اجرای دوره‌های تربیت مربی قرآن؛ فرصتی برای ارائه مبانی جهاد تبیین + صوت
کد خبر: 4080548
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
«نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» / ۴

اجرای دوره‌های تربیت مربی قرآن؛ فرصتی برای ارائه مبانی جهاد تبیین + صوت

مدیر توسعه خانه‌های قرآنی روستایی مؤسسه دارالقرآن اهل البیت(ع) با تأکید بر اینکه مؤسسات بسیار خوب می‌توانند در میدان جهادی تبیین حرکت کنند، گفت: این کار را می‌توانند از طریق گنجاندن دستاوردهای انقلاب اسلامی در متون آموزشی، برگزاری نشست‌ها، برنامه‌ها و مسابقاتی در این رابطه انجام دهند و به تبیین مبانی انقلاب اسلامی کمک کنند.

حمیدرضا قربانیان«جهاد تبیین»، کلیدواژه‌ای است که این روزها آن را به کرات می‌شنویم، موضوعی است که در ماه‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته و ایشان ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌ و فرموده‌اند: جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند.»

سخنان ایشان خطابی عمومی است و همه افراد جامعه را در بر می‌گیرد، از این رو شاید مؤسسات فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت را به جهت ارتباط با مخاطبان بی‌شمار بتوان در این زمینه عناصر اثرگذاری دانست. از این رو در قالب سوژه «نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» در صحبت با مدیران مؤسسات قرآنی به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا قربانیان، مدیر توسعه خانه‌های قرآنی روستایی مؤسسه دارالقرآن اهل البیت(ع) در این باره گفت: همواره در طول تاریخ با انواع جهادها روبه‌رو بوده‌ایم که جهاد اصغر و اکبر در زمره آن است و به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر داشته‌های انسانی است. خداوند متعال یکی از اهداف نزول قرآن را «‌لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ؛ تا براى مردم توضيح دهى‌»، (نحل/44) بیان فرموده است. جهاد قدمتی به طول تاریخ اسلام و بعثت انبیاء دارد.

قربانیان ادامه داد: در عصر و زمانه ما نیز قطعاً جهاد ادامه خواهد داشت، منتهی باید بدانیم آنچه مقام معظم رهبری برای ما به عنوان سرفصل، فصل‌الخطاب و وظیفه معرفی فرمودند این است که غیر از اینکه باید بیان‌کننده مباحث دینی، قرآنی و احکام برای مردم باشیم، یکی از آن چیزهایی که باید برای مردم بازگو و گفته شود دستاوردهای انقلاب اسلامی و مواردی است که انقلاب به خاطر آن‌ها اتفاق افتاد.

مدیر توسعه خانه‌های قرآنی روستایی مؤسسه دارالقرآن اهل البیت(ع) بیان کرد: به صورت جهادی و جهادگونه عمل کردن مورد نظر است، وظیفه جهادگر این است که هر جایی فرصت پیدا می‌کند با حداکثر توان و بدون چشمداشت، به دیگران خدمت برساند و دستاوردهای انقلاب و مواردی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم داشته، جهادگونه بیان کند، این چیزی است که در بحث جهاد تبیین در این دوره باید به آن بپردازیم.

ظرفیت مؤسسات قرآنی در تبیین دستاوردهای انقلاب

مدیر توسعه خانه‌های قرآنی روستایی مؤسسه دارالقرآن اهل البیت(ع) با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی در زمینه جهاد تبیین گفت: مؤسسات قرآنی در چارچوب فعالیت‌‌های قرآنی و آشناسازی مردم با دستورات دین مشغول کار هستند، غیر از وظایفی که قرآن کریم و شرع مقدس به عهده‌شان گذاشته که وظیفه هر مسلمانی هست مثل اینکه باید راجع به احکام دین و امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند، در راستای تبیین دستاوردها و شعارهای انقلاب اسلامی نیز خیلی خوب می‌توانند کار کنند، چرا که از ظرفیت و پتانسیل بالایی از نیروی فکری در مجموعه‌های مدیریتی خود برخوردارند و هم اینکه مراجعه‌کنندگان فراوانی دارند و برای آموزش‌های مختلف به این مؤسسات مراجعه دارند.

وی ادامه داد: مؤسسات بسیار خوب می‌توانند در این میدان جهادی قدم بردارند، این کار را می‌توانند از طریق آشناسازی قرآن‌آموزان با دستاوردهای انقلاب، گنجاندن دستاوردهای انقلاب اسلامی در عمر چهل و اندی ساله‌اش در متون آموزشی، طراحی‌ بازدیدهای فوق برنامه و علمی برای قرآن‌آموزان یا برگزاری نشست‌ها و مسابقاتی در این رابطه انجام دهند و به تبیین مبانی انقلاب اسلامی کمک کنند.

قربانیان همچنین در مورد استنادهای قرآنی جهاد تبیین، گفت: خداوند متعال فلسفه نزول قرآن کریم را «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ»، (نحل/44) مطرح می‌‌فرماید، یعنی روشن کردن مسیر برای زندگی مردم و حرکت آن‌ها را در مسیر درست قرار دادن، فلسفه نزول قرآن معرفی می‌شود. تمام آیات قرآنی که به عنوان آیات‌الاحکام، آیات ارسال رسل و انزال کتب مطرح هستند، نشانگر و بیانگر این نکته هستند که هدف خدای متعال از نزول قرآن و بعثت پیامبران همین بحث تبیین و بیان احکام بوده است، همان طور که خودش در قرآن می‌فرماید که «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ»، (انسان/3)، یعنی راه را مشخص و بیان کردیم، «إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» (ادامه آیه قبل) انسان در این مسیر مخیر است که چه مسیری را انتخاب کند، ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم و مسیر را برای انسان روشن کرده‌ایم، بعد از آن انتخاب مسیر با خود انسان است.

هدف تربیت مربی در دارالقرآن اهل البیت(ع)

مدیر توسعه خانه‌های قرآنی روستایی مؤسسه دارالقرآن اهل البیت(ع) در رابطه با فعالیت شاخص‌ این مؤسسه بیان کرد: برنامه‌های مؤسسه دارالقرآن بیشتر در راستای فعالیت‌های قرآنی است و بخشی از فوق‌برنامه‌ها را به همین جهاد تبیین و بیان دستاوردها با برگزاری سلسله جلساتی اختصاص داده‌ایم، در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی سلسله جلساتی را با دعوت از سخنران‌های معروف، مطلع و آگاه برای نسل جوان برگزار می‌کنیم تا برایشان در مورد اتفاقات جامعه روشنگری صورت گیرد. همینطور در قالب جلسات تفسیر آیات و نهج‌‌البلاغه که در حال برگزاری آن هستیم، گرفتن عبرت از درس‌های نهج‌البلاغه و قرآن مورد توجه است.

وی گفت: بیشتر در حال کار مبنایی و برگزاری دوره تربیت مربی هستیم، اگر بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم و عده زیادی را آموزش دهیم تا کاملاً بر مباحثی که باید برای نسل جوان و نوجوان بیان کنند.

قربانیان در پایان درباره برنامه‌های دارالقرآن اهل بیت خمینی‌شهر بیشتر توضیح داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ خانه قرآن روستایی فعال با مخاطب حداکثری داریم و در بیست و یک نقطه واقع در فریدن طرح حفظ سی جزء با حضور حدود چهارصد نفر اجرا می‌شود. در یکی از روستاهای توابع خمینی‌شهر کلاس‌های مشاوره ویژه مادران و دختران با اساتید مربوط به خود و تمامی آموزش‌های قرآنی از چهار سال تا بزرگسال و کلاس‌های آموزش احکام انجام می‌شود. در بندر لنگه طرح‌های تربیت مربی قرآن انجام گرفته و در خود مؤسسه از آموزش قرآن و معارف اهل بیت از چهار سال تا هفتاد سال به صورت هر روز با حضور بیش از هزار نفر مخاطب و طرح تربیت مربی مهدویت و نهج‌البلاغه و تفسیر به صورت هفتگی با حضور بیش از ۱۵۰ مربی در حال انجام است. طرح‌های حفظ قرآن همراه با تحصیل برای دختران در مدت سه‌سال و برای پسران مدت پنج‌سال در حال اجراست، در این طرح بدون ترک تحصیل، حافظ کل قرآن می‌شوند، همچنین طرح‌های تابلوهای خیرات قرآن به جای تاج گل در مراسم ترحیم و ... نیز برای اولین بار در کشور از سوی این مؤسسه اجرا شد.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha