اختصاص 7 درب حرم حسینی برای عزاداران طویریج در روز عاشورا
کد خبر: 4076791
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

اختصاص 7 درب حرم حسینی برای عزاداران طویریج در روز عاشورا

تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) از اختصاص 7 درب حرم مطهر حسینی برای شرکت‌کنندگان در مراسم «رکضة طویریج» در ظهر روز عاشورا خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، حسین رشید العبایجی، تولیت آستان حسینی در این باره گفت: با هماهنگی نهادهای امنیتی، طرح جامعی برای تأمین امنیت و مدیریت حرکت دسته‌های عزاداری «رکضة طویریج» در روز عاشورا اتخاذ شده است.

وی افزود: آستان مقدس حسینی برای تأمین امنیت محل عبور عزاداران که به امکانات بزرگ و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد، اهتمام مضاعف دارد.

حسین رشید العبایجی ادامه داد: آستان مقدس امام حسین(ع) 3 درب‌ را برای ورود عزاداران و 4 درب را برای خروج عزاداران اختصاص داده و و آن‌ها را به ظرفیت بالای تهویه مطبوع با در نظر گرفتن دما و رطوبت از طریق محاسبات دقیق مجهز کرده است.

وی تصریح کرد: درب‌های «الرجاء، باب‌ القبله، باب‌ الزینبیه» با گنجایش زیاد برای ورود عزاداران و درب‌های «باب السلام، باب الکرامه، باب قاضی الحاجات و باب الشهداء» برای خروج عزاداران اختصاص داده شده است.

هرساله میلیون‌ها عزادار از داخل و خارج عراق در این مراسم باشکوه که به نشانه تجدید بیعت با اباعبدالله الحسین (ع) است، شرکت می‌کنند.

مراسم رکضه طویریج (هروله‌کنان) در ظهر عاشورا (روز دهم محرم) برگزار می‌شود. طویریج نام قدیمی شهرستان هندیه در نزدیکی کربلا است. در ظهر روز عاشورا عزاداران حسینی هروله‌کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری حادثه عاشورا به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) حرکت می‌کنند.

این مراسم از نام روستا و قبیله‌ای در نزدیکی کربلا گرفته شده است. ظاهراً اهالی این روستا در زمان وقعه کربلا می‌خواستند به یاری امام حسین (ع) بروند، اما به موقع نرسیدند و از آن سال به بعد، دیگر شیعیان عراق و سوگواران برخی کشورهای جهان هم به آن روستا می‌روند و از آنجا تا کربلا را هروله‌کننان می‌دوند.

مشارکت 20 هزار نیروی امنیتی در مراسم عاشورا

همچنین، سرهنگ «فاهم الکریطی»، فرمانده اطلاع‌رسانی ستاد عملیات کربلا از مشارکت 20 هزار نیروی امنیتی در تأمین مراسم عاشورای حسینی خبر داد.

وی گفت: نیروهای ویژه‌ای از دیگر استان‌ها برای مشارکت در تأمین امنیت زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا به استان کربلا اعزام شده‌اند. نیروهای ستاد عملیات، نیروهای ضد شورش و نیروهای واکنش سریع در این عملیات مشارکت دارند.

سرهنگ فاهم الکریطی همچنین از برنامه‌ریزی دقیق برای حمل و نقل زائران پس از پایان مراسم زیارت خبر داد و تأکید کرد که این برنامه با همکاری وزارتخانه‌های حمل و نقل و بازرگانی و آموزش و نیز عتبات مقدسه اجرا می‌شود.

از سوی دیگر، وزارت کشور عراق از تدوین یک طرح امنیتی فشرده برای تأمین امنیت زائران امام حسین(ع) در روز عاشورای حسینی خبر داد.

« خالد المحنا»، سخنگوی وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: عظمت این مراسم قطعا مورد اهتمام میلیون‌ها مسلمان در کشورهای مختلف است و انتظار می‌رود این زیارت همانند سال‌های گذشته میلیونی برگزار شود.

وی با اشاره هماهنگی بین عراق و ایران درباره حضور زائران گفت: ماه‌هاست که بین عراق و ایران آمادگی‌هایی در خصوص ترتیب ورود زائران وجود دارد و جلساتی با حضور مقامات عالی‌رتبه با حضور «عثمان الغانمی»، وزیر کشور و شماری از فرماندهان امنیتی و مدیران ادارات دولتی برگزار شده و از گذرگاه‌های مرزی به منظور تأمین امنیت آنها بازدیدهایی صورت گرفته شده است.

سخنگوی وزارت کشور عراق با اشاره به اقداماتی که دولت عراق برای تقویت امنیت و تسهیل ورود زائران به عتبات عالیات اتخاذ کرده، تاکید کرد: سرویس‌های امنیتی طرح فشرده‌ای را به منظور تامین امنیت لازم برای زائران و ایجاد بهترین راه‌های ضامن برگزاری آسان و روان این مراسم میلیونی تدوین کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha