ همه خانواده، کودک و نوجوان در داخل و خارج کشور با این سرود هم‌نوا و همدل شدند که آثار آن هنوز هم تمامی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شعر باید به گونه‌ای اثر بگذارد که اردوگاه دشمن را به هم بریزد، دعبل خزاعی نیز با همین ابزار برد پیدا کرد، دعبل شاعری بود که وقتی وارد مجلس علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شد، آن حضرت برای او در کنار خود جا باز کرد، زیرا دعبل اثر بیان داشت و حضرت را منقلب کرد، امام رضا(ع) به دعبل گفت تو خود این شعر را نگفته‌ای، این شعر را روح‌القدس بر زبان تو انداخته است، حضرت ده هزار سکه به او داد، اما او از حضرت لباسی را درخواست کرد که آن را لباس آخرت خود کند، امام(ع) نیز لباسی را به او عطا کرد که در آن هزار شب هر شب هزار رکعت نماز خوانده بود و با آن هزار ختم قرآن کرده بود و همین لباس کفن دعبل خزاعی شد.

حجت‌الاسلام‌ خضری در پایان تأکید کرد: مرحوم کریمخانی نیز شعری را خوانده‌اند که هر دلسوخته‌ای آن را در حرم امام‌ رضا(ع) یا در زمان فراق از حرم زمزمه می‌کند، به این شعر نیز بدون شک عنایات ویژه‌ای شده است و امام رضا(ع) در برزخ به ایشان توجه ویژه‌ای خواهد کرد و در بهشت نیز او را در کنار شهدا و اولیای خدا جای خواهد داد.

انتهای پیام
captcha