خودکفایی مؤسسات قرآنی در اجرای ایده‌های روزآمد و متنوع + صوت
کد خبر: 4081842
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

خودکفایی مؤسسات قرآنی در اجرای ایده‌های روزآمد و متنوع + صوت

مؤسس مرکز قرآنی پورنظری از فعالیت 15ساله این مؤسسه در شهرری گفت و افزود: مدیران مؤسسات برای دستیابی به شرایطی ثابت از نظر مادی و جذب مخاطب، باید ایده‌های به‌روز را از افراد خوش‌فکر مطالبه کنند و هیچگاه در را بر روی نوآوری و تغییر نبندند تا با پیشرفت جامعه همسو شوند.

خودکفایی مؤسسات قرآنیمؤسسه پورنظری با مدیریت لیلا پورنظری با سابقه‌ای حدود 15سال و اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه‌های آموزش روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، فنون قرائت، همچنین حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن ویژه تمامی گروه‌های سنی در شهرری فعالیت می‌کند. در ادامه با فعالیت این مؤسسه بیشتر آشنا شوید؛

ایکنا ـ از چه زمانی و به چه طریق به فعالیت قرآنی و ارائه آموزش‌ها به صورت تخصصی به علاقه‌مندان روی آوردید؟

به هنگام تحصیل در دوره دبیرستان، بی‌نهایت معلمی قرآن را دوست داشتم و با معلمان قرآن رابطه صمیمی داشتم تا از مشی و خوی آنها برخوردار و از نحوه تدریس و نکات آموزشی آنها بهره‌مند شوم. این امر موجب شد که کار حفظ قرآن را از دوره دبیرستان شروع کنم. پس از اخذ دیپلم در سال 75، با وجود اینکه در دانشگاه در رشته حسابداری پذیرفته شدم و حتی یک سال نیز در این رشته تحصیل کردم، احساس کردم آینده‌ مد نظرم نیست. بنابر این تحصیل را رها کردم و به تدریس قرآن پرداختم.

در مرکزی به‌ نام «مهد هلال احمر»، که فعالیتش را در شهرری و با نظارت مکتب‌القرآن شروع کرده بود، به تدریس قرآن به خردسالان پرداختم. پس از یک سال فعالیت در این مجموعه، به درخواست یکی دیگر از مدیران مؤسسات شهرری برای مدیریت شعبه دوم و نیز تدریس دعوت شدم. پس از 10 سال همکاری با آن مجموعه، به دلیل اینکه به دنبال اجرای ایده‌های نو و برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های متنوع با اهداف خاص قرآنی بودم، تصمیم گرفتم به دنبال تأسیس مؤسسه‌ای مستقل بروم. با وجود نگرانی‌ برای موفقیت، ولی توانستم قریب به 140 قرآن‌آموز خردسال را ثبت‌نام کنم و حتی دوره‌هایی را ویژه بزرگسالان برگزار کردم و حتی آقایان نیز ثبت‌نام کردند.

ایکنا ـ محور فعالیت‌های مؤسسه صرفاً بر آموزش عمومی قرآن است؟

بله، مجوز فعالیت مؤسسه ویژه آموزش قرآن در گروه‌های سنی از خردسال تا بزرگسال است. همچنین در زمینه توانمندسازی معلمان قرآن، مؤسسه دوره‌های تربيت‌ مربی قرآن را در رشته‌های مختلف روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و... برگزار می‌کند و برای دوره‌های مهد و پیش‌دبستانی قرآنی مجوز گرفتم و کودکان با سرفصل‌هایی چون آموزش حفظ قرآن، حديث، شعر، آموزش وضو، نماز و تيمم، قصه‌گويی، نقاشی و كاردستی آشنا می‌شوند و كتاب‌های هوش، علوم و رياضی ویژه گروه سنی 4 تا 6 سال است. همچنين در دوره پيش‌دبستانی قرآن‌آموزان آمادگی‌ لازم را برای شركت در دوره ابتدايی كسب می‌كنند.

ایکنا ـ به نظر می‌آید بسیاری از مؤسسات قرآنی به دنبال برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی هستند و به همین دلیل از هدف اصلی فعالیتشان دور شده‌اند؟

اگر مؤسسات بیشتر به دنبال برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی هستند، به این دلیل است که برگزاری سایر دوره‌ها چون روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر و مفاهیم به اندازه کافی درآمدزا نیست یا بهتر بگویم مخاطب‌ کافی ندارند. حال آنکه مؤسسات قرآنی با هزینه‌های دیگری چون پرداخت حق‌الزحمه‌ و اجاره‌بها نیز مواجه هستند.

کد

ایکنا ـ فعالیت مؤسسه پورنظری در زمان شیوع کرونا چگونه بوده است؟

در دوره کرونا حتی مواقعی که وضعیت قرمز بود، فعالیت مؤسسه کم نشد. در کنار برگزاری دوره‌ها در فضای مجازی، با ایده‌ای جدید طی همکاری با مربیان سعی شد تا کلاس‌های خصوصی را برای قرآن‌آموزان برگزار کنیم و به هر نفر 30 دقیقه اختصاص پیدا می‌کرد و کلاس‌ها روزانه از ساعت 8 تا 16 تشکیل می‌شد و شهریه دوره‌های آموزش عمومی از قرآن‌آموزان اخذ شد نه شهریه‌های دوره‌های خصوصی.

ایکنا ـ راهکار شما برای خودکفایی مؤسسات و عدم اتکای آنها به بودجه‌های دولتی چیست؟

اگر مدیران مؤسسات بخواهند به خودکفایی برسند، باید دارای برنامه‌ها و ایده‌های به‌روز باشند تا زمینه جذب قرآن‌آموزان و حتی افرادی که تمایلی به حضور در کلاس‌های آموزشی ندارند، فراهم شود. شاگردانی داشته‌ام که خانواده‌هایشان مصّر بودند که نباید قرآن را به عربی خواند و ترجمه‌اش کافی است و می‌گفتند ما در نوبت‌های صبح، ظهر و شب به زبان فارسی شکرگزار خدا هستیم، اما طی تعامل و صحبت‌هایی که داشتیم با علاقه پیگیر آموزش قرآن فرزندانشان بودند.

ایکنا ـ شما بازرس در هیئت‌ مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران هستید. با توجه به مسئولیت شما، عمده‌ترین دغدغه‌ مؤسسات چیست؟

عمده‌ترین دغدغه‌ مربیان قرآن و مدیران مؤسسات بحث بیمه و مشکل مالیات و تکمیل اظهارنامه مالیاتی مؤسسات است. از مؤسسات قرآنی مثل آموزشگاه‌های موسیقی و به تناسب آنها مالیات دریافت می‌شود. مسئله دیگر مکان استیجاری مؤسسات است که هرساله به اجاره‌بها افزوده می‌‌شود. حال آنکه میزان مخاطبان کلاس‌های آموزشی و حتی مبالغی که برای شهریه‌ها دریافت می‌شود به اندازه‌ای نیست که بتواند کفاف اجاره و هزینه‌های جانبی را دهد. در حال حاضر معلمان قرآن از عضویت بیمه فعالان قرآنی صندوق هنرمندان محروم هستند (و مدتی است که پذیرش از سوی این صندوق صورت نمی‌گیرد) و می‌توانند با پرداخت حداقل بیمه به عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، درآیند.

ایکنا ـ نظرتان درباره ارزیابی فعالیت مؤسسات قرآنی چیست؟ آیا بازرسی‌ برای شناسایی مؤسسات فعال از غیر فعال و نیمه‌فعال انجام می‌شود؟

به نظر می‌آید بازرسی‌ بیشتر جنبه فرمالیته دارد، اما بنده برای ارزیابی و بازرسی مؤسسات، هنگامی که سهمیه‌ای برای مؤسسات و خانه‌های قرآن اعلام می‌شود، برای بررسی صحت و سقم و مطابقت با آمار شرکت‌کنندگان دوره، به صورت فردی از مؤسسات سرکشی می‌کنم. اگر بازرسی‌ طبق برنامه‌ریزی مشخصی انجام شود، قطعاً شاهد رونق و فعالیت بیشتر مؤسسات قرآنی، تقویت نقاط قوت و جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از نحوه فعالیت آنها خواهیم بود.

ایکنا ـ صحبت پایانی.

مؤسسات برای برگشت به دوره درخشان فعالیتشان نیازمند حمایت جدی مسئولان هستند. مطالبه من از مسئولان و دستگاه‌های متولی، حمایت است. باید سعی شود که طی تعامل با آموزش و پرورش و اخذ مجوز، مؤسسات توانمند دوره‌های پیش‌دبستانی را برگزار کنند. 45 مؤسسه قرآنی در شهرری به دلیل عدم حمایت‌ لازم، هزینه اجاره‌بهای بالا، نداشتن فضا و عدم امکان پرداخت هزینه‌های جانبی تا مرز انحلال پیش رفته‌اند و اگر در هزینه‌های مؤسسه صرفه‌جویی نکنم، قطعاً در پرداخت اجاره آن دچار مشکل خواهم شد.

یادآور می‌شود، مؤسسه پورنظری در شهرری، خیابان فدائی، پلاک 38 واقع است.

انتهای پیام
captcha