چرا مسئولان فرهنگی دیرهنگام دست به اصلاح می‌زنند؟ + صوت
کد خبر: 4087556
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
آرین‌منش پاسخ می‌دهد:

چرا مسئولان فرهنگی دیرهنگام دست به اصلاح می‌زنند؟ + صوت

کارشناس مسائل فرهنگی به تأخیر مسئولان در انجام اقدامات اصلاحی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و دست زدن به این اقدامات پس از تحمیل هزینه فراوان به مردم و نظام اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی این است که همراه با تحولات اجتماعی و پیشرفت فناوری‌های روز حرکت نمی‌کنیم ولذا همواره این عقب‌ماندگی مسئولان از تحولات نسلی و پیشرفت‌های فناورانه احساس می‌شود.

محمدجواد آرین‌منش

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل فرهنگی و عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اتفاقات اخیر در کشور پیرامون مسئله گشت ارشاد و ضرورت بازنگری در سازوکارهای امر به معروف و نهی از منکر گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا اعلام کرد که در روش‌ها و شیوه‌های گشت ارشاد از مدت‌ها قبل اصلاحاتی صورت گرفته اما گویا این اصلاحات در عمل اجرا نشده است. قطعا اتفاق رخ داده برای مرحوم مهسا امینی می‌تواند عبرت‌آموز باشد و روش‌ها و سیاست‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهد و متناسب نیاز و اقتضائات روز جامعه و ارزش‌های ملی، میهنی و اسلامی این بازنگری‌ها انجام بگیرد تا پیامدهای منفی این سیاست‌ها مانند اتفاقات اخیر در کشور به حداقل رسیده و در عین حال اهداف و نتایج لازم را نیز به دنبال داشته باشد.

آرین‌منش درباره دلایل تأخیر مسئولان و سیاستگذاران کشور در انجام اقدامات اصلاحی در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و مبادرت ورزیدن به این اصلاحات پس از تحمیل هزینه فراوان به مردم و نظام سیاسی گفت: یکی از دلایل اصلی این است که همراه با تحولات اجتماعی و پیشرفت فناوری‌های روز حرکت نمی‌کنیم و غالبا اینها جلوتر از تغییرات فرهنگی هستند ولذا همواره این عقب‌ماندگی مسئولان از تحولات نسلی و پیشرفت‌های فناورانه احساس می‌شود.

تأخر فرهنگی مسئولان

وی بیان کرد: در جامعه‌شناسی هم مفهومی به نام «تأخر فرهنگی» داریم که این مسئله در این قضیه خود را نشان می‌دهد. در حقیقت مجموع این عقب‌ماندگی مسئولان شکاف میان آنها با دیدگاه‌ها و طرز نگرش مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان را افزایش داده و عدم گفت‌وگو وفهم متقابل موجب شده سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها غالبا در یک فضای بسته فکری بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ تحولات جامعه و آنچه که به تعبیری در زیرپوست جامعه می‌گذرد اتخاذ شود که برون‌داد این تصمیمات به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بعضا می‌تواند مانند اتفاق اخیر بسیار هزینه‌ساز باشد.

آرین‌منش در ادامه به ایراد دیگر ماجرای گشت ارشاد اشاره کرد و گفت: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون عفاف و حجاب حدود 30 دستگاه اجرایی وظایفی برعهده داشتند که عموما این وظایف، ایجابی بود اما چون اقدامات ایجابی و فرهنگی در حوزه حجاب به فراموشی سپرده شده یا در اجرا جدی نگرفته شده در نتیجه رفتارهای پلیسی که عموما رفتارهایی سلبی است پررنگ شده و بار سنگین اجرای این قانون برعهده نیروی انتظامی به عنوان یکی از دستگاه‌های مأمور، گذاشته شده و دستگاه‌های دیگر هم به خواب رفته‌اند و نتیجه این نوع اجرا وضعیت نامطلوبی است که امروز مشاهده می‌کنیم.

خطر کاهش اعتماد به پلیس

آرین‌منش در پاسخ به این سؤال که آیا اساسا سپردن مسئولیت به نیروی انتظامی در حوزه حجاب درست بوده و نباید این وظیفه محدود به برخورد با گروه‌های سازمان‌یافته هنجارشکن شود، گفت: اصل مطلب هم همین بوده است و وظیفه اصلی نیروی انتظامی در این قانون، پیشگیری از حرکت‌های هنجارشکنانه سازمان‌یافته بوده اما اکنون وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که یک وظیفه عمومی و همگانی است در قالب گشت ارشاد و به شکلی تحریف‌شده برعهده این نیرو گذاشته شده که به طور طبیعی نمی‌تواند به نتایج مثبتی منجر شود.

آرین‌منش درباره تأثیر این اتفاقات بر کاهش اعتماد عمومی به پلیس و نیروی انتظامی گفت: خطر کاهش اعتماد به پلیس یک ضربه و زیان جبران‌ناپذیر است که پلیس را به منزله نیرویی در کنار مردم در مقابل مردم قرار داده است و فاصله و شکافی که میان مردم و پلیس ایجاد شده به راحتی جبران نمی‌شود و احیای این اعتماد ممکن است سال‌ها به طول بکشد و این به واسطه خطایی است که در سپردن چنین مسئولیتی به پلیس انجام شده است.

فریضه‌ای با اولویت مردم به حاکمان

آرین‌منش درباره واقعیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر و اولویت آن نسبت به مسئولان و صاحبان قدرت تا مردم گفت: امر به معروف و نهی از منکر دارای سه سطح مردم به مردم، حاکمان به مردم و مردم به حاکمان است که مهمترین و اصلی‌ترین سطح آن امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به حاکمان است تا حاکمان به واسطه برخورداری از قدرت به سوء استفاده از امتیازات حاصل از قدرت دچار نشده و در مسیر درست حرکت کنند.

کد

این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: از طرف دیگر این فریضه باید براساس شرایطی انجام گیرد و آمر به معروف و ناهی از منکر خود باید دارای ویژگی‌هایی باشد که واجد انجام این فریضه باشد اما اگر این شرایط و ویژگی‌ها وجود نداشته باشد و به صورت تحریف‌شده مبادرت به امر به معروف شود حتما آثار زیان‌بار آن بیشتر از منافعش خواهد بود که امروز شاهد آثار و پیامدهای زیان‌بار این نوع امر به معروف و نهی از منکر اشتباه هستیم.

حل ضربتی مسائل فرهنگی

آرین‌منش در پایان اظهار کرد: در واقع مشکل اصلی این است که ما نمی‌پذیریم که برنامه‌ها واقدامات فرهنگی زمان‌بر، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و دارای جاذبه است و از طرفی به دنبال حل و فصل مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی به شکل ضربتی و امنیتی هستیم و لذا می‌بینیم به جای اینکه اهداف سیاستگذار از تهیه و تدوین یک قانون در حوزه فرهنگ محقق شود، با اجرای بد و ناقص در جامعه به ضد خود بدل شده و در نهایت به برگزاری چند همایش و نشست منحصر می‌شود و در نهایت می‌بینیم که مشکلات فرهنگی و اجتماعی روز به روز در حال گسترش است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری   

انتهای پیام
captcha