ورود یک‌ونیم میلیون دانش‌آموز در دوره پیش‌دبستانی
کد خبر: 4087129
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
یوسف نوری مطرح کرد:

ورود یک‌ونیم میلیون دانش‌آموز در دوره پیش‌دبستانی

وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن غنچه‌ها با بیان اینکه حدود هشت میلیون کودک، قبل از ورود به مرحله پیش‌دبستانی داریم، گفت: امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به دوره پیش‌دبستانی وارد شدند.

ورود یک‌ونیم میلیون دانش‌آموز در دوره پیش‌دبستانیبه گزارش خبرنگار ایکنا،‌ مراسم جشن غنچه‌ها امروز چهارشنبه، ٣٠ شهریورماه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ علیرضا کریمیان،‌ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران؛‌ مجتبی همتی‌فر،‌ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مدرسه صاحب‌الزمان(عج) منطقه ۱۱ پایتخت برگزار شد.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش به اهمیت مدیریت نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: با وحدت فرماندهی در نظام آموزشی کشور مقرر شده تا اقدامات خوبی را برای نوآموزان در نظام اسلامی رقم بزنیم.

نوری با بیان اینکه حدود هشت میلیون کودک در دوره پیش از دبستان داریم، افزود: فقط در دوره پیش‌دبستانی ما امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز حضور دارند. پس برای این تعداد جمعیت لازم بود که ما سازمان ملی تعلیم و تربیت را تأسیس کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به کودکان نگاه کاملی نیست، افزود: برخی والدین اصرار می‌کنند که کودکانشان به صورت جهشی درس بخوانند یا کودک را تشویق می‌کنند که تنها دروس را حفظ کند در حالی که در تعلیم و تربیت کودک، او باید یک پژوهشگر باشد.


گزارش تصویری جشن غنچه‌ها با حضور وزیر آموزش و پرورش


وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه توجه به شکوفایی استعدادها در هیچ دوره‌ای به اندازه پیش از دبستان مهم نیست، گفت: برای حضور مؤثر نسل آینده در سرنوشت کشور باید همه ما تلاش کنیم و فرصت‌های یادگیری را برای آن‌ها فراهم نماییم.

وی با اشاره به اینکه باید آموزش و پرورش را مردمی‌سازی کنیم، گفت: مردمی‌سازی به معنای خصوصی‌سازی نیست. مردمی‌سازی به این معناست که نهادهای آموزشی را به دست مردم پدیدار کنیم، اگر این کار را انجام ندهیم، جامعه ما دچار مشکل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خواست دوره‌هایی را برای والدین مخصوصاً مادران برگزار کند و از والدین هم خواست از این دوره‌ها استقبال کنند تا آن‌ها بتوانند کودک را متعادل، سلامت و موفق‌تر تربیت کنند.

مردمی‌سازی آموزش و پرورش

در ابتدای این مراسم علیرضا کریمیان اظهار کرد: دولت سیزدهم مردمی‌سازی را سرلوحه کار خود دارد و برای این موضوع باید مردمی و مردم‌دار باشیم. امروز وزیر آموزش و پرورش در بدو ورود به این مدرسه با حرکت قشنگ خود یعنی در آغوش گرفتن یک نوآموز و نواختن زنگ، درسی را برای مردمی بودن به ما داد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند مدارس و مراکزی را در استان‌های به عنوان خواهرخوانده دارند، یک دبستان در روستای دهکلان کردستان و پنج مدرسه در منطقه 11 به عنوان خواهرخوانده مورد حمایت آموزشی این مدرسه قرار دارد و این یک الگو برای مردمی‌سازی آموزش و پرورش است.

لزوم مشارکت همگانی در مأموریت‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت

مجتبی همتی‌فر نیز با اشاره به اینکه جشن غنچه‌ها پس از دو سال وقفه به علت شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در سال جاری به صورت کاملاً حضوری برگزار می‌شود، اظهار کرد: بهترین سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت و آموزش است و سودمندترین سرمایه‌گذاری در تربیت هم مربوط به دوره اوان کودکی خواهد بود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی بر آن شده که توجه و تأکید بیشتری بر دوره کودکی و تربیت کودک داشته باشد، لذا تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شاهدی از آغاز این عزم است که البته این گام آغاز است.

همتی‌فر با اشاره به چرخش‌هایی که از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید صورت بگیرد، اظهار کرد: از این سازمان که مأموریتی ملی دارد، انتظار می‌رود چرخش‌هایی را در زیست‌بوم کودکی کشور شامل: چرخش از رویکرد صرفاً مراقبتی به تربیتی؛ چرخش از تمرکز محدود شدن به آموزش رسمی و دوره پیش‌دبستانی به ساماندهی و ارتقای همه عناصر زیست‌بوم کودکی؛ چرخش از تربیت برون از خانه و خانواده به تربیت در خانه و خانواده و کودکستان به عنوان مکمل آن؛ به وجود بیاورد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: تحقق این اهداف و ماموریت‌ها، عزمی ملی را می‌طلبد و همراهی دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط را اقتضا می‌کند. همراهی بخش غیر دولتی را در وجوه مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تا طراحی و تولید محتوا و محصولات تربیتی و ... را نیاز دارد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تحقق این مأموریت‌ها، جهشی بلند در عرصه تعلیم و تربیت کودک رقم بزنیم که در این صورت قطعاً نتیجه و بهره آن به نظام آموزش رسمی و عمومی و در امتداد آن به کشور خواهد رسید.

۹۰۰ هزار کودک از تحصیل جا ماندند

در پایان این مراسم زنگ آغاز سال تحصیلی پیش‌دبستانی‌ها با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه به صدا در آمد. یوسف نوری در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان جامانده از تحصیل به اتمام رسیده است گفت: با این وجود اگر خانواده‌ای دلیل موجه برای عدم ثبت‌نام فرزندش داشت، حتماً مورد توجه قرار خواهد گرفت. تلاش داشتیم که مدارس زودتر فعالیت خود را آغاز کنند که به دلیل تعطیلی برخی مدارس در تابستان، همه همکاران موفق به حضور زودتر در پایگاه‌های تابستانه مدارس نشدند.

وی درباره جاماندگان از تحصیل گفت: سال گذشته در مدت زمانی که مدارس فعال بود، توانستیم بخش عمده‌ای از بازماندگان از تحصیل را که حدود یک و نیم میلیون نفر بودند، به مدارس بازگردانیم و فقط ۹۰۰ هزار کودک از تحصیل جا ماندند و در تلاشیم امسال این تعداد را هم کاهش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اذعان به اینکه ما با کسری معلم مواجه هستیم گفت: با این حال سیاست‌ها و اقداماتی را اجرا کردیم که این کسری معلم مشکلی را برای نظام آموزشی کشور ایجاد نکند از جمله اضافه خدمت فرهنگیان بازنشسته و خرید خدمات به کارگیری نیروهای سرباز معلم و به کارگیری دانشجویان سال چهارمی از جمله این موارد است تا امسال را بدون کسری معلم پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام
captcha