امیدآفرینی در جامعه، رسالت مهم خبرنگاران است
کد خبر: 4078888
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳

امیدآفرینی در جامعه، رسالت مهم خبرنگاران است

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به نقش خبرنگاران در امیدآفرینی در جامعه، بیان کرد: خبرنگاران باید با داشتن هم‌زمان عقلانیت، دقت، قدرت و سرعت، حضوری قوی، سریع و عاقلانه داشته باشند و با عمل جهادی و دلسوزانه، در جهاد تبیین، به درستی نقش‌آفرینی کنند.

یت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در نشست هم‌اندیشی با مدیران خبرگزاری‌های فعال در استان گیلان که امروز، ۲۶ مردادماه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، خبرنگاری را یک رسالت اسلامی و ملی برشمرد و گفت: خبرنگاری یک رسالت است یعنی همانطور که انبیا و اولیا بر ارتقا همه‌جانبه جامعه، مسئولیت و رسالت داشتند، خبرنگار نیز باید برای ارتقاء همه‌جانبه آحاد جامعه تلاش نماید.

آیت‌الله فلاحتی با بیان این‌که در دنیا رسانه‌ها در دست غول‌های اقتصادی ولی در ایران رسانه در اختیار اسلام است، تصریح کرد: بنابراین اهل رسانه باید در پازل جمهوری اسلامی و دنیای اسلام، نقش‌آفرینی کنند‌. بحمدلله خبرنگاران دنیای اسلام همگرایی و هم‌آوایی دارند که موجب ستایش و شگفتی است.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان خبرنگاری را مستلزم داشتن لوازم و ابزاری دانست و خاطرنشان کرد: نخست اینکه خبرنگار باید پاک‌دست باشد و بداند آنچه که می‌گوید هزاران نفر می‌خوانند و می‌شنوند پس باید به دور از انحراف باشد. و دوم اینکه خوش‌دست باشد، یعنی مطلب را خوب و زیبا عرضه کند. در این راستا نگارش و ادبیات فارسی را باید به خوبی بداند و رعایت کند تا فاخر بنویسد.

وی ادامه داد: خبرنگار باید میدانی باشد و با داشتن هم‌زمان عقلانیت، دقت، قدرت و سرعت، حضوری قوی، سریع و عاقلانه داشته باشد و هیچ‌یک را فدای دیگری نکند. خبرنگاران باید جهادی عمل کنند و دلسوز باشند، تا بتوانند امروز در جهاد تبیین، نقش‌آفرینی درست داشته باشند.

امام جمعه رشت سایر ویژگی‌های خبرنگاران را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: مردمی‌بودن از دیگر ویژگی‌های برجسته خبرنگاران است. در واقع مردم باید احساس کنند که پناهگاهی برای بیان دردهایشان دارند.

وی اضافه کرد: خبرنگاران باید با داشتن جامعیت در نگرش، نقص‌ها و رشد‌ها را منصفانه ببیند و بیان کنند. خبرنگار باید مصلح باشد نه مخرب و برای بوم خود اصلاح‌گری کند. همچنین باید امیدآفرینی کند نه ایجاد یاس و ناامیدی و این امیدآفرینی باید حتی در زمان بیان نقص‌ها نیز پدیدار شود.

آیت‌الله فلاحتی تاکید کرد: آنچه که بر همه ما واجب است، حفظ احترام جایگاه اهل رسانه است. لازم است به بیمه، حقوق و مسکن خبرنگاران توجه شود و مسائل موجود را مرتفع کرد. خبرنگاران نیز تجمیع درست و نظارت در امور جاری استان را همواره مدنظر قرار دهند. و در کنار این‌ها، مسولان نیز پاسخگو باشند و صادقانه به بیان مشکلات و گره‌های امور بپردازند.

نظام صنفی حوزه رسانه در گیلان تقویت خواهد شد

همچنین در این نشست، رضا ثقتی، مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، ضمن اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به خبرنگاران و رسانه نگاه حمایتی و پشتیبانی دارد، از همکاری و تعامل سازنده آیت الله فلاحتی با اهالی خبر و رسانه قدردانی کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳۳ نشریه و روزنامه و ۲۳۸ پایگاه خبری در گیلان، گفت: گیلان رتبه هفتم کشور را در تعداد رسانه‌ها دارد. صندوق اعتباری هنر ذیل وزارت ارشاد تشکیل شده است و خبرنگاران با عضویت در این صندوق می‌توانند از خدمات بیمه‌ای همچون تکمیلی و سابقه کار و همچنین تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره، بهره‌مند شوند.

ثقتی همچنین از امضای تفاهم‌نامه اداره کل راه و شهرسازی استان جهت ثبت‌نام خبرنگاران در طرح ملی مسکن خبر داد و بیان کرد: خانه مطبوعات گیلان از اولین خانه‌های مطبوعات کشور است و به دنبال تقویت نظام صنفی حوزه رسانه در گیلان هستیم.

وی یادآور شد: خبرگزاری‌های استان همواره تلاش کرده‌اند در راستای گفتمان عدالت‌محور در انعکاس مطالبات جامعه علاوه بر سطوح بالادست، به مردم در مناطق پایین دست و کم برخوردار نیز توجه کنند و مطالبه و دغدغه همه آحاد جامعه را به گوش مسئولان برسانند و از طرف دیگر خدمات دولت و مسوولان را به درستی منعکس کنند.

وی افزود: اکثر حواشی فضای مجازی ناشی از رسانه‌های فاقد مجوز است و توصیه می‌کنیم رسانه‌ها به سمت دریافت مجوز بیایند و فعالیت خود را قانونمند کنند.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، نمایندگان خبرگزاری‌ها نیز به بیان چالش‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha