دعوت به وحدت و تقریب مذاهب از شاخصه‌های صداقت و سلامت است
کد خبر: 4082090
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
امام جمعه ساری در جمع طلاب المصطفی:

دعوت به وحدت و تقریب مذاهب از شاخصه‌های صداقت و سلامت است

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: نفس دعوت به وحدت، از شاخصه‌های صداقت و سلامت است و اندیشه‌های تقریبی مصلحان، گویای صمیمیت، صداقت و صفا در این نوع از مهندسی انسانی بین‌المذاهبی است.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ساری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ساری، شامگاه هشتم شهریورماه در دیدار رئیس نمایندگی و جمعی از طلاب غیرایرانی نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در گلستان، به ارائه رهنمود‌هایی در سه حوزه وحدت اسلامی، تحصیل علوم و معارف اسلامی و تهذیب و تخلق به اخلاق الهی پرداخت.

عضو شورای مدیریت حوزه‌علمیه مازندران، ائمه هدی(ع) را از محور‌های تقریب مذاهب برشمرد و اظهار کرد: توجه به علوم و معارفی که نزد خاندان رسالت است، در واقع همان اعتصام به حبل‌الله است که به‌عنوان محور وحدت اسلامی قلمداد می‌شود.

آیت‌الله لائینی افزود: نفس دعوت به وحدت، از شاخصه‌های صداقت و سلامت است و اندیشه‌های تقریبی مصلحان، گویای صمیمیت، صداقت و صفا در این نوع از مهندسی انسانی بین‌المذاهبی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران با اشاره به این حقیقت که طبیعتاً در اندیشه‌های انسانی تفاوت و اختلاف وجود دارد، عنوان کرد: تفاوت‌ها و گوناگونی اندیشه‌ها زمینه‌ساز رشد و تکامل آدمی به شمار می‌رود و این مهم در قرآن کریم نیز در موارد متعددی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی بیان کرد: ازجمله مواردی که در قرآن کریم به تفاوت‌های آدمیان که بعضاً در خلقت و گاهی در اندیشه و تفکر نمایان است، می‌توان به آیه ۲۲ سوره روم اشاره کرد که می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ، و از آیات او خلقت آسمان‌ها و زمین است و دیگر اختلاف زبان‌ها و رنگ‌های شما» و نیز آیه ۱۴ سوره نوح که خداوند می‌فرمایند: «وَ قَدْ خَلَقَکُمْ أَطْواراً، او شما را به انواع خلقت و اطوار گوناگون بیافرید».

آیت‌الله محمدی لائینی در ادامه با اشاره به هم‌زیستی بلال حبشی، سلمان فارسی، صهیب رومی و دیگر یاران و اصحاب رسول‌الله(ص) که از اقصی نقاط جهان دور شمع وجود پیامبر(ص) گرد آمده بودند، تفاوت فرهنگی و نژادی را موجب رشد و تعالی افراد دانست و بر لزوم بهره‌گیری از این فضا تأکید کرد.

وی افزود: البته نباید از یاد برد که تفاوت فهم و ادراک طبیعی است، لیکن، واقعیت یکی است و برای نیل به واقعیت و حقیقت باید تحلیل عالمانه و موشکافانه‌ای داشت و پس از کشف واقعیت، آن را به‌مثابه امانت ارزشمند به دیگران منتقل کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تقویت بنیان‌های علمی و معرفتی نزد طلاب، عنوان کرد: خوب درس بخوانید و بدانید که با کسب معرفت و دانش بسیاری از گره‌ها و مشکلات جوامع انسانی برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: آنچه جمهوری اسلامی را در ایستادگی برای دفاع از مردم فلسطین مصمم ساخته، علم و معرفت نسبت به لزوم دفاع از مظلوم است، ولو آنکه در مذهب و اندیشه متفاوت باشند و این درسی است از آموزه‌های امیرالمؤمنین امام علی(ع) که فرمودند: «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً».

آیت‌الله محمدی لائینی، تقوا و تهذیب نفس را شاهراه نجات و نیل به سعادت ابدی معرفی کرد و طلاب را به التزام به کسب فضایل و اجتناب از سیئات اخلاقی توصیه کرد.

موفق به تربیت ۲۰۰ حافظ قرآن شده‌ایم

در این دیدار حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدکمال حسینی، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در استان گلستان نیز طی سخنان کوتاهی در باب تمسک به قرآن کریم، عنوان کرد: قرآن کریم چراغ راه، کتاب هدایت و سعادت است و ازاین‌رو در کتاب کافی از امام سجاد(ع) نقل شده است که «اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهایى نمی‌ترسم، و آن حضرت(ع) شیوه‌‏اش این بود که هر گاه مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ را می‌خواند، آن قدر آن را تکرار می‌کرد که نزدیک بود بمیرد.»(کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۲، ص ۶۰۲، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۳۶۵ هـ ش.)

وی افزود: جامعةالمصطفی نمایندگی گلستان در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی پیشرو بوده و با تربیت قریب به ۲۰۰ حافظ قرآن کریم تلاش داشته تا ایفاگر نقشی مهم در این عرصه باشد.

حجت‌الاسلام‌ حسینی، طلاب حاضر در جلسه را نماینده صد‌ها دانش‌پژوه در حال تحصیل در نمایندگی گلستان معرفی کرد و از آیت‌الله لائینی برای بازدید از صف تخصصی مذاهب اسلامی جامعةالمصطفی در استان گلستان دعوت به عمل آورد.

یادآور می‌شود، در ابتدای این دیدار دو طلبه به نمایندگی از دیگر دانش‌پژوهان به ایراد سخن و طرح نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha