«اربعین» محور وحدت ایران و عراق است
کد خبر: 4085661
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
رایزن فرهنگی ایران در بغداد:

«اربعین» محور وحدت ایران و عراق است

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد گفت: مطمئن هستیم دشمن نمی‌تواند مردم ایران و عراق را از هم جدا کند و‌ اربعین به عنوان محور وحدت ایران و عراق باقی خواهد ماند.

به گزارش ایکنا، همایش «اربعین و مدنیت جدید»، صبح چهارشنبه، ۲3 شهریور در کربلای معلی برگزار شد.

حجت‌الاسلام اباذری، سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد در سخنانی با عنوان اربعین و مقاومت اسلامی، گفت: روابط ایران با عراق روابطی بسیار در هم تنیده و عمیق است؛ همسایگی و مرز ۱۴۰۰ کیلومتری فعال چیزی نیست که دیگران بخواهند یا بتوانند روی آن اخلال کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۸ میلیون زائر بین دو کشور در تردد هستند و این عدد در حال افزایش است، گفت: غیر از مرز مشترک، ما دین و مذهب مشترک داریم؛ ما عتبات و عالیات زیارتی مشترک داریم. نه مردم عراق می‌توانند از زیارت امام رضا(ع) منصرف شوند و نه مردم ایران می‌توانند زیارت امام حسین(ع) را رها کنند.

اباذری گفت: مراجع مشترک، جامعه دینی مشترک، مقدسات مشترک را همیشه داشتیم اما امروز اربعین را داریم که مراسم مهمی برای ما و عراق است؛ بزرگ‌ترین مراسم سال در عراق و ایران مراسم اربعین است و خیلی‌ها تلاش می‌کنند در اربعین بین ملت ایران و عراق تفرقه ایجاد کنند و این دو ملت را از یکدیگر جدا کنند. 

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق همچنین گفت: مردم عراق صحرا را به مراکز استقبال از زائران تبدیل کرده‌اند و همه امکاناتی که می‌توانست فراهم باشد را مهیا کرده‌اند.

وی گفت: مطمئن هستیم دشمن نمی‌تواند مردم ایران و عراق را از هم جدا کند و‌ اربعین به عنوان محور وحدت ایران و عراق باقی خواهد ماند.

در ادامه این همایش عبدالامیر القریشی، استاد العامری، خلیل خلف بشیر، ناصر سودانی و لاله افتخاری در سخنانی بر مسائلی چون آشنایی جهان با حقیقت اسلام در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و آغاز جوشش تمدن نوین اسلامی، تحقق ارزش‌های تمدن اسلامی با حماسه عاشورا و احیاء، تقویت و انتقال باورها و ارزش‌های آن در گردهمایی بزرگ اربعین، نگرش توحیدی و یک رنگی مردم، وحدت زائرین، روحیه همکاری و اتکا به نیروی جوانی به عنوان شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی تأکید کردند.

همچنین سخنرانان این همایش، مهم‌ترین آسیب‌های این فرایند تمدن‌ساز را انگیزه‌های غیر الهی، تعصب و تبعیض نژادی، اختلاف طبقاتی، نفاق و تفرقه برخی از فرقه‌ها و نحله‌های دینی و مذهبی برشمردند.

ارائه‌کنندگان مقالات، تحقق کامل یک تمدن آن هم در قالب تمدن اسلامی را از وظایف اصلی جامعه برشمردند و اظهار داشتند که تمام مسلمانان فارغ از نژاد، رنگ و ملیت‌های متفاوت، هر کدام به گونه‌ای در شکل‌گیری کامل این تمدن نقش دارند.

انتهای پیام
captcha