درگذشت اسلام‌شناس و نویسنده مشهور اندونزیایی
کد خبر: 4086517
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

درگذشت اسلام‌شناس و نویسنده مشهور اندونزیایی

آزیومردی آزرا، محقق برجسته اندونزیایی که در زمینه آموزش عالی اسلامی در این کشور نقش مهمی ایفا کرد و در سطح جهان به عنوان مروج گفت‌وگوی ادیان و مدافع حقوق شیعیان اندونزی شناخته شده بود در سن 67 سالگی درگذشت.

آزیومردی آزرا، محقق مسلمان برجسته اندونزیایی

به گزارش ایکنا به نقل از جاکارتا پست، آزیومردی آزرا، محقق برجسته اندونزیایی که نقشی برجسته در نوسازی آموزش عالی اسلامی در این کشور ایفا کرد و در سطح جهان به عنوان مروج گفت‌وگوی ادیان شناخته شده بود روز گذشته در بیمارستانی در مالزی درگذشت.

آزیومردی که اخیراً به عنوان رئیس شورای مطبوعات اندونزی انتخاب شده بود، پس از یک حمله قلبی در پرواز به کوالالامپور در بیمارستان بستری شد. وی قرار بود در کنفرانس بین‌المللی تمدن اسلامی در جنوب شرق آسیا سخنرانی کند.

آزیومردی در طول حیات خود، نه تنها به عنوان یک روشنفکر مسلمان که از ایده اسلام میانه‌رو دفاع می‌کرد، بلکه به خاطر سهمش در روزنامه‌نگاری اندونزی و دیدگاه‌هایش در مورد اسلام و دموکراسی، شهرت پیدا کرده بود.

وی استاد ارشد تاریخ و فرهنگ اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه دولتی اسلامی شریف هدایت الله جاکارتا بود. او خدمت بزرگی به توسعه معارف اسلامی در اندونزی کرد و فعالیت‌های فکری و عملی او کمک زیادی به درک بین فرهنگی در جامعه بین‌المللی کرده است.

درباره آزیوماردی آزرا بیشتر بدانیم

آزیوماردی آزرا در سال 1955 در حومه پادانگ در غرب سوماترا به دنیا آمد. او در دانشگاه کلمبیا، ایالات متحده آمریکا تحصیل کرد و مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات خاورمیانه و دکترا گرفت.   او نویسنده بیش از 10 کتاب و نویسنده و ویراستار تعداد زیادی مقالات دانشگاهی است.

 آزرا از سال 2010 تا 2012 ریاست انجمن بین‌المللی مورخان آسیا را بر عهده داشت و همچنین نقش‌های مهمی را در مؤسسات دانشگاهی و تحقیقاتی بین‌المللی ایفا کرد. او همچنین سردبیر مجله مطالعات اسلامی «Studia Islamika» که توسط مرکز مطالعات اسلام و جامعه منتشر می‌شود، بود.

او به دلیل ابتکار قوی در ترویج مبادلات دانشگاهی بین‌المللی و گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی و مذهبی، و سهم برجسته‌اش در درک متقابل جهان اسلام و جهان غیراسلامی، در سال 2014 جایزه علمی فوکوکای ژاپن را دریافت کرد.

آزیوماردی آزرا همچنین مدافع حقوق اقلیت شیعه اندونزی و خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق مدنی آنها از سوی دولت این کشور بود.

انتهای پیام
captcha